Geplaatst op: 02-06-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Strandpaviljoens zijn groeidiamant voor de Nederlandse horeca

Strandpaviljoens zijn groeidiamant voor de Nederlandse horeca
Binnen de Nederlandse horeca is het strandpaviljoen een groeidiamant. De afgelopen tien jaar groeide het aanbod met 13% waar het aanbod in de gehele horeca gemiddeld op 7% uitkwam. De afgelopen vijf jaar kwamen er 33 strandpaviljoens bij. Op Groningen na kwamen er in alle provincies meer strandpaviljoens. Dat blijkt uit de nieuwste publicatie van Van Spronsen & Partners, Het strandpaviljoen in beeld.


Nederland telt momenteel 411 strandpaviljoens, ten opzichte van 2012 een groei van 9%. Vooral in de kustprovincies kwamen er veel strandpaviljoens bij. In de kustprovincies staan nu 387 strandpaviljoens, dat waren er vijf jaar geleden nog 27 minder. In de niet-kustprovincies telden de onderzoekers 24 strandpaviljoens, zes meer dan in 2012. De enige provincie zonder strandpaviljoen is Drenthe.


Aanbod geconcentreerd in 10 gemeenten

De meeste strandpaviljoens staan in de gemeente Den Haag (77 paviljoens, +12%), gevolgd door Zandvoort (35 paviljoens, +0%) en Veere (27 paviljoens, +17%). Zij bezetten de drie hoogste posities in de top 10 van gemeenten met strandpaviljoens. In die top tien treffen we 63% van het totale Nederlandse aanbod aan.



Omzet 300 miljoen euro

Volgens Strand Nederland (die maar 321 strandpaviljoens telt) wordt door strandpaviljoens zo' n 300 miljoen euro omzet. De meeste strandpaviljoens (56%) hebben een omzet van € 300.000 tot € 800.000, 28% draait meer dan € 800.000 en 16% minder dan € 300.000.


Toekomstverwachting

De onderzoekers van Van Spronsen verwachten dat het aanbod de komende jaren licht zal toenemen. Dat komt door een groeiende interesse van de consument in buiten leven en de inspanningen van NBTC in het profileren van de Nederlandse kust als internationale bestemming. Ook buiten de kustprovincies zal de groei doorzetten. Aan de kust hebben ondernemers te maken met beperkte groeimogelijkheden door overheidsregels.


Trends

In de publicatie sommen de onderzoekers een keur aan trends op waar ondernemers op in kunnen spelen. Hieronder de highlights.


Duurzaamheid

Ondernemers zullen meer aandacht moeten schenken aan duurzaamheid omdat het bewustzijn van de consument voor het milieu al maar toeneemt. Investeren in zonnepanelen ligt mede vanwege de zonnige ligging voor de hand.


Zandterras en ontbijt

De onderzoekers zien steeds meer zandterrassen. Dit zijn terrassen aan de buitenzijde van het omheinde terras, waar gasten met de ‘voetjes in het zand’ kunnen genieten van hun drankje en bittergarnituur. Meestal zijn het relaxte loungebanken, zitzakken en schommelbanken. Strandpaviljoens lopen voorop in het aanbieden van ontbijt en zullen dit naar verwachting nog verder uitbreiden.


Speeltoestellen

Strand Nederland signaleert dat steeds meer paviljoens investeren in speeltoestellen voor kinderen. Onder het mom van ‘als de kids happy zijn, zijn papa en mama dat ook’ een zeer logische gedachte.


Luxe

Strandpaviljoens moeten ook een kwaliteitsslag zien te maken. De tijd van koelboxen en plastic klapstoeltjes op het strand is op veel plekken voorbij. Luxe en comfortabele, van duurzame materialen gemaakte loungemeubelen zijn in opkomst, uiteraard tegen een bepaalde prijs. De nadruk ligt in de toekomst meer op het overtreffen van de wensen van de badgast; het aanbieden van een complete en luxe strandervaring. Strandpaviljoens hebben in de toekomst een dermate gevarieerd aanbod dat alles aanwezig is: culinaire belevenissen, wellness, luxe loungesets, workshops en ’s avonds een danceparty met DJ.

Link: http://www.spronsen.com/downloads/Brancheboekjes/Het%20Strandpaviljoen%20in%20Beeld%202016.pdf?utm_medium=email&utm_campaign=Brancheboekje+-+%27Het+Strandpaviljoen+in+...&utm_source=YMLP&utm_term=Download+hier+het+brancheboekj...
Trefwoorden: dagrecreatie, strandpaviljoens, kustgebieden

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

16/01/25
Friesland presenteert zich op Boot Düsseldorf als de watersportprovincie van Nederland
Visit Friensland is aanwezig op de grootste watersportbeurs ter wereld waar exposanten en bezoekers de nieuwste trends en innovaties delen en ontdekken.
16/01/25
Winnaars Parkvakanties Awards 2025 bekendgemaakt
Bezoekers van recreatieplatform Parkvakanties heeft gestemd. Landal GreenParks en Resort Hof van Saksen kregen de meeste prijzen.
10/01/25
Wie wil de stalen dino van DierenPark Amersfoort?
DierenPark Amersfoort zoekt een nieuwe bestemming voor de metalen dino die sinds 2015 wordt tentoongesteld in het dierenpark.
10/01/25
ChaletsPlus schenkt kerstkaartenbudget aan Stichting Het Buitenhof
In plaats van kerstkaarten schenkt Chalets Plus het budget van de kerstkaarten aan Stichting Het Buitenhof.
10/01/25
TUI introduceert Lena, de AI Explorer die de wereld voor je ontdekt
Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.
08/01/25
Exclusief voor leden
Koerswijziging Trade Mart leidt tot nieuwe beurzen
Trade Mart Utrecht, onderdeel van Koninklijke Jaarbeurs, kiest een nieuwe koers. Dat zorgt voor in ieder geval twee nieuwe beurzen voor de segmenten Jewels & Luxury en Kitchen & Design.
26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.