Eindhoven groeit toeristisch sterk en weet jonger publiek te trekken
Sterke groei in verblijfstoerisme, +12%
Er bleven in 2015 veel meer toeristen in Eindhovens hotel overnachten, ruim 735 duizend, een groei van 12% ten opzichte van 2014.
Veel meer jongeren bezoeken de stad
Ook het dagbezoek zat in de lift. Vorig
jaar steeg het aantal binnenlandse toeristische bezoeken met 2,74%
naar 3,4 miljoen. De bestedingen groeiden fors, van € 46 naar €
48,30 per bezoek. Opvallender was de verschuiving in leeftijd van de
bezoekers. Waren