Geplaatst op: 09-06-2016

ACM staakt onderzoek naar doorverkoop tickets evenementen

ACM staakt onderzoek naar doorverkoop tickets evenementen
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat geen nader onderzoek instellen naar de verkoop van tickets door Live Nation. De ACM kreeg signalen over concertkaarten die werden aangeboden via Ticketmaster om daarna tegen veel hogere prijzen doorverkocht te worden via doorverkoopsite Seatwave.


De hoofdrolspelers in dit dossier zijn Live Nation de eigenaar van Mojo, dat concerten organiseert, Ticketmaster dat concertkaarten verkoopt, en doorverkoopsite Seatwave.


Geen bewijzen van ongeoorloofde gedragingen

ACM heeft geen bewijzen gevonden dat de hoge prijzen die op sites als Seatwave voor doorverkoop-kaarten worden gevraagd het gevolg zijn van ongeoorloofde gedragingen van Ticketmaster en/of Seatwave. Volgens ACM is er geen sprake van exclusieve doorverkoop van concertkaartjes of afspraken over de prijzen van deze kaarten op doorverkoopsites als Seatwave. Ticketmaster en Seatwave zijn bovendien niet zelf actief als doorverkoper van kaartjes. Seatwave biedt consumenten slechts een platform waarop zij hun kaarten kunnen doorverkopen aan andere consumenten. De consument bepaalt zelf voor welke prijs hij zijn concertkaart op het platform te koop aanbiedt of koopt.


Bedrijven hebben zelf maatregelen genomen

Om te voorkomen dat tickethandelaren grootschalig kaarten voor populaire concerten inkopen heeft Ticketmaster diverse maatregelen getroffen, zoals het maximeren van het aantal kaarten per klant. Soms wordt er vóór de officiële verkoopdatum van de kaarten, bijvoorbeeld op verzoek van de fanclubs, een beperkte voorverkoop gehouden. Dit verklaart dat er soms al via Seatwave kaarten worden doorverkocht voordat de officiële verkoop is gestart.


Regels op komst

In Nederland gelden geen regels die verbieden dat toegangskaarten voor concerten of evenementen worden doorverkocht. Bij de Eerste Kamer ligt momenteel een wetsvoorstel waarmee de prijzen voor doorverkoop-kaarten worden gemaximeerd. Of hiermee in de praktijk de prijzen van doorverkoop-kaarten ook daadwerkelijk zullen dalen is volgens ACM de vraag en vreest dan een illegale markt.

Trefwoorden: evenementen, tickets

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

08/01/25
Exclusief voor leden
Koerswijziging Trade Mart leidt tot nieuwe beurzen
Trade Mart Utrecht, onderdeel van Koninklijke Jaarbeurs, kiest een nieuwe koers. Dat zorgt voor in ieder geval twee nieuwe beurzen voor de segmenten Jewels & Luxury en Kitchen & Design.
26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
24/12/24
Zorgen over toekomst evenementen
Zowel gemeenten als evenementenorganisatoren maken zich grote zorgen over de toekomst van evenementen in Nederland. Uit recent onderzoek van bureau Respons blijkt dat de druk op de sector toeneemt.
23/12/24
Pride Amsterdam kiest voor Love in 2025
Voor Pride 2025 in Amsterdam staat het thema LOVE centraal, niet alleen als symbool van romantiek, maar ook als fundament voor verbinding, begrip en solidariteit. Liefde boeit, bindt, steunt en overwint.
20/12/24
De Brabantse Winter keert terug met meer glitter en glamour
De Brabanthallen transformeren zich opnieuw tot een winterse wonderland. De tweede editie van De Brabantse Winter belooft nóg groter en spectaculairder te worden dan voorheen. Ruim 80.000 bezoekers worden er verwacht.
16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
13/12/24
Minder diversiteit ondanks meer optredens op festivals
Het Nederlandse festivalseizoen van 2024 liet een opvallende verschuiving zien in de muziekprogrammering. Dancemuziek domineerde de podia, terwijl rockmuziek terrein verloor. Dit blijkt uit het rapport 'Festivalprogrammering in Nederland 2024', samengesteld door Martijn Mulder.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.