Geplaatst op: 06-06-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Hoe heeft de Nederlandse horeca in het 1e kwartaal gepresteerd?

Hoe heeft de Nederlandse horeca in het 1e kwartaal gepresteerd?
Bron: Shutterstock

Vorige week kwam het CBS met nieuwe omzetcijfers in de Nederlandse horeca. Daar vergelijkt het statistisch bureau steeds het nieuwe kwartaal met het voorgaande wat in de economie gebruikelijk is. In onze seizoensbranche is een vergelijking met hetzelfde kwartaal een jaar eerder een betere maatstaf. Gelukkig neemt het CBS ook deze vergelijking mee in haar Kwartaalmonitor Horeca.


Toch maar even de kwartaal op kwartaalvergelijking, die wel voor seizoensinvloeden gecorrigeerd is. Dan is in het eerste kwartaal van 2016 de omzet in de Nederlandse horeca met 0,7 procent gegroeid (ten opzichte van 4e kwartaal 2015). Dit is toe te schrijven aan gestegen prijzen. Het volume, het aantal consumpties en overnachtingen, daalde iets. De omzet van de horeca nam in het eerste kwartaal van 2016 minder sterk toe dan gemiddeld in 2015. Toen was de toename gemiddeld 1,5 procent per kwartaal.


Al elf kwartalen op rij groei

Vergelijken we de omzet in het eerste kwartaal 2016 met het eerste kwartaal 2015 dan ontstaat een heel ander beeld met een omzetgroei voor de hele horeca van 6,9 procent. De omzet groeit hierdoor al elf kwartalen op rij. Ook de werkgelegenheid en het aantal starters bleven groeien. In de eerste twee maanden van het eerste kwartaal waren er ook meer hotelovernachtingen dan in dezelfde maanden een jaar eerder. Er waren verder beduidend minder faillissementen dan in het vierde kwartaal. Het ondernemersvertrouwen nam weer toe, waarmee het record van het vierde kwartaal van 2015 wordt gebroken.



Sterke groei in alle branches

Alle branches binnen de horeca boekten een omzetgroei van bijna 6 procent of meer. Dat Pasen dit jaar in het eerste kwartaal viel, zou de extra groei ten opzichte van vorig jaar deels kunnen verklaren. Net als in het vorige kwartaal was de groei het grootst bij de snackbars, inclusief lunchrooms en ijssalons (9,3 procent), gevolgd door kantines en catering (7,7 procent) en restaurants (7,2 procent). Ook de hotels deden het opnieuw goed met 5,9 procent meer omzet. De cafés, ten slotte, zetten 5,7 procent meer om. In de hele branche kwamen er, net als in het vierde kwartaal van 2015, bijna 900 bedrijven bij. Het totaal is nu 51,6 duizend.


Prijzen lopen op

De prijzen in de traditionele horeca (exclusief verblijfsrecreatie, kantines en catering) lagen 2,5 procent hoger dan een jaar eerder. Dit betekent dat de omzetgroei van 7,0 procent voor het grootste deel voortkomt uit de verkoop van meer consumpties en overnachtingen. De prijsstijging was voor het laatst zo hoog in het vierde kwartaal van 2011. De inflatie was met 0,6 procent beduidend lager dan in dezelfde periode vorig jaar. In 2015 was de prijsstijging van de traditionele horeca ook al hoger dan in 2014. Die trend zet in 2016 dus door.

Meer werkgelegenheid

De omzetgroei in de horeca heeft ook voor meer werkgelegenheid gezorgd. Het aantal vacatures is sterk toegenomen. In het eerste kwartaal kwamen er 21 duizend vacatures bij. Daarmee wordt het groeirecord geëvenaard van het tweede kwartaal van 2015. Aan het eind van het eerste kwartaal stonden er bijna 13 duizend vacatures open, en ook dat is het hoogste aantal sinds de crisis van 2008. Een jaar geleden stonden er aan het eind van het eerste kwartaal bijna 2 duizend vacatures minder open.


