Geplaatst op: 12-06-2016
Auteur: Ton Vermeulen
Publicatie: Vrijetijdstudies 2016-1

Onderzoeksagenda Reisbranche

Interview met Shannon Yska, manager van Reiswerk

Onderzoeksagenda Reisbranche
Reiswerk heeft in samenwerking met ANVR, reisbedrijven en het toeristisch onderwijs in de zomer van 2015 de Onderzoeksagenda Reisbranche ontwikkeld. Deze nationale onderzoeksagenda laat zien wat de thema’s en onderwerpen zijn waar de branche behoefte aan heeft en waarop de branche de komende jaren het wetenschappelijk en hbo-onderzoek wil richten. In deze editie van het Oog vragen we Shannon Yska, manager van Reiswerk, naar de achtergronden van deze onderzoeksagenda en de resultaten die tot nu toe zijn geboekt.


Allereerst voor onze lezers een korte introductie van Reiswerk. Wat is Reiswerk precies?

‘Reiswerk is het samenwerkingsverband tussen werkgevers (ANVR) en werknemers (vakbonden FNV, CNV en De Unie) in de reisbranche en wij zijn er voor iedereen die in de reisbranche werkt of dat zou willen. Wij werken aan voldoende toekomstbestendige professionals in de reisbranche. We bieden informatie en tools en voeren projecten uit op het gebied van arbeidsmarktontwikkeling, leren en employability, en arbeidszaken.’


Wat was de aanleiding om een onderzoeksagenda voor de reisbranche te maken?

‘De reisbranche is de afgelopen jaren volop in verandering. Die veranderingen worden veroorzaakt door technologische ontwikkelingen, veranderend gedrag van consumenten, globalisering en duurzaamheid. Reisbedrijven veranderen mee. De keuzes die reisbedrijven daarbij maken worden makkelijker, als je die kunt baseren op de juiste facts and figures. We wilden daarom graag de focus van het wetenschappelijk en hbo-onderzoek naar het uitgaande toerisme leggen op de thema’s die de toekomst van de branche gaan bepalen en die de branche zelf belangrijk vindt. Goed onderzoek op de thema’s die ertoe doen, brengt ons als reisbranche verder en helpt ons om klaar te zijn voor de toekomst.’


Hoe verhoudt de onderzoeksagenda zich met de Branchevisie 2025?

‘De Branchevisie 2025 hebben we in 2012 samen met kopstukken uit de branche opgesteld. Het geeft een beeld van voor de branche belangrijke ontwikkelingen. De branchevisie vormt de basis voor de Nationale Onderzoeksagenda en legt een stevig fundament onder die agenda.’


Wat willen jullie met een onderzoeksagenda voor de reisbranche bereiken?

‘Reiswerk werkt aan voldoende toekomstbestendige professionals voor de reisbranche. Alleen als je weet in welke richting de reisbranche zich ontwikkelt, kun je werken aan die doelstelling. Daarom doen we zelf gedegen arbeidsmarktonderzoek en verzamelen we de statistieken op ons Reiswerk Dashboard. Daarnaast heb je feiten en cijfers nodig die dieper graven of op een abstracter niveau een blik in de verdere toekomst werpen. Het onderzoek dat voortkomt uit de nationale onderzoeksagenda moet ons en de branche helpen om toekomstbestendig te blijven en te kunnen blijven inspelen op de veranderingen die op ons af komen.’


Wat zijn de thema’s waar onderzoekers zich op moeten richten?

‘De branchevisie laat zien welke thema’s de toekomst van de branche zullen gaan bepalen. Die thema’s zijn: de maatschappelijke betekenis van toerisme voor consumenten en de maatschappij, duurzaamheid en ethiek, nieuwe consumenten en werknemers, innovaties in de toeristische keten en de invloed van politiek-economische en bestuurlijk-juridische veranderingen op de toeristische sector.’


Jullie bieden zowel studenten als wetenschappers ondersteuning. Wat zijn de mogelijkheden?

