Lex Kruijver nieuwe directeur Marketing Zaanstreek
Lex Kruijver wordt de nieuwe directeur van Stichting Marketing Zaanstreek (SMZ). Hij gaat die functie combineren met zijn huidige werkzaamheden voor onderzoeksbureau Respons. Lex Kruijver ontwikkelde eind vorig jaar samen met het bestuur van Marketing Zaanstreek, dat onder voorzitterschap staat van burgemeester Geke Faber, de nieuwe marketingstrategie van de stichting en gaat de plannen nu ook in praktijk brengen.
In de nieuwe strategie van SMZ ligt de focus op toerisme en wonen. Het ontwikkelen van aanvullende toeristische arrangementen rond het Hembrugterrein, Zaanse Schans en Zaans Museum, Stadshart Zaandam en de Zaanbocht in Wormerveer staan prominent op de agenda.
"De Zaanstreek wordt al stevig gepromoot vanuit de Metropoolregio Amsterdam," vertelt Kruijver. "Het is aan ons om die beloftes waar te maken en toeristen echt iets te bieden. De rode loper moet uit." Diezelfde Metropoolregio Amsterdam is ook in beeld als het gaat om woonmarketing. Zaanstad is een aantrekkelijk alternatief op korte afstand van de hoofdstad.
Zaanse parels verbinden
SMZ kijkt zeker niet alleen over de stadsgrenzen heen, maar zet juist in op de bijzondere ontwikkelingen en initiatieven vanuit de stad zelf. Kruijver: "Er gebeurt in deze stad al heel veel. Ik noem het Hembrugterrein, Monet, de Zaanboulevard en de Zaanse Schans. Ik zie het als onze taak om partijen met elkaar te verbinden en zo een bijdrage te leveren aan de aantrekkelijkheid van de stad. Voor bezoekers én bewoners.”
Wooncarrière maken
Een aantrekkelijke stad gaat SMZ ook helpen hun ambities op het gebied van woonmarketing waar te maken. Daarin spelen bestaande inwoners een hoofdrol. De stichting wil deze bewoners verleiden om binnen de streek wooncarrière te maken. Goede culturele voorzieningen en mooie Stad aan de Zaan-evenementen gaan daarbij helpen.
Over Lex Kruijver
Lex Kruijver, in 1966 geboren in Zaandam, is directeur van Respons en senior consultant/partner van BV De Nieuwe Aanpak (DNA). Respons werd in 1993 door Kruijver opgericht en is inmiddels uitgegroeid tot de grootste informatieleverancier op het gebied van evenementen in Nederland. Vanuit adviesbureau BV DNA heeft Kruijver eerder citymarketingopdrachten uitgevoerd in o.a. Amstelveen, Assen, Helmond, ’s-Hertogenbosch, Veenendaal en Velsen. Vanuit DNA en Respons was Kruijver in 2008 mede-initiatiefnemer van het jaarlijkse Nationaal Congres Citymarketing (NCC), het eerste citymarketing congres in Nederland. Het congres vond vorig jaar plaats in Zaanstad.