Geplaatst op: 06-06-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Den Haag en Goeree-Overflakkee winnen Nationale Citymarketing Trofee

Den Haag en Goeree-Overflakkee winnen Nationale Citymarketing Trofee

De gemeenten Den Haag en Goeree-Overflakkee hebben de Nationale Citymarketing Trofee 2016 gewonnen. De prijs werd in Arnhem op het Nationaal Citymarketing Congres uitgereikt door de voorzitter van de jury Alexander Rinnooy Kan. De jury was erg te spreken over de inzendingen die van hoge kwaliteit waren. Rinnooy Kan sprak zelfs van ‘de Champions Leage’ van de citymarketing.


Grote gemeenten met meer dan 100.000 inwoners

In de categorie van steden met meer dan 100.000 inwoners moest Den Haag het opnemen tegen Rotterdam en Eindhoven, de winnaar van vorig jaar. Volgens de jury heeft Den Haag het uitstekend gedaan met een enorme vooruitgang in 2015 waar citymarketing naar citybranding evolueerde. De stad heeft een geïntegreerde aanpak gekozen die is ingebed in het lokale beleid. Verder was de jury erg te spreken over de positionering van Den Haag als Stad aan Zee en de aansprekende evenementen die in de stad werden gehouden.


Eindhoven, dat al twee maal wist te winnen, viel dit jaar niet in de prijzen. De stad werd wel geprezen om zijn mooie en consistente aanpak die internationaal vruchten afwerpt. De Rotterdamse delegatie was erg teleurgesteld dat de stad naast de prijs greep.


Kleine gemeenten met minder dan 100.000 inwoners

Goeree-Overflakkee wist bij de kleinere gemeenten de Nationale Citymarketing Trofee in de wacht te slepen. Dit Zuidhollandse eiland wist vanuit een gemeentelijke herindeling bij haar bewoners het ‘eilandgevoel’ aan te spreken. Ze formuleerden een ambitieuze maar realistische doelstelling. Zo wil de gemeente binnen een paar jaar de omslag maken van krimp- naar groeiregio. Tot nog toe haalt de gemeente de tussentijdse doelen die ze zich hiervoor heeft gesteld. "Er is goed nagedacht over de financiering van citymarketing en een in de lokale samenleving gewortelde visie", stelt het juryrapport. De gemeente heeft de gemeenschapszin als vliegwiel gebruikt en is daarin goed geslaagd.


De winnaar van 2015, Helmond, redde het ondanks het nieuwe beleid dat na een succesvolle periode werd ingezet, niet. Ook voor Kampen had de jury veel complimenten. Zo heeft de stad met weinig middelen veel bereikt. Het geloof is als niet alledaags speerpunt ingezet en de bevolking werd een ambassadeur voor de stad.


Het Nationaal Congres Citymarketing wordt volgend jaar in Emmen georganiseerd. Lees hier het complete juryrapport.

Topics:Marketing
Trefwoorden: stedelijk toerisme, citymarketing

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

23/01/25
Exclusief voor leden
Nederlandse Arq hotelgroep onthult groeiplannen
Wat begon met de aankoop van het Haagse Paleis Hotel in september, door Arq hotelgroep groeide eerder deze maand uit tot een collectie van twee met de aansluiting van Kloosterhotel de Soete Moeder in Den Bosch. De groei moet snel gaan, meldt de groep.
23/01/25
easyJet voorziet sterke vraag naar vliegen en vakanties in 2025
easyJet heeft een goed eerste kwartaal achter de rug met meer passagiers in haar vliegtuigen en een sterke groeiverwachting voor easyJet Holidays.
23/01/25
Friesland Convention Partners nu officieel onderdeel van Merk Fryslân
Sinds 1 januari 2025 is Friesland Convention Partners (FCP) officieel onderdeel van Merk Fryslân. Deze strategische samenwerking versterkt de positie van Friesland als dé provincie voor innovatieve en duurzame zakelijke evenementen, congressen en vergaderingen.
23/01/25
ANVR waarschuwt consumenten voor Thomas Cook
De ANVR waarschuwt reizigers voor verzoeken van Thomas Cook Europe BV om boekingen over te zetten naar het Poolse bedrijf eSky.pl S.A.
23/01/25
Mooie vooruitzichten
In de 45 jaren dat Maas recreatie bedrijfsmakelaardij actief is in het taxeren en aan- en verkopen van recreatie- en watersportbedrijven, heeft deze markt allerlei ontwikkelingen doorgemaakt.
21/01/25
Producentenplein maakt debuut op Caravana
Van 29 januari tot en met 2 februari 2025 vindt consumentenbeurs Caravana plaats in het WTC Expo Leeuwarden. Deze kampeerbeurs biedt een uitgebreid aanbod van campers, caravans, vouwwagens, tenten en kampeeraccessoires.
21/01/25
Exclusief voor leden
Cash betalen vooral populair in buitenland
Menig toerist die Nederland bezoekt is verrast over de digitale betalingen terwijl zij met fysieke euro's in de hand staan. In Europa is cash nog steeds populair maar andere vormen van betalen groeien snel.
21/01/25
Texel op zoek naar nieuwe doelgroepen
VVV Texel lanceert vandaag een nieuwe televisiecampagne om het eiland opnieuw in de spotlights te zetten. De commercial, die te zien is op NPO 1 en NPO 2, benadrukt de unieke combinatie van rust, natuur en uitgebreide voorzieningen die Texel te bieden heeft en moet nieuwe doelgroepen aantrekken.

||| Agenda |||

27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...