Geplaatst op: 01-06-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Recreatiediensten door hogere arbeidskosten in twintig jaar tijd flink duurder

Recreatiediensten door hogere arbeidskosten in twintig jaar tijd flink duurder
Diensten zijn de afgelopen twintig jaar bijna tweemaal zo hard in prijs gestegen als goederen. Vooral recreatiediensten werden flink duurder.


Diensten, zoals horeca, huren en vervoer, werden sinds begin 1996 gemiddeld bijna 60 procent duurder. Goederen als auto’s en voeding stegen ruim 30 procent in prijs. Gemiddeld zijn de prijzen in Nederland tussen 1996 en 2016 met 45 procent gestegen. Dat meldt CBS.


Recreatiediensten +72%

Recreatiediensten, zoals een bezoek aan een pretpark, museum of restaurant, stegen gemiddeld 72 procent in prijs. Ook pakketreizen, hotels en bungalowparken en campings werden flink duurder. Over het algemeen is de prijs van arbeid een belangrijke kostenpost voor de leveranciers van diensten. De loonkosten per gewerkt uur stegen in twintig jaar tijd met 72,3 procent.


Tabel 1: Consumentenprijzen; prijsindex 2015=100


Entree attracties en evenementen Pakketreizen  
Hotels, motels, e.d. Bungalowparken,
campings, e.d.





1996 48 64 64 60
2000 57 69 71 67
2005 75 79 85 79
2010 87 90 94 94
2015
100 100 100 100

Bron: CBS


Prijsontwikkeling diensten constanter dan van goederen

De prijzen van diensten fluctueerden door de jaren heen veel minder dan die van goederen. Alleen in 2006 was de prijsstijging van diensten relatief gering doordat de onroerendzaakbelasting voor huurders werd afgeschaft. Gemiddeld stegen de prijzen van diensten jaarlijks met 2,4 procent en er was geen enkel jaar waarin de prijzen daalden. De prijzen van goederen stegen met een gemiddelde van 1,4 procent een stuk minder hard. Omstreeks 2009 en vanaf 2014 daalden de prijzen, mede door de prijsdaling van energieproducten in die perioden.



Link: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2016/22/diensten-meer-in-prijs-gestegen-dan-goederen
Trefwoorden: dagrecreatie, attractieparken, cultuur, horeca

CELTH



||| Nieuws |||

16/12/25
Amsterdam aantrekkelijk voor sportindustrie
Werelds grootste sport- en outdoorbeurs ISPO is in 2026 in Amsterdam. Van 3 tot en met 5 november 2026 verwelkomt RAI Amsterdam naar verwachting ongeveer 50.000 bezoekers uit de wereldwijde sportindustrie. Amsterdam is aantrekkelijk voor de sportindustrie.
16/12/25
VVV Hart van Limburg branding- en merkstrategie: een regio vol verhalen
Tijdens de jaarlijkse relatiedag van Stichting VVV Hart van Limburg is de nieuwe branding en merkstrategie van de regio Midden-Limburg gepresenteerd: 'Een regio vol verhalen'. Deze herpositionering markeert een belangrijk moment en biedt een toekomstbestendige basis voor de promotie, samenwerking en regionale ontwikkeling.
16/12/25
Utrecht Marketing gaat over naar Utrecht & Partners
Utrecht Marketing presenteerde onlangs haar Meerjarenplan 2026–2029 en ondertekende samen met wethouder Susanne Schilderman de meerjarenopdracht van de gemeente Utrecht. Tijdens dezelfde bijeenkomst maakte de organisatie bekend dat zij per 1 januari 2026 verdergaat onder een nieuwe naam: Utrecht & Partners.
16/12/25
Exclusief voor leden
Jaarbeurs start in 2026 met circulaire standbouw
Koninklijke Jaarbeurs introduceert vanaf 1 januari 2026 volledig circulaire standbouw voor exposanten op haar eigen vakbeurzen. Met deze stap versnelt Jaarbeurs actief de duurzame transitie binnen de evenementenbranche.
15/12/25
Zeeland dichter bij Brabantse steden en Zwolle
Zeeland en Noord-Brabant zijn beter met elkaar verbonden via een directe treinverbinding ieder uur. Dat werd op 15 december feestelijk gevierd op het station in Vlissingen.
15/12/25
Exclusief voor leden
Erfgoed Zwarte Molen wordt vakantieverblijf
Stichting Kempens Landschap opent in januari 2026 een erfgoedlogies in de Zwarte Molen in Lille. Deze 19e-eeuwse molen, die sinds 2016 eigendom is van de landschapsorganisatie, werd grondig gerenoveerd en ingericht als vakantiewoning voor vier personen. Met de herbestemming wil de Stichting het karakteristieke gebouw opnieuw actief deel laten uitmaken van de gemeenschap.
15/12/25
Verdubbeling doorfietsroutes tot 2030
De Nederlandse doorfietsroutes zijn het afgelopen jaar opnieuw flink uitgebreid. In 2025 is het netwerk gegroeid naar 1.118 kilometer gerealiseerde doorfietsroutes, een toename van 137 kilometer ten opzichte van vorig jaar. De komende vijf jaar verdubbelt dat waarschijnlijk met 1.198 kilometer naar een totaal van 2.316 kilometer. Dat blijkt uit een inventarisatie van samenwerkingsorganisatie Tour de Force.
15/12/25
Efteling musical Joris en de draak naar 42 theaters
Het Rotterdam Ahoy Convention Centre (RACC) bestaat in december 2025 vijf jaar. Dat was geen makkelijke introductie. Nederland zat volop in de coronaperiode en bijeenkomsten waren vaak niet mogelijk.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...