Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 15-06-2016
Auteur: Marc Gerlings

Nederland verdient 4,9 miljard aan Duitse toeristen

Nederland verdient 4,9 miljard aan Duitse toeristen

Bijna de helft van alles wat buitenlandse reizigers in Nederland uitgeven, is afkomstig van Duitse vakantiegangers, dagjesmensen en zakenreizigers. Duitsers gaven in 2015 4,9 miljard euro in Nederland uit, op een totaal van 10,2 miljard euro. Ook in het eerste kwartaal van 2016 is Duitsland toonaangevend qua reisbestedingen in Nederland, blijkt uit de nieuwste CBS-cijfers over het reisverkeer.


Duitse dagjesmensen spendeerden 2,4 miljard euro in Nederland in 2015, vooral aan winkelen, horeca en toegangskaarten. Duitse toeristen die hier op vakantie zijn, gaven 1,7 miljard euro uit. Jaarlijks komen een kleine vier miljoen Duitsers in Nederland vakantie houden.

Zakenreiziger goed voor 650 miljoen
Ook Duitse zakenreizigers weten Nederland te vinden. Zij besteedden in 2015 ruim 650 miljoen in Nederland. Een klein deel hiervan wordt besteed door seizoen- en grensarbeiders. Duitsers gaven vorig jaar ten slotte ongeveer 200 miljoen euro aan zorg en onderwijs uit in Nederland.

Belgen op twee
Belgen volgen de Duitsers op ruime afstand. Zij besteedden in 2015 voor 1,4 miljard euro in Nederland, ruim 13 procent van de totale bestedingen. Daarna volgen het Verenigd Koninkrijk, de VS, Frankrijk en Italië. Bij het aantal reizigers in Nederland zien we vergelijkbare verhoudingen.

Top 10 buitenlandse bestedingen in Nederland naar land van herkomst, 2015 in euro

1 Duitsland 4,94 miljard
2 België 1,37 miljard
3 Verenigd Koninkrijk 0,86 miljard
4 Verenigde Staten 0,38 miljard
5 Frankrijk 0,33 milard
6 Italië 0,26 miljard
7 Polen 0,22 miljard
8 Spanje 0,16 miljard
9 China 0,13 miljard
10 Zwitserlandn 0,11 miljard


Nederlanders geven ook het meeste uit in Duitsland

Duitsers geven het meest uit in Nederland, maar Duitsland is ook het land waar Nederlanders het vaakst de beurs trekken. Ruim 3,4 miljard euro besteedden Nederlandse reizigers in 2015 in Duitsland. Meer dan de helft daarvan (1,8 miljard euro) betaalden Nederlandse reizigers tijdens grensaankopen en dagtochten.


Ook buurland België is in trek, met name bij Nederlandse dagjesmensen. Jaarlijks geven wij in totaal bijna 1,5 miljard euro uit tijdens een bezoek aan onze zuiderburen. Dit is iets minder dan in zomervakantieland nummer 1 Frankrijk, maar wel een stuk meer dan in de andere vakantiebestemmingen zoals Spanje, Italië, Oostenrijk, Griekenland en Turkije.


De hoge noteringen van het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten hebben onder andere te maken met een belangrijke positie in het zakelijk reisverkeer. Na Duitsland is de VS de belangrijkste bestemming voor zakelijke reizen. Het Verenigd Koninkrijk staat na België vierde.


Nederlanders geven meer uit in buitenland dan andersom
Nederlanders geven veel meer uit aan buitenlandse vakanties in bijvoorbeeld Frankrijk, Spanje, VS, Oostenrijk en Italië dan andersom. Dit verklaart een groot handelstekort bij het reisverkeer: Nederlanders besteedden in totaal bijna6 miljard euro meer in het buitenland (bijna 16 miljard euro) dan buitenlanders deden in Nederland (ruim 10 miljard euro).


Positieve balans reisbestedingen met Duitsland

Duitsland is het enige land waarmee we een grote positieve handelsbalans in reisbestedingen hebben. Het gaat hier om netto verdiensten van 1,5 miljard euro in 2015. Duitsers gaven zoals gemeld bijna 5 miljard euro in Nederland uit (uitvoer reisdiensten) terwijl Nederlanders bijna 3,5 miljard euro in Duitsland uitgaven (invoer reisdiensten).

Nederland ‘verdient’ per saldo ook aan Polen, Rusland, Israël en China, maar hier gaat het om heel bescheiden bedragen.
Trefwoorden: inkomend toerisme, omzet, verdienen

CELTH



||| Nieuws |||

10/04/25
Exclusief voor leden
Kristel Baele: investeren in cultuur is investeren in vestigingsklimaat
Investeren in culturele broedplaatsen draagt bij aan het regionale vestigingsklimaat voor inwoners en bedrijven. Daar zijn destinatiemanagementorganisaties ook dagelijks mee bezig. Dat heeft de voorzitter van de Raad voor Cultuur Kristel Baele afgelopen weekend gezegd bij de opening van de nieuwe broedplaats 'Nesse' in de gemeente Terneuzen.
10/04/25
Exclusief voor leden
WTTC: Toerisme blijft sterk groeien en bijdragen aan welvaart en werkgelegengeid
Tegen de achtergrond van economische onzekerheid tonen de meest recente onderzoeken van de World Travel & Tourism Council (WTTC) aan dat de wereldwijde reis- en toerismesector dit jaar naar verwachting sterk zal groeien, waarmee het zijn rol als hoeksteen van grote wereldeconomieën bevestigt, aangezien reizigers naar verwachting meer dan ooit tevoren zullen uitgeven.
10/04/25
Exclusief voor leden
Burgers' Zoo neemt GaiaZOO over
Koninklijke Burgers’ Zoo neemt GaiaZOO in Kerkrade over. Door de overname, die op 1 juni 2025 officieel wordt bekrachtigd, bundelen twee toonaangevende Nederlandse dierentuinen hun krachten. Beide parken benadrukken hun gedeelde filosofie en waarden.
10/04/25
Dormio Group breidt internationaal uit
De Dormio Group heeft in Portugal Duna Parque overgenomen en breidt ook op Curaçao en in Europa uit. Dormio groeit daarmee van 41 naar 61 locaties.
10/04/25
Exclusief voor leden
Meer kampeerders willen comfort en privacy op het toilet en onder de douche
Sinds begin 2024 is het aantal campings dat privé-sanitair aanbiedt met 20% gestegen, zo concludeert campingspecialist ACSI na de jaarlijkse inventarisatie van bijna 10.000 campings in heel Europa. Bij ruim 1 op de 10 campings is het nu mogelijk om een eigen douche en toilet te reserveren, waarbij Nederland de boventoon voert.
10/04/25
Exclusief voor leden
Plopsa Group gaat voor één merknaam
De Plopsa Group heeft bekendgemaakt dat twee van haar grote themaparken een nieuwe naam krijgen. Holiday Park in Duitsland zal voortaan door het leven gaan als Plopsaland Deutschland, terwijl Plopsa Coo in de Belgische Ardennen de naam Plopsaland Ardennes krijgt. Deze naamsveranderingen zijn onderdeel van een bredere Europese groeistrategie van Plopsa.
10/04/25
Exclusief voor leden
Routedata efficiënter beheren
Fietsplatform en Wandelnet hebben een belangrijke stap gezet in het efficiënter beheren van fietsroutedata in Nederland. Sinds begin april zijn de regionale fietsroutedata van de provincies Groningen, Friesland, Drenthe en Utrecht gekoppeld aan de landelijke routedatabank.
08/04/25
Kampeerseizoen van start met een recordaantal van 627.000 campers en caravans
De jaarlijkse Open Camping Dag was de start van het kampeerseizoen en gaat volgens BOVAG en KCI gepaard met bijna 15.000 meer caravans en campers in Nederland.

||| Agenda |||

12/04/25
12/04/25 t/m 12-04-25: Campervan Days
Na een succesvolle eerste editie in 2024 keert Campervan Days op 12 en 13 april 2025 terug...
05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...