Geplaatst op: 20-06-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Eindhoven groeit toeristisch sterk en weet jonger publiek te trekken

Eindhoven groeit toeristisch sterk en weet jonger publiek te trekken
Eindhoven kan terugkijken op een succesvol 2015. Alle toeristische indicatoren stonden in de plus. De uitgekiende strategie van Eindhoven365, waarover Peter Kentie in Recreatie & Toerisme vertelde, lijkt haar vruchten af te werpen.


Sterke groei in verblijfstoerisme, +12%

Er bleven in 2015 veel meer toeristen in Eindhovens hotel overnachten, ruim 735 duizend, een groei van 12% ten opzichte van 2014.


Veel meer jongeren bezoeken de stad

Ook het dagbezoek zat in de lift. Vorig jaar steeg het aantal binnenlandse toeristische bezoeken met 2,74% naar 3,4 miljoen. De bestedingen groeiden fors, van € 46 naar € 48,30 per bezoek. Opvallender was de verschuiving in leeftijd van de bezoekers. Waren in 2014 de 50-plussers met een aandeel van 35% nog in de meerderheid, in 2015 was de grootste bezoekersgroep (39%) tussen de 25 en 49 jaar. De 50-plussers moesten het doen met een aandeel van 32%. De jongeren (15-24 jaar) kwamen minder naar Eindhoven, hun aandeel daalde van 20% naar 12% ten kosten van de tieners (0-14 jaar) die met een aandeel van 17% op de derde plaats stonden.



Evenementenbezoekers geven meer uit

In de stad worden ook steeds meer evenementen georganiseerd, vorig jaar 144, een flinke toename ten opzichte van 2014 toen Eindhoven365 nog 108 evenementen telde. Het aantal evenementenbezoekers steeg met 1,32% naar 3,7 miljoen. In de top 5 van grootste evenementen zat de groei in aantallen bezoekers vooral bij Glow (730.000, +12%) en de Dutch Design Week (275.000, +6%). De andere evenementen in de top vijf noteerden evenveel bezoekers. De economische betekenis van de evenementen groeide met 6,6% naar 68,6 miljoen euro. Samengevat kunnen we basis van deze cijfers concluderen dat in Eindhoven weliswaar veel meer evenementen werden georganiseerd (+33%) maar dat de aantallen bezoekers met slechts 1,32% die wel meer uitgaven (+6%).


Link: https://gallery.mailchimp.com/4a6105bfd4b3e55db90360e3b/files/Facts_Figures_Eindhoven_2015_NL.pdf
Trefwoorden: stedelijk toerisme, dagtoerisme, verblijfsrecreatie, noord-brabant

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
24/12/24
Beekse Bergen breekt record met 1,5 miljoen bezoekers
Safaripark Beekse Bergen heeft een mijlpaal bereikt: het park heeft afgelopen jaar maar liefst 1,5 miljoen bezoekers mogen ontvangen. Dit is een recordaantal voor het dierenpark, dat bekend staat om zijn unieke safaribeleving.
23/12/24
Hoe kom je aan het geld om te investeren in je bedrijf
Ondernemen doe je om geld te verdienen, maar om goed te kunnen ondernemen, heb je ook geld nodig. De...
20/12/24
DierenPark Amersfoort opent nieuwe Chimpanseevallei
DierenPark Amersfoort heeft de deuren geopend van haar nieuwste themagebied: de Chimpanseevallei. Bezoekers kunnen nu oog in oog staan met deze bijzondere primaten in een volledig vernieuwde omgeving.
06/12/24
Beekse Bergen opent tropisch binnenspeelparadijs: Speelland Indoor
Beekse Bergen breidt deze winter uit met een nieuwe attractie: Speelland Indoor. Speelland Indoor bevindt zich op het terrein van Speelland Beekse Bergen, waar bezoekers in het voorjaar en de zomer kunnen genieten van dagrecreatie rond het Victoriameer.
04/12/24
Laatste maand om subsidie voor cyberweerbaarheid aan te vragen: vrijetijdssector loopt achter
Meer dan de helft van het budget voor de subsidieregeling ‘Mijn Cyberweerbare Zaak’ is inmiddels aangevraagd. Maar weinig aanvragen komen uit horeca, cultuur en recreatie. Nog tot en met 31 december 2024 kunnen bedrijven een aanvraag doen.
04/12/24
Exclusief voor leden
Toegankelijk maken collectie kost 5 jaar
De komende vijf jaar werkt attractie en mediamuseum Beeld & Geluid, in samenwerking met een aantal partijen, aan het toegankelijker maken van zijn collectie. Het zogeheten TACIT onderzoeksproject, gefinancierd door de NWO met 3,2 miljoen euro, ontwikkelt innovatieve technologieën die informatie toegankelijker maakt voor mensen met een auditieve, visuele en cognitieve beperking.
29/11/24
Exclusief voor leden
Tweede editie van Light Safari na eerste succesvolle editie
De tweede editie van Light Safari in Safaripark Beekse Bergen is van start gegaan. Vorig jaar trok het evenement meer dan 185.000 bezoekers en dit jaar belooft het nog spectaculairder te worden.