Geplaatst op: 06-06-2016
Auteur: Hans Dominicus
CELTH

CELTH presenteert uitkomsten onderzoek naar bezoekersdruk in steden

CELTH presenteert uitkomsten onderzoek naar bezoekersdruk in steden
Op uitnodiging van MVO Nederland presenteerde Dr. Ko Koens van NHTV de resultaten van het CELTH-onderzoek naar het voorkomen van bezoekersdruk in steden, dat vorig jaar van start ging. Dat was op de jaarlijkse MVO Groeneveld conferentie roind het thema duurzaam toerisme, die ditmaal in de net in gebruik genomen spoorzone in Tilburg plaatsvond.

De steden Amsterdam, Barcelona, Berlijn, Kopenhagen, Lissabon en München namen deel aan naar methoden om de bezoekersdruk tegen te gaan, zowel fysiek als mentaal. Want beide aspecten spelen een rol. De European Tour Operator Association neemt ook deel in deze internationale community rond dit thema.

CELTH ontwikkelt 10 strategische oplossingslijnen met 63 acties
Koens gaf aan dat het fenomeen zich inmiddels in veel steden voordoet, maar dat nimmer kennis en ervaring in het zoeken naar oplossingen bij elkaar werd gebracht. Dat is nu gebeurt met als resultaat 10 strategische oplossingslijnen en 63 voorbeelden van bijbehorende acties. "Maar niet alles is zomaar toepasbaar", meldt Ko, "want de lokale context verschilt sterk, zowel fysiek, maar ook cultureel maatschappelijk en politiek. Dat wil zeggen dat oplossingen alleen door lokale partijen geïmplementeerd kunnen worden, maar daarbij helpen de resultaten van ons onderzoek enorm". Hij verwacht dit najaar met een vervolgonderzoek in kleine steden en bij evenementen te kunnen starten.

Prima input uit creatieve sessie
Tijdens de goedbezochte workshop gingen de deelnemers aan de slag, waarbij ze zelf volledig out of de box konden gaan met oplossingsrichtingen. "Erg waardevol", aldus Ko, "natuurlijk is dat niet allemaal zo toepasbaar, maar dit soort creativiteit om een duurzame ontwikkeling en balans te realiseren in een bestemming leidt toch altijd weer tot nieuwe initiatieven."


Topics:CELTH
Trefwoorden: celth, stedelijk toerisme, drukte, negatieve effecten

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?
22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.
22/11/24
Burgers' Zoo benut regenwater slim voor duurzame verzorging dieren
Burgers' Zoo zet een slimme stap op het gebied van duurzaamheid. Het Arnhemse dierenpark maakt optimaal gebruik van de recente overvloedige regenval door het opgevangen water te gebruiken voor de beregening van de vele overdekte leefwerelden van de dieren.
22/11/24
Zeeland.com maakt lokaal boeken mogelijk dankzij samenwerking met Allyourz
Zeeland.com, het online inspiratieplatform van de provincie Zeeland, gaat een pilot aan met Allyourz. Dit betekent dat bezoekers van Zeeland.com voortaan direct hun verblijf in de provincie kunnen boeken.

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...