‘Voor hbo-studenten heeft Reiswerk de Reiswerk Onderzoeksbeurs. Daarnaast subsidieert Reiswerk promovendi op universiteiten. De onderzoeksagenda vormt de basis voor beide. Je komt alleen in aanmerking voor de Onderzoeksbeurs of een subsidie op je PhD als je onderzoek doet naar één van de thema’s uit de nationale onderzoeksagenda. De uitkomsten van dat onderzoek helpen de branche om sterk en stevig klaar te staan voor de toekomst.’


De onderzoeksagenda staat sinds de zomer van 2015 online. Hoe zijn de reacties tot dusverre?

‘De reacties zijn positief. De branche waardeert het dat we op deze manier focus aanbrengen aan het wetenschappelijk en hbo-onderzoek. De eerste Onderzoeksbeurs die we hebben uitgegeven heeft een prachtig onderzoek naar Corporate Social Responsibility opgeleverd en geeft inzicht in hoe dat bijdraagt aan het financiële resultaat van een reisbedrijf. Daarnaast zijn vorig jaar 3 PhD-kandidaten gestart die onderzoek doen naar disability and travel, nieuwe businessmodellen in de reisbranche en naar online media en travel. Ook dit zijn mooie onderzoeken die de reisbranche helpen om toekomstbestendig te zijn en te blijven.’


Waar hopen jullie over vijf jaar te staan?

‘Over vijf jaar willen we graag een rijke opbrengst aan onderzoeksresultaten hebben, die voortkomen uit de nationale onderzoeksagenda en die de branche geholpen hebben de juiste beslissingen te nemen, zodat die sterk en stevig de toekomst in kan kijken.’

Trefwoorden: onderzoek, reisbranche, celth

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

15/01/25
Ruby Hotels zet Heeres in voor pr Nederlandse markt
Ruby Hotels, de Duitse hotelgroep die bekendstaat om haar Lean Luxury-concept, heeft Eline Heeres (S...
15/01/25
7 Kamerleden ontvangen Ondernemersagenda Gastvrijheidssector
Op dinsdagmiddag 14 januari hebben diverse branchevertegenwoordigers in het platform Gastvrij Nederland de Ondernemersagenda van de Gastvrijheidssector aangeboden in de Tweede Kamer.
13/01/25
2024 lastig jaar horeca met volumedaling
Koninklijke Horeca Nederland (KHN) keek bij de opening van vakbeurs Horecava terug op het horecajaar 2024 en de brancheorganisatie keek ook vooruit op 2025. Het bleek een lastig jaar met een lichte volumedaling in 2024.
13/01/25
Witte fiets Veluwe aan Zee weer terug
De beeldbepalende witte fiets is weer teruggeplaatst bij Leisurelands locatie Veluwe aan zee. De fie...
13/01/25
Exclusief voor leden
Waterbedrijven mogen op meer locaties water oppompen
Voor de vrijetijdseconomie is het van groot belang dat gasten altijd over goed schoon drinkwater kun...
10/01/25
Shortlist kanshebbers wandelroute van 2025
Vijf routes in Nederland en België maken nog kans op de eretitel ‘Hicle Wandelroute van het Jaar 2025’. Tijdens de eerste dag van de Fiets en Wandelbeurs in Gent, op zaterdag 1 maart, maakt de jury de winnaar bekend van deze verkiezing.
10/01/25
Wie wil de stalen dino van DierenPark Amersfoort?
DierenPark Amersfoort zoekt een nieuwe bestemming voor de metalen dino die sinds 2015 wordt tentoongesteld in het dierenpark.
10/01/25
ChaletsPlus schenkt kerstkaartenbudget aan Stichting Het Buitenhof
In plaats van kerstkaarten schenkt Chalets Plus het budget van de kerstkaarten aan Stichting Het Buitenhof.

||| Agenda |||

18/01/25 t/m 19-01-25
18/01/25 t/m 19-01-25: Camperbeurs
Op donderdag 18 en vrijdag 19 januari 2025 vindt in het Autotron Rosmalen de Camperbeurs plaats.&nbs...
27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...