Ondernemersvertrouwen verbeterd

Het vertrouwen van de horecaondernemers is verbeterd ten opzichte van het eerste kwartaal. De stemmingsindicator staat nu op +13. Dat is het hoogste niveau sinds het vierde kwartaal van 2010.


Groei bij hotels zakt iets in

De omzet van hotels, pensions en conferentieoorden steeg voor het elfde kwartaal op rij ten opzichte van een jaar eerder. De groei in het eerste kwartaal van 2016 kwam uit op 5,9 procent, vergeleken met het eerste kwartaal van 2015. Dat is iets minder dan in het vierde kwartaal (6,8 procent). De stijging over het hele jaar 2015 was met 6,5 procent iets hoger was dan het jaar ervoor, toen 6,1 procent meer omzet werd behaald.


Sterke groei in overnachtingen

Het aantal overnachtingen in hotels steeg in de eerste twee maanden van 2016 met 12,0 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De groei is daarmee sterker dan in eerdere kwartalen. Al sinds het derde kwartaal van 2013 is het aantal hotelovernachtingen ieder kwartaal hoger dan in de overeenkomstige periode het jaar ervoor. Buitenlandse gasten zorgden voor de meeste groei (14,7 procent meer overnachtingen). Nederlanders brachten 9,3 procent meer nachten door in hotels.



Trefwoorden: horeca, hotels, restaurants, cafés, kantines, snackbars, omzet

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

12/11/24
Onderhandelingsresultaat over nieuwe Horeca-cao
De nieuwe Horeca-cao is definitief en gaat per 1 januari 2025 in en loopt tot en met 31 december 2026. Vandaag, 12 november, wordt bekend of ook de leden van de CNV hebben ingestemd met de cao.
11/11/24
Exclusief voor leden
Innovatie is sleutel tot de toekomst van hotels
Bijna de helft van de logiesverstrekkers kampt met personeelstekorten. Hierdoor wordt innovatie in de hotelsector onvermijdelijk. Traditioneel hechten hotels veel waarde aan persoonlijke service en zijn vaak terughoudend met technologie. Echter, door de aanhoudende personeelstekorten is automatisering noodzakelijk geworden.
11/11/24
29% van de vrouwelijke werknemers in horeca ervaart ongewenst gedrag
Werknemers in zorg en horeca ervaren het vaakst ongewenst gedrag op het werk, zoals seksuele aandacht, intimidatie, lichamelijk geweld of pesten.
08/11/24
Exclusief voor leden
Postillion Hotels wint it-award
Postillion Hotels heeft op woensdag 6 november de Cvent Excellence Award Europe gewonnen in de categorie Portfolio Powerhouse.
07/11/24
Exclusief voor leden
Bedrijfsplanning makkelijker door AI
Vandaag is de lancering van Barbara, een Graph-AI planningssysteem dat de personeelsplanning voor bedrijven verandert. van een 20-uur durende weektaak naar een proces van 15 minuten.
06/11/24
Ondernemers vrijetijdssector minder positief
Nederlandse ondernemers zijn minder positief dan een jaar eerder. Toch verwachten ze in 2025 te investeren en de personeelssterkte. Het ondernemers vertrouwen is in Nederland onverminderd licht negatief. Hoe zit het in de vrijetijdssector?
06/11/24
Exclusief voor leden
Hotelplatform Mews snelst groeiende bedrijf van Nederland
Het hotelplatform Mews heeft de Golden Scaler Award gewonnen tijdens de jaarlijkse Top 250 Awards-ceremonie. Deze prijs betekent dat Mews als het snelst groeiende bedrijf van Nederland wordt gezien.
05/11/24
Exclusief voor leden
Deuren open NH Collection Gent na forse renovatie
Na een ingrijpende renovatie opent NH Collection Gent opnieuw haar deuren. Dit hotel ligt tegenover het Stadhuis, in het oude stadshart van Gent.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.