Goof Lukken: Amsterdam moet de stad als een pretpark managen
Amsterdam moet de bezoekersstromen in
de binnenstad gaan managen als een attractiepark. Dat schrijft
NHTV-docent Goog Lukken in het Parool. Lukken kijkt met veel
verbazing naar de discussie over de drukte in Amsterdam en de
stelling dat de stad vooral geen pretpark mag worden.
Volgens Lukken moet Amsterdam juist wel
een pretpark willen zijn. "In een dergelijk park denkt men na over
bezoekersstromen, het product en de doelgroepen die men wel of niet
wil trekken. Er is een juiste mix van attracties, voorzieningen,
entertainment, transport en shops”, schrijft hij in de krant.
Lukken vreest dat als Amsterdam niet als een pretpark denkt, het
authentieke karakter van de stad ten onder gaat.
Scherpe keuzes maken
Amsterdam moet in de optiek van Lukken
veel scherper voor bepaalde doelgroepen kiezen, werken aan een
duidelijke zonering met themagebieden, nieuwe hotspots creëren en
leuke vormen van transport introduceren die de bezoekers spreiden.
Communicatie over drukte en het managen van verwachtingen is volgens
Lukken een kracht van de attractieparken. "En vergeet niet wat de
economische waarde is van het toerisme in Amsterdam en Nederland. Het
is een serieuze business en als het goed wordt gedaan fun voor zowel
toeristen, ondernemers als bewoners!”
Link: http://www.parool.nl/opinie/-beschouw-amsterdam-als-een-grote-efteling~a4318613/
Trefwoorden: stedelijk toerisme, amsterdam, drukte, negatieve aspecten
|
|
10/12/25
Gisteren berichtte NRIT over het groeiend aantal vroege boekingen voor reizen in 2026. Een van de ondersteunende trends is het gebruik van AI voor inspiratie en reisplanning. marktonderzoeksbureau MSI-ACI Europe komt vandaag met een onderbouwing van de AI-trend.
|
28/11/25
Verrassend omdat de afgelopen jaren er weinig groei of stabilisatie zat in het gebruik van deze Europese fietsroutes. Tussen januari en augustus 2025 nam het verkeer met 5,6% toe ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De EuroVelo 4 – Route Centraal-Europa, die het continent van west naar oost doorkruist, kende de hoogste groei met een indrukwekkende 26%.
|
10/11/25
Consumenten hebben in september 1,2 procent meer diensten afgenomen. Ze hebben, voor prijsveranderingen gecorrigeerd, vooral meer uitgegeven aan vervoer en communicatie, en recreatie en cultuur dan in september 2024, meldt CBS.
|
06/11/25
In het derde kwartaal van 2025 reisden 22,2 miljoen luchtvaartpassagiers van en naar een van de vijf Nederlandse nationale luchthavens. Dat is bijna 3 procent meer dan in hetzelfde kwartaal van 2024.
|
05/11/25
In 2024 telde de Nederlandse toeristische sector ruim 560.000 banen, een stijging van 2% ten opzicht...
|
23/10/25
Bijna alle Nederlandse jongeren gaan ten minste één keer per jaar of vaker op vakantie, maar lang niet iedereen sluit daarbij een reisverzekering af.
|
23/10/25
Op 1 en 2 november 2025 maakt de Clean-Up Walk haar rentree na een jaar afwezigheid! Tijdens deze vierde editie trekken duizenden wandelaars door heel Nederland eropuit om wandelpaden in hun eigen omgeving vrij te maken van zwerfafval.
|
10/10/25
In vijf jaar tijd steeg het aantal ijssalons met 41% , van 728 naar 1028 zaken, zelfs tijdens de coronaperiode zette deze groei door.
|
|
27/01/26 t/m 30-01-26
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
|
02/04/26
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...
|
|