Geplaatst op: 13-06-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Goof Lukken: Amsterdam moet de stad als een pretpark managen

Goof Lukken: Amsterdam moet de stad als een pretpark managen
Bron: Shutterstock
Amsterdam moet de bezoekersstromen in de binnenstad gaan managen als een attractiepark. Dat schrijft NHTV-docent Goog Lukken in het Parool. Lukken kijkt met veel verbazing naar de discussie over de drukte in Amsterdam en de stelling dat de stad vooral geen pretpark mag worden.


Volgens Lukken moet Amsterdam juist wel een pretpark willen zijn. "In een dergelijk park denkt men na over bezoekersstromen, het product en de doelgroepen die men wel of niet wil trekken. Er is een juiste mix van attracties, voorzieningen, entertainment, transport en shops”, schrijft hij in de krant. Lukken vreest dat als Amsterdam niet als een pretpark denkt, het authentieke karakter van de stad ten onder gaat.


Scherpe keuzes maken

Amsterdam moet in de optiek van Lukken veel scherper voor bepaalde doelgroepen kiezen, werken aan een duidelijke zonering met themagebieden, nieuwe hotspots creëren en leuke vormen van transport introduceren die de bezoekers spreiden. Communicatie over drukte en het managen van verwachtingen is volgens Lukken een kracht van de attractieparken. "En vergeet niet wat de economische waarde is van het toerisme in Amsterdam en Nederland. Het is een serieuze business en als het goed wordt gedaan fun voor zowel toeristen, ondernemers als bewoners!”

Link: http://www.parool.nl/opinie/-beschouw-amsterdam-als-een-grote-efteling~a4318613/
Trefwoorden: stedelijk toerisme, amsterdam, drukte, negatieve aspecten

CELTH



||| Nieuws |||

10/12/25
Exclusief voor leden
Tweederde Nederlanders zet AI in als hulplijn en voor inspiratie
Gisteren berichtte NRIT over het groeiend aantal vroege boekingen voor reizen in 2026. Een van de ondersteunende trends is het gebruik van AI voor inspiratie en reisplanning. marktonderzoeksbureau MSI-ACI Europe komt vandaag met een onderbouwing van de AI-trend.
28/11/25
Exclusief voor leden
Verrassende stijging gebruik Eurovelo routes
Verrassend omdat de afgelopen jaren er weinig groei of stabilisatie zat in het gebruik van deze Europese fietsroutes. Tussen januari en augustus 2025 nam het verkeer met 5,6% toe ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De EuroVelo 4 – Route Centraal-Europa, die het continent van west naar oost doorkruist, kende de hoogste groei met een indrukwekkende 26%.
10/11/25
Lichte stijging bestedingen aan recreatie en cultuur
Consumenten hebben in september 1,2 procent meer diensten afgenomen. Ze hebben, voor prijsveranderingen gecorrigeerd, vooral meer uitgegeven aan vervoer en communicatie, en recreatie en cultuur dan in september 2024, meldt CBS.
06/11/25
3% stijging luchtvaartpassagiers
In het derde kwartaal van 2025 reisden 22,2 miljoen luchtvaartpassagiers van en naar een van de vijf Nederlandse nationale luchthavens. Dat is bijna 3 procent meer dan in hetzelfde kwartaal van 2024.
05/11/25
Jonge arbeidsmarkt toeristische sector
In 2024 telde de Nederlandse toeristische sector ruim 560.000 banen, een stijging van 2% ten opzicht...
23/10/25
Exclusief voor leden
33% Nederlandse jongeren heeft nog nooit een reisverzekering afgesloten
Bijna alle Nederlandse jongeren gaan ten minste één keer per jaar of vaker op vakantie, maar lang niet iedereen sluit daarbij een reisverzekering af.
23/10/25
Exclusief voor leden
Consument geeft meer uit - lichte stijging onlinebetalingen
Op 1 en 2 november 2025 maakt de Clean-Up Walk haar rentree na een jaar afwezigheid! Tijdens deze vierde editie trekken duizenden wandelaars door heel Nederland eropuit om wandelpaden in hun eigen omgeving vrij te maken van zwerfafval.
10/10/25
De ijssalon blijft crisisbestendig
In vijf jaar tijd steeg het aantal ijssalons met 41% , van 728 naar 1028 zaken, zelfs tijdens de coronaperiode zette deze groei door.