CELTH presenteert uitkomsten onderzoek naar bezoekersdruk in steden
Op uitnodiging van MVO Nederland presenteerde Dr. Ko Koens van NHTV de resultaten van het CELTH-onderzoek naar het voorkomen van bezoekersdruk in steden, dat vorig jaar van start ging. Dat was op de jaarlijkse MVO Groeneveld conferentie roind het thema duurzaam toerisme, die ditmaal in de net in gebruik genomen spoorzone in Tilburg plaatsvond.
De steden Amsterdam, Barcelona, Berlijn, Kopenhagen, Lissabon en München namen deel aan naar methoden om de bezoekersdruk tegen te gaan, zowel fysiek als mentaal. Want beide aspecten spelen een rol. De European Tour Operator Association neemt ook deel in deze internationale community rond dit thema.
CELTH ontwikkelt 10 strategische oplossingslijnen met 63 acties
Koens gaf aan dat het fenomeen zich inmiddels in veel steden voordoet, maar dat nimmer kennis en ervaring in het zoeken naar oplossingen bij elkaar werd gebracht. Dat is nu gebeurt met als resultaat 10 strategische oplossingslijnen en 63 voorbeelden van bijbehorende acties. "Maar niet alles is zomaar toepasbaar", meldt Ko, "want de lokale context verschilt sterk, zowel fysiek, maar ook cultureel maatschappelijk en politiek. Dat wil zeggen dat oplossingen alleen door lokale partijen geïmplementeerd kunnen worden, maar daarbij helpen de resultaten van ons onderzoek enorm". Hij verwacht dit najaar met een vervolgonderzoek in kleine steden en bij evenementen te kunnen starten.
Prima input uit creatieve sessie
Tijdens de goedbezochte workshop gingen de deelnemers aan de slag, waarbij ze zelf volledig out of de box konden gaan met oplossingsrichtingen. "Erg waardevol", aldus Ko, "natuurlijk is dat niet allemaal zo toepasbaar, maar dit soort creativiteit om een duurzame ontwikkeling en balans te realiseren in een bestemming leidt toch altijd weer tot nieuwe initiatieven."
Topics:CELTH
Trefwoorden: celth, stedelijk toerisme, drukte, negatieve effecten