ACM staakt onderzoek naar doorverkoop tickets evenementen
De hoofdrolspelers in dit dossier zijn Live Nation de eigenaar van Mojo, dat concerten organiseert, Ticketmaster dat concertkaarten verkoopt, en doorverkoopsite Seatwave.
Geen bewijzen van ongeoorloofde gedragingen
ACM heeft geen bewijzen gevonden dat de hoge prijzen die op sites als Seatwave voor doorverkoop-kaarten worden gevraagd het gevolg zijn van ongeoorloofde gedragingen van Ticketmaster en/of Seatwave. Volgens ACM is er geen sprake van exclusieve doorverkoop van concertkaartjes of afspraken over de prijzen van deze kaarten op doorverkoopsites als Seatwave. Ticketmaster en Seatwave zijn bovendien niet zelf actief als doorverkoper van kaartjes. Seatwave biedt consumenten slechts een platform waarop zij hun kaarten kunnen doorverkopen aan andere consumenten. De consument bepaalt zelf voor welke prijs hij zijn concertkaart op het platform te koop aanbiedt of koopt.
Bedrijven hebben zelf maatregelen genomen
Om te voorkomen dat tickethandelaren grootschalig kaarten voor populaire concerten inkopen heeft Ticketmaster diverse maatregelen getroffen, zoals het maximeren van het aantal kaarten per klant. Soms wordt er vóór de officiële verkoopdatum van de kaarten, bijvoorbeeld op verzoek van de fanclubs, een beperkte voorverkoop gehouden. Dit verklaart dat er soms al via Seatwave kaarten worden doorverkocht voordat de officiële verkoop is gestart.
Regels op komst
In Nederland gelden geen regels die verbieden dat toegangskaarten voor concerten of evenementen worden doorverkocht. Bij de Eerste Kamer ligt momenteel een wetsvoorstel waarmee de prijzen voor doorverkoop-kaarten worden gemaximeerd. Of hiermee in de praktijk de prijzen van doorverkoop-kaarten ook daadwerkelijk zullen dalen is volgens ACM de vraag en vreest dan een illegale markt.