Geplaatst op: 12-06-2016
Auteur: Ton Vermeulen
Publicatie: Vrijetijdstudies 2016-1

Onderzoeksagenda Reisbranche

Interview met Shannon Yska, manager van Reiswerk

Onderzoeksagenda Reisbranche
Reiswerk heeft in samenwerking met ANVR, reisbedrijven en het toeristisch onderwijs in de zomer van 2015 de Onderzoeksagenda Reisbranche ontwikkeld. Deze nationale onderzoeksagenda laat zien wat de thema’s en onderwerpen zijn waar de branche behoefte aan heeft en waarop de branche de komende jaren het wetenschappelijk en hbo-onderzoek wil richten. In deze editie van het Oog vragen we Shannon Yska, manager van Reiswerk, naar de achtergronden van deze onderzoeksagenda en de resultaten die tot nu toe zijn geboekt.


Allereerst voor onze lezers een korte introductie van Reiswerk. Wat is Reiswerk precies?

‘Reiswerk is het samenwerkingsverband tussen werkgevers (ANVR) en werknemers (vakbonden FNV, CNV en De Unie) in de reisbranche en wij zijn er voor iedereen die in de reisbranche werkt of dat zou willen. Wij werken aan voldoende toekomstbestendige professionals in de reisbranche. We bieden informatie en tools en voeren projecten uit op het gebied van arbeidsmarktontwikkeling, leren en employability, en arbeidszaken.’


Wat was de aanleiding om een onderzoeksagenda voor de reisbranche te maken?

‘De reisbranche is de afgelopen jaren volop in verandering. Die veranderingen worden veroorzaakt door technologische ontwikkelingen, veranderend gedrag van consumenten, globalisering en duurzaamheid. Reisbedrijven veranderen mee. De keuzes die reisbedrijven daarbij maken worden makkelijker, als je die kunt baseren op de juiste facts and figures. We wilden daarom graag de focus van het wetenschappelijk en hbo-onderzoek naar het uitgaande toerisme leggen op de thema’s die de toekomst van de branche gaan bepalen en die de branche zelf belangrijk vindt. Goed onderzoek op de thema’s die ertoe doen, brengt ons als reisbranche verder en helpt ons om klaar te zijn voor de toekomst.’


Hoe verhoudt de onderzoeksagenda zich met de Branchevisie 2025?

‘De Branchevisie 2025 hebben we in 2012 samen met kopstukken uit de branche opgesteld. Het geeft een beeld van voor de branche belangrijke ontwikkelingen. De branchevisie vormt de basis voor de Nationale Onderzoeksagenda en legt een stevig fundament onder die agenda.’


Wat willen jullie met een onderzoeksagenda voor de reisbranche bereiken?

‘Reiswerk werkt aan voldoende toekomstbestendige professionals voor de reisbranche. Alleen als je weet in welke richting de reisbranche zich ontwikkelt, kun je werken aan die doelstelling. Daarom doen we zelf gedegen arbeidsmarktonderzoek en verzamelen we de statistieken op ons Reiswerk Dashboard. Daarnaast heb je feiten en cijfers nodig die dieper graven of op een abstracter niveau een blik in de verdere toekomst werpen. Het onderzoek dat voortkomt uit de nationale onderzoeksagenda moet ons en de branche helpen om toekomstbestendig te blijven en te kunnen blijven inspelen op de veranderingen die op ons af komen.’


Wat zijn de thema’s waar onderzoekers zich op moeten richten?

‘De branchevisie laat zien welke thema’s de toekomst van de branche zullen gaan bepalen. Die thema’s zijn: de maatschappelijke betekenis van toerisme voor consumenten en de maatschappij, duurzaamheid en ethiek, nieuwe consumenten en werknemers, innovaties in de toeristische keten en de invloed van politiek-economische en bestuurlijk-juridische veranderingen op de toeristische sector.’


Jullie bieden zowel studenten als wetenschappers ondersteuning. Wat zijn de mogelijkheden?

‘Voor hbo-studenten heeft Reiswerk de Reiswerk Onderzoeksbeurs. Daarnaast subsidieert Reiswerk promovendi op universiteiten. De onderzoeksagenda vormt de basis voor beide. Je komt alleen in aanmerking voor de Onderzoeksbeurs of een subsidie op je PhD als je onderzoek doet naar één van de thema’s uit de nationale onderzoeksagenda. De uitkomsten van dat onderzoek helpen de branche om sterk en stevig klaar te staan voor de toekomst.’


De onderzoeksagenda staat sinds de zomer van 2015 online. Hoe zijn de reacties tot dusverre?

‘De reacties zijn positief. De branche waardeert het dat we op deze manier focus aanbrengen aan het wetenschappelijk en hbo-onderzoek. De eerste Onderzoeksbeurs die we hebben uitgegeven heeft een prachtig onderzoek naar Corporate Social Responsibility opgeleverd en geeft inzicht in hoe dat bijdraagt aan het financiële resultaat van een reisbedrijf. Daarnaast zijn vorig jaar 3 PhD-kandidaten gestart die onderzoek doen naar disability and travel, nieuwe businessmodellen in de reisbranche en naar online media en travel. Ook dit zijn mooie onderzoeken die de reisbranche helpen om toekomstbestendig te zijn en te blijven.’


Waar hopen jullie over vijf jaar te staan?

‘Over vijf jaar willen we graag een rijke opbrengst aan onderzoeksresultaten hebben, die voortkomen uit de nationale onderzoeksagenda en die de branche geholpen hebben de juiste beslissingen te nemen, zodat die sterk en stevig de toekomst in kan kijken.’

Trefwoorden: onderzoek, reisbranche, celth

CELTH





||| Nieuws |||

07/02/25
Staatssecretaris pleit voor middentarief btw
Het kabinet heeft op verzoek van het parlement alternatieven in kaart gebracht voor de btw-verhoging op cultuur, media en sport. Opeens tovert staatssecretaris Van Oostenbruggen een middentarief uit zijn hoed.
06/02/25
Nederlands verblijfstoerisme groeit naar 61 miljoen gasten in 2035
In 2035 zal Nederland naar verwachting 61 miljoen verblijfsgasten ontvangen, 24% meer dan in 2023. Ons land kan dan rekenen op 12 miljoen extra gasten.
31/01/25
Exclusief voor leden
Groei Nederlands verblijfsbezoek zwakt af
Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.
28/01/25
Villa for You boekt recordomzet
Vakantiehuisaanbieder Villa for You heeft in 2024 een recordomzet van 50 miljoen euro behaald, een groei van 40% ten opzichte van 2023. Deze groei is mede te danken aan de stijgende vraag naar flexibele vakanties en unieke verblijven zoals luxe chalets en authentieke landhuizen.
28/01/25
Exclusief voor leden
VNG: Permanente bewoning van recreatiewoningen moet lokaal maatwerk blijven
Het al dan niet toestaan van permanente bewoning van recreatiewoningen moet een lokale afweging blijven, aldus de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Gemeenten kunnen dit in overleg met eigenaren en bewoners van vakantieparken bepalen. De VNG roept de Tweede Kamer op om tegen het voorstel voor landelijke regie te stemmen.
27/01/25
Populariteit lenen voor vakantiehuisje brokkelt af
Recreatiewoningen blijven populair als leendoel, maar het aantal leningen en leenbedragen neemt af. Wat betekent dit voor consumenten?
24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.

||| Agenda |||

06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...