Den Haag en Goeree-Overflakkee winnen Nationale Citymarketing Trofee
De gemeenten Den Haag en Goeree-Overflakkee hebben de Nationale Citymarketing Trofee 2016 gewonnen. De prijs werd in Arnhem op het Nationaal Citymarketing Congres uitgereikt door de voorzitter van de jury Alexander Rinnooy Kan. De jury was erg te spreken over de inzendingen die van hoge kwaliteit waren. Rinnooy Kan sprak zelfs van ‘de Champions Leage’ van de citymarketing.
Grote gemeenten met meer dan 100.000 inwoners
In de categorie van steden met meer dan 100.000 inwoners moest Den Haag het opnemen tegen Rotterdam en Eindhoven, de winnaar van vorig jaar. Volgens de jury heeft Den Haag het uitstekend gedaan met een enorme vooruitgang in 2015 waar citymarketing naar citybranding evolueerde. De stad heeft een geïntegreerde aanpak gekozen die is ingebed in het lokale beleid. Verder was de jury erg te spreken over de positionering van Den Haag als Stad aan Zee en de aansprekende evenementen die in de stad werden gehouden.
Eindhoven, dat al twee maal wist te winnen, viel dit jaar
niet in de prijzen. De stad werd wel geprezen om zijn mooie en consistente
aanpak die internationaal vruchten afwerpt. De Rotterdamse delegatie was erg
teleurgesteld dat de stad naast de prijs greep.
Kleine gemeenten met minder dan 100.000 inwoners
Goeree-Overflakkee wist bij de kleinere gemeenten de
Nationale Citymarketing Trofee in de wacht te slepen. Dit Zuidhollandse eiland
wist vanuit een gemeentelijke herindeling bij haar bewoners het ‘eilandgevoel’
aan te spreken. Ze formuleerden een ambitieuze maar realistische doelstelling. Zo wil de gemeente binnen een paar jaar de omslag maken van krimp- naar groeiregio. Tot nog toe haalt de gemeente de tussentijdse doelen die ze zich hiervoor heeft gesteld. "Er is goed nagedacht over de financiering van citymarketing en een in de lokale samenleving gewortelde visie", stelt het juryrapport. De
gemeente heeft de gemeenschapszin als vliegwiel gebruikt en is daarin goed
geslaagd.
De winnaar van 2015, Helmond, redde het ondanks het nieuwe beleid dat na een succesvolle periode werd ingezet, niet. Ook voor Kampen had de jury veel complimenten. Zo heeft de stad met weinig middelen veel bereikt. Het geloof is als niet alledaags speerpunt ingezet en de bevolking werd een ambassadeur voor de stad.
Het Nationaal Congres Citymarketing wordt volgend jaar in
Emmen georganiseerd. Lees hier het complete juryrapport.