Wat kan influencer marketing voor jouw organisatie betekenen?
Op het Nationaal Congres Citymarketing gaf Isabel Mosk een druk bezochte workshop influencer marketing. Zij legde uit waarom influencer marketing interessant kan zijn voor marketeers. Zomaar wat bloggers of vloggers uitnodigen en ze in stad of streek loslaten is in ieder geval een slecht idee en Isabel gaf heel wat tips voor een gestructureerde aanpak die meer succes oplevert.
Volgens Mosk zijn influencers gewoon verhalenvertellers, dat kan in woorden of met beelden. Denk dus niet alleen aan een blog maar ook aan instagram, youtube of snapchat. Een influencer is in ieder geval een persoon met veel actieve volgers en autoriteit op een thema; zij zijn de nieuwe contentcreators.
Hoe kies je een influencer?
Bij de keuze van een influencer is het belangrijk niet alleen naar het bereik te kijken maar vooral de fit met je organisatie voorop te stellen. Vergeet ook de niches niet en zoek niet alleen reisexperts. Als je je stad als modestad wilt profileren kun je beter een fashioninfluencer inzetten dan een reisinfluencer. Het inzetten van influencers mag nooit een doel op zich zijn maar onderdeel van een lange termijn strategie die is gericht op een betere awareness van de bestemming. Een goed middel is het uitnodigen van influencers op de bestemming. Geef ze daarbij voldoende vrije tijd en pas het programma aan op hun interesse met bijzondere ervaringen. Overal en altijd wifi is een must als je wilt dat je influencer zijn bezoek met zijn volgers deelt.
Hoe krijg je veel aandacht?
Waar een traditionele journalist na één verhaal over je bestemming alweer met het nieuwe project bezig is, kun je uit het bezoek van een influencer veel meer halen. Interview de influencer op locatie en hij/zij zal ook dit interview weer delen. Of vraag de influencer na een week of twee een tiplijstje van must-see's te maken. Alweer een contactmoment met de doelgroep. Of stuur nog iets leuks naar het huisadres van de influencer. Weer een moment waarop de influencer content kan en zal creëren met jouw bestemming in de hoofdrol.
Moet je betalen voor een influencer?
En moet je dan betalen voor een influencer? Het kan en mag, maar als je zorgt voor een unieke reis die past bij de influencer is het vaak niet nodig. En op voorwaarde dat je de influencer vrij laat in contentcreatie en publicatie. Aan de andere kant kan je ook samenwerken met influencers door bijvoorbeeld workshops te laten geven of content voor de website te laten schrijven.
Wat zijn goede voorbeelden?
Mosk had ook tal van voorbeelden meegenomen. Zo hebben ze in
Den Haag ze een bloggershuis op het strand. Dat huisje wordt speciaal ingericht met op maat verrassingen afhankelijk van de influencer, bijvoorbeeld foto's van hem/haar aan de muur
en in de koelkast iets wat ze erg lekker vinden. Antwerpen heeft zichzelf door
een jarenlange samenwerking met fashioninfluencers als modestad geprofileerd, Vlaamse kustplaats Oostende
heeft een langjarige consistente aanpak dat onderdeel is van een lange termijn content strategie om awareness te genereren voor de stad en Duitsland heeft met een succesvolle campagne joingermantradition
een jongere doelgroep weten aan te trekken. Succesverhalen te over!
Hoe krijg je nog meer aandacht?
Vergeet ook niet dat influencers ook weer fans hebben. Organiseer bijvoorbeeld een meet-and-greet voor zijn of haar fans. Content gegarandeerd en de sneeuwbal wordt almaar groter. Ook voor lokale ondernemers is het bezoek van een influencer een mooi moment om hun product in de etalage te krijgen. Een flesje lokaal bier, kaas of chocolade is zo in de ijskast gelegd. Influencermarketing is ook een kwestie van lange adem. Laat thema's niet direct weer vallen en realiseer je dat veel posts van influencers en zijn of haar volgers zorgen voor een hogere score in zoekmachines. Dat bereik je uiteraard niet na één reisje.
Welke tips had Isabel?
- Influencers zijn een onderdeel van je hele communicatiestrategie
- Investeer tijd in de selectie en de keuze van de influencers die bij je passen
- Aantallen volgers zijn niet zaligmakend het gaat om het juiste publiek
- Vergeet naast de reisbloggers en nicheblogger niet de Instagrammers, Tweeps en Youtubers afhankelijk van doelgroep en doelstelling
- Zorg voor bijzondere ervaringen voor de influencer op locatie maar ook voldoende vrije tijd
- Wifi moet altijd en overal beschikbaar zijn
- Denk out-of-the-box in het verrassen van de influencer en vraag aan influencers hoe zij denken. Zij komen met de meest verrassende ideeën voor je bestemming.
- Bedenk dat een influencer veel vaker over je bestemming kan communiceren dan een 'gewone' journalist die vaak maar één item of artikel maakt
- Wordt onderdeel van het netwerk van de influencers
Wie is Isabel Mosk en wat is Sherpa’s Stories?
Sherpa’s Stories is een online marketing adviesbureau met een focus op de reisindustrie. Op basis van kennis en ervaring helpt Sherpa’s Stories toeristische bedrijven met de strategische vertaalslag van hun marketingdoelstellingen naar online-, content- en social media marketing. Het bureau is opgericht door Isabel Mosk. Sherpa’s Stories gelooft dat reizen bijdraagt aan een betere wereld: het verrijkt de mens en stimuleert lokale economieën.