Geplaatst op: 01-06-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Recreatiediensten door hogere arbeidskosten in twintig jaar tijd flink duurder

Recreatiediensten door hogere arbeidskosten in twintig jaar tijd flink duurder
Diensten zijn de afgelopen twintig jaar bijna tweemaal zo hard in prijs gestegen als goederen. Vooral recreatiediensten werden flink duurder.


Diensten, zoals horeca, huren en vervoer, werden sinds begin 1996 gemiddeld bijna 60 procent duurder. Goederen als auto’s en voeding stegen ruim 30 procent in prijs. Gemiddeld zijn de prijzen in Nederland tussen 1996 en 2016 met 45 procent gestegen. Dat meldt CBS.


Recreatiediensten +72%

Recreatiediensten, zoals een bezoek aan een pretpark, museum of restaurant, stegen gemiddeld 72 procent in prijs. Ook pakketreizen, hotels en bungalowparken en campings werden flink duurder. Over het algemeen is de prijs van arbeid een belangrijke kostenpost voor de leveranciers van diensten. De loonkosten per gewerkt uur stegen in twintig jaar tijd met 72,3 procent.


Tabel 1: Consumentenprijzen; prijsindex 2015=100


Entree attracties en evenementen Pakketreizen  
Hotels, motels, e.d. Bungalowparken,
campings, e.d.





1996 48 64 64 60
2000 57 69 71 67
2005 75 79 85 79
2010 87 90 94 94
2015
100 100 100 100

Bron: CBS


Prijsontwikkeling diensten constanter dan van goederen

De prijzen van diensten fluctueerden door de jaren heen veel minder dan die van goederen. Alleen in 2006 was de prijsstijging van diensten relatief gering doordat de onroerendzaakbelasting voor huurders werd afgeschaft. Gemiddeld stegen de prijzen van diensten jaarlijks met 2,4 procent en er was geen enkel jaar waarin de prijzen daalden. De prijzen van goederen stegen met een gemiddelde van 1,4 procent een stuk minder hard. Omstreeks 2009 en vanaf 2014 daalden de prijzen, mede door de prijsdaling van energieproducten in die perioden.



Link: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2016/22/diensten-meer-in-prijs-gestegen-dan-goederen
Trefwoorden: dagrecreatie, attractieparken, cultuur, horeca

CELTH





||| Nieuws |||

13/02/25
Verkiezing Leukste Uitje weer terug in 2026
Na een tussenjaar zonder verkiezing Leukste Uitje van Nederland, wordt de draad in 2026 weer opgepakt door een samenwerking van partijen in de dagrecreatie branche: Go-Kids, Pretwerk, de Great Stay App en de organisatie van Recreatie Vakbeurs / Recreatie Next Level).
12/02/25
Scandic versterkt positie in Duitsland
Scandic blijft uitbreiden op bestemmingen in Duitsland en zal een leegstaand hotel met 214 kamers overnemen in het westelijke district van het centrum van Berlijn.
11/02/25
Exclusief voor leden
Meer dan 50 miljoen verblijfstoeristen in Nederland
Weer een recordjaar voor het Nederlands verblijfstoerisme met 51,7 miljoen gasten en 146,1 miljoen overnachtingen. In 2012 telden Nederlandse logiesaccommodaties slechts 33,4 miljoen gasten die samen 92,9 miljoen overnachtingen realiseerden. Dat blijkt uit voorlopig cijfers van het CBS op basis van de Statistiek Logiesaccommodaties.
11/02/25
DMO en Groninger Museum maken samen podwalk door de stad
Marketing Groningen en het Groninger Museum introduceren de nieuwe podwalk ‘Hoe van Gogh naar Groningen kwam’. Deze podwalk neemt luisteraars mee langs historische locaties in de stad Groningen, waar de kunststroming door het eind van de 19e eeuw/de eeuwwisseling voelbaar is.
11/02/25
Aviareps vertegenwoordig Visit Monaco in Nederland
Bureau AVIAREPS zal destinatie Monaco vertegenwoordigen op de DACH-markt (Duitsland, Oostenrijk en Z...
10/02/25
Nationale Sportweek telt liefst 5 host cities
Van 19 tot en met 28 september 2025 vindt de Nationale Sportweek plaats, waarbij heel Nederland in beweging komt. Vijf steden springen eruit als host cities: Leeuwarden, Bunschoten, Zoetermeer, Westland en Helmond.
10/02/25
Winnaars Persprijzen Toerisme Vlaanderen & Brussel
Op 6 februari vond de jaarlijkse uitreiking van de Persprijzen Toerisme Vlaanderen & Brussel plaats in Vlaams Cultuurhuis de Brakke Grond in Amsterdam. Tijdens dit evenement werden de meest inspirerende reportages over toeristisch en cultureel Vlaanderen in Nederlandse media gevierd.
10/02/25
Exclusief voor leden
Bezoekersrecord voor Toverland
Attractiepark Toverland heeft in 2024 voor het derde jaar op rij een bezoekersrecord behaald. Het park in het Limburgse Sevenum werd bezocht door 1,2 miljoen gasten. Deze groei is te danken aan investeringen in kwaliteit, seizoensevenementen en gasttevredenheid.

||| Agenda |||

12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...