Geplaatst op: 06-06-2016

Nederlandse hoteliers optimistischer

Nederlandse hoteliers optimistischer
Bron: Veniamin Kraskov / Shutterstock.com

Het optimisme onder de Nederlandse hoteliers is opnieuw toegenomen. Dit blijkt uit nieuw onderzoek van Horwath HTL. Het sentiment ligt op het hoogste niveau sinds 2011. Ruim driekwart van de hoteliers verwacht in 2016 een hogere omzet te behalen dan in 2015.


Het herstel van de hotelmarkt zet daarmee definitief door. Gevraagd naar de omzetverwachtingen voor 2015, geeft 84% aan een omzetstijging te verwachten, terwijl 21% een stabiele omzet verwacht en slechts 5% rekening houdt met een daling. De omzetstijging wordt behaald doordat meer hotelgasten verblijven, en doordat zij een hogere prijs betalen. Van de ondervraagde hoteliers verwacht 63% een hogere bezettingsgraad te behalen, en verwacht 75% dat de gemiddelde kamerprijzen hoger uit zullen vallen.


Sentiment op +45

Het sentiment in de Nederlandse hotellerie is gestegen van +45 in 2015 tot +49 in 2016. Het niveau van 2011, toen het sentiment op +51 lag, is hiermee bijna geëvenaard. Het sentiment is sinds het laatste dieptepunt van +6 in 2013 continu gestegen. Het laagste sentiment werd gemeten tijdens het hoogtepunt van de hotelcrisis in 2009, met een negatieve score van -36.


Figuur 1: Sentiment in de Nederlandse horeca

Bron: Horwath HTL


Uit alle markten staan de seinen op groen

De hoteliers verwachten te kunnen profiteren van een aanhoudende groei van de nationale en internationale economie, maar ook van een verdere groei in toerisme. Ruim 82% van de hoteliers verwacht een positieve impact vanuit de lokale economie, en 78% verwacht ook positieve effecten vanuit de wereldeconomie. Daarnaast ziet 72% een positieve ontwikkeling in het lokale toerisme.


Bedreigingen worden laag ingeschat

Valutakoersen, olieprijzen en aandelenkoersen hebben volgens de Nederlandse hoteliers dit jaar minder invloed. Opvallend is dat 72% van de hoteliers verwacht dat valutakoersen geen noemenswaardige impact zullen hebben op de hotelresultaten. Ook voor aandelenkoersen en voor olieprijzen geldt dat respectievelijk 53% en 50% van de hoteliers geen impact vanuit deze ontwikkelingen verwacht.


Hoteliers wel bevreesd voor uitbreiding van het aanbod

Net als in voorgaande jaren wordt de belangrijkste negatieve invloed op de bezettingsgraden en kamerprijzen verwacht vanuit nieuwe ontwikkelingen aan de aanbodzijde. Wel geldt dat de negatieve verwachtingen lijken af te nemen. In 2016 verwacht 57% van de hoteliers dat nieuwe hotelbouwplannen een drukkend effect op de resultaten zullen hebben, terwijl dit in 2015 nog 70% was. De angst voor nieuwe hotelontwikkelingen is mogelijk afgenomen doordat de positieve resultaten van de afgelopen jaren laten zien dat nieuw hotelaanbod snel door de markt wordt opgenomen. Bovendien geldt dat verschillende gemeenten restricties stellen aan nieuwe hotelontwikkelingen. Vooral in Amsterdam kan de door de gemeente afgekondigde ‘hotelstop’ bijdragen aan een positief sentiment onder de hoteliers, ondanks dat in de praktijk blijkt dat er nog enkele duizenden hotelkamers in de pijplijn zitten. De Amsterdamse hotelstop is afgekondigd in reactie op de door de inwoners ervaren overlast van toeristen; vanuit de hotelmarkt gezien is er nog altijd vraag naar meer hotels.


Toerisme is de motor voor de hotellerie

De positieve invloed van het toerisme blijkt ook uit de verwachtingen voor de marktsegmentatie. Ruim 67% verwacht een groei in het aantal individuele toeristen, terwijl 33% uitgaat van een stabilisatie. Vrijwel niemand verwacht dat het individuele toeristische segment zal dalen. In het groepstoerisme wordt overwegend een stabilisatie verwacht: 71% verwacht hier evenveel overnachtingen als vorig jaar, terwijl 20% rekent op een stijging en 9% een daling verwacht.


Ook groei vanuit zakelijke en congresmarkt verwacht

Opvallend is dat het optimisme over het congressegment, na jaren te zijn achtergebleven bij de andere segmenten, in 2016 is toegenomen. Anno 2016 verwacht 50% van de hoteliers dat de vraag in het congressegment zal toenemen, terwijl 45% een stabilisatie verwacht en 5% rekening houdt met een daling. Ook voor het zakelijk individueel segment geldt dat er veel meer hoteliers zijn die hier een stijging verwachten (48%) dan een daling (8%).

Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, hotels, toekomstverwachting

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

12/11/24
Onderhandelingsresultaat over nieuwe Horeca-cao
De nieuwe Horeca-cao is definitief en gaat per 1 januari 2025 in en loopt tot en met 31 december 2026. Vandaag, 12 november, wordt bekend of ook de leden van de CNV hebben ingestemd met de cao.
11/11/24
Exclusief voor leden
Innovatie is sleutel tot de toekomst van hotels
Bijna de helft van de logiesverstrekkers kampt met personeelstekorten. Hierdoor wordt innovatie in de hotelsector onvermijdelijk. Traditioneel hechten hotels veel waarde aan persoonlijke service en zijn vaak terughoudend met technologie. Echter, door de aanhoudende personeelstekorten is automatisering noodzakelijk geworden.
11/11/24
29% van de vrouwelijke werknemers in horeca ervaart ongewenst gedrag
Werknemers in zorg en horeca ervaren het vaakst ongewenst gedrag op het werk, zoals seksuele aandacht, intimidatie, lichamelijk geweld of pesten.
08/11/24
Exclusief voor leden
Postillion Hotels wint it-award
Postillion Hotels heeft op woensdag 6 november de Cvent Excellence Award Europe gewonnen in de categorie Portfolio Powerhouse.
07/11/24
Exclusief voor leden
Bedrijfsplanning makkelijker door AI
Vandaag is de lancering van Barbara, een Graph-AI planningssysteem dat de personeelsplanning voor bedrijven verandert. van een 20-uur durende weektaak naar een proces van 15 minuten.
06/11/24
Ondernemers vrijetijdssector minder positief
Nederlandse ondernemers zijn minder positief dan een jaar eerder. Toch verwachten ze in 2025 te investeren en de personeelssterkte. Het ondernemers vertrouwen is in Nederland onverminderd licht negatief. Hoe zit het in de vrijetijdssector?
06/11/24
Exclusief voor leden
Hotelplatform Mews snelst groeiende bedrijf van Nederland
Het hotelplatform Mews heeft de Golden Scaler Award gewonnen tijdens de jaarlijkse Top 250 Awards-ceremonie. Deze prijs betekent dat Mews als het snelst groeiende bedrijf van Nederland wordt gezien.
05/11/24
Exclusief voor leden
Deuren open NH Collection Gent na forse renovatie
Na een ingrijpende renovatie opent NH Collection Gent opnieuw haar deuren. Dit hotel ligt tegenover het Stadhuis, in het oude stadshart van Gent.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.