Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 17-06-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Wat kan influencer marketing voor jouw organisatie betekenen?

Wat kan influencer marketing voor jouw organisatie betekenen?
Isabel Mosk

Op het Nationaal Congres Citymarketing gaf Isabel Mosk een druk bezochte workshop influencer marketing. Zij legde uit waarom influencer marketing interessant kan zijn voor marketeers. Zomaar wat bloggers of vloggers uitnodigen en ze in stad of streek loslaten is in ieder geval een slecht idee en Isabel gaf heel wat tips voor een gestructureerde aanpak die meer succes oplevert.


Volgens Mosk zijn influencers gewoon verhalenvertellers, dat kan in woorden of met beelden. Denk dus niet alleen aan een blog maar ook aan instagram, youtube of snapchat. Een influencer is in ieder geval een persoon met veel actieve volgers en autoriteit op een thema; zij zijn de nieuwe contentcreators.


Hoe kies je een influencer?

Bij de keuze van een influencer is het belangrijk niet alleen naar het bereik te kijken maar vooral de fit met je organisatie voorop te stellen. Vergeet ook de niches niet en zoek niet alleen reisexperts. Als je je stad als modestad wilt profileren kun je beter een fashioninfluencer inzetten dan een reisinfluencer. Het inzetten van influencers mag nooit een doel op zich zijn maar onderdeel van een lange termijn strategie die is gericht op een betere awareness van de bestemming. Een goed middel is het uitnodigen van influencers op de bestemming. Geef ze daarbij voldoende vrije tijd en pas het programma aan op hun interesse met bijzondere ervaringen. Overal en altijd wifi is een must als je wilt dat je influencer zijn bezoek met zijn volgers deelt.


Hoe krijg je veel aandacht?

Waar een traditionele journalist na één verhaal over je bestemming alweer met het nieuwe project bezig is, kun je uit het bezoek van een influencer veel meer halen. Interview de influencer op locatie en hij/zij zal ook dit interview weer delen. Of vraag de influencer na een week of twee een tiplijstje van must-see's te maken. Alweer een contactmoment met de doelgroep. Of stuur nog iets leuks naar het huisadres van de influencer. Weer een moment waarop de influencer content kan en zal creëren met jouw bestemming in de hoofdrol.


Moet je betalen voor een influencer?

En moet je dan betalen voor een influencer? Het kan en mag, maar als je zorgt voor een unieke reis die past bij de influencer is het vaak niet nodig. En op voorwaarde dat je de influencer vrij laat in contentcreatie en publicatie. Aan de andere kant kan je ook samenwerken met influencers door bijvoorbeeld workshops te laten geven of content voor de website te laten schrijven.


Wat zijn goede voorbeelden?

Mosk had ook tal van voorbeelden meegenomen. Zo hebben ze in Den Haag ze een bloggershuis op het strand. Dat huisje wordt speciaal ingericht met op maat verrassingen afhankelijk van de influencer, bijvoorbeeld foto's van hem/haar aan de muur en in de koelkast iets wat ze erg lekker vinden. Antwerpen heeft zichzelf door een jarenlange samenwerking met fashioninfluencers als modestad geprofileerd, Vlaamse kustplaats Oostende heeft een langjarige consistente aanpak dat onderdeel is van een lange termijn content strategie om awareness te genereren voor de stad en Duitsland heeft met een succesvolle campagne joingermantradition een jongere doelgroep weten aan te trekken. Succesverhalen te over!


Hoe krijg je nog meer aandacht?

Vergeet ook niet dat influencers ook weer fans hebben. Organiseer bijvoorbeeld een meet-and-greet voor zijn of haar fans. Content gegarandeerd en de sneeuwbal wordt almaar groter. Ook voor lokale ondernemers is het bezoek van een influencer een mooi moment om hun product in de etalage te krijgen. Een flesje lokaal bier, kaas of chocolade is zo in de ijskast gelegd. Influencermarketing is ook een kwestie van lange adem. Laat thema's niet direct weer vallen en realiseer je dat veel posts van influencers en zijn of haar volgers zorgen voor een hogere score in zoekmachines. Dat bereik je uiteraard niet na één reisje.


Welke tips had Isabel?

  1. Influencers zijn een onderdeel van je hele communicatiestrategie
  2. Investeer tijd in de selectie en de keuze van de influencers die bij je passen
  3. Aantallen volgers zijn niet zaligmakend het gaat om het juiste publiek
  4. Vergeet naast de reisbloggers en nicheblogger niet de Instagrammers, Tweeps en Youtubers afhankelijk van doelgroep en doelstelling
  5. Zorg voor bijzondere ervaringen voor de influencer op locatie maar ook voldoende vrije tijd
  6. Wifi moet altijd en overal beschikbaar zijn
  7. Denk out-of-the-box in het verrassen van de influencer en vraag aan influencers hoe zij denken. Zij komen met de meest verrassende ideeën voor je bestemming.
  8. Bedenk dat een influencer veel vaker over je bestemming kan communiceren dan een 'gewone' journalist die vaak maar één item of artikel maakt
  9. Wordt onderdeel van het netwerk van de influencers

Wie is Isabel Mosk en wat is Sherpa’s Stories?

Sherpa’s Stories is een online marketing adviesbureau met een focus op de reisindustrie. Op basis van kennis en ervaring helpt Sherpa’s Stories toeristische bedrijven met de strategische vertaalslag van hun marketingdoelstellingen naar online-, content- en social media marketing. Het bureau is opgericht door Isabel Mosk. Sherpa’s Stories gelooft dat reizen bijdraagt aan een betere wereld: het verrijkt de mens en stimuleert lokale economieën.

Topics:Marketing
Trefwoorden: marketing, online marketing, bloggers, vloggers, influencers

CELTH



||| Nieuws |||

25/04/25
Provincie Groningen investeert in vrijetijdsaanbod Ommeland
Groningen wil deze zomer bruisen en de provincie trekt de portemonnee. Met een nieuwe subsidieregeling wil de provincie ondernemers en organisaties stimuleren om het vrijetijdsaanbod in het Ommeland te versterken en onder de aandacht te brengen.
25/04/25
Nieuwe Weerbaarheidsscan Overijssel helpt vakantieparken in strijd tegen ondermijning
Vakantieparkeigenaren in Overijssel kunnen vanaf heden gebruikmaken van een nieuwe Weerbaarheidsscan om zich beter te wapenen tegen ondermijnende criminaliteit. De scan is ontworpen om eigenaren van vakantieparken inzicht te geven in hun kwetsbaarheden en hen te helpen signalen van criminele inmenging te herkennen en hierop te anticiperen.
25/04/25
Recreatief fietsroutenetwerk Utrecht vernieuwd en uitgebreid
De provincie Utrecht heeft in samenwerking met het Routebureau Utrecht en alle 26 Utrechtse gemeenten, grondeigenaren, terreinbeheerders en fietsorganisaties, het complete recreatieve fietsroutenetwerk vernieuwd en uitgebreid naar ruim 1.850 kilometer.
25/04/25
Exclusief voor leden
Hoger rendement voor vakantiehuizen met wellness en thuiswerkmogelijkheden,
Vakantiehuizen die beschikken over wellnessfaciliteiten zoals een sauna of jacuzzi genereerden in 2024 een aanzienlijk hoger rendement dan vergelijkbare woningen zonder deze extra’s. Andere trends die de verhuurbaarheid beïnvloeden zijn thuiswerkmogelijkheden, laadpalen, privacy, gezinsvriendelijke voorzieningen en niet onbelangrijk een instagramwaardig interieur.
25/04/25
Dormio Group sluit zich aan bij HISWA-RECRON
Dormio Group is lid geworden van brancheorganisatie HISWA-RECRON. Deze stap onderstreept de ambitie van Dormio Group om de kwaliteit van haar dienstverlening te verbeteren en actief bij te dragen aan de ontwikkeling van de sector.
25/04/25
Heerlijke Huisjes koppelt met reserveringssystemen
Vakantiehuisaanbieder Heerlijke Huisjes en Channel Manager Qenner hebben de handen ineengeslagen. Deze nieuwe samenwerking maakt het mogelijk voor vakantieparken die reserveringssystemen zoals Bookzo, Tommy en Recranet gebruiken, om eenvoudig een koppeling te maken met het platform van Heerlijke Huisjes.
25/04/25
Vanaf 2027 minimumjeugdloon omhoog
Minister Van Hijum (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) verhoogt per 1 januari 2027 het minimumjeugdloon. Dat is door het kabinet afgesproken in de Voorjaarsnota.
24/04/25
KLM voegt Barbados weer toe aan winterbestemmingen
KLM start in het winterseizoen van 2025 met de heropening van de nieuwe tropische bestemming Bridget...

||| Agenda |||

05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
20/05/25
20/05/25 t/m 20-05-25: LDA Kennisdag: Innovatie in data
Op dinsdag 20 mei staat, op de LDA Kennisdag 2025, alles in het teken van innovatie in data&nbs...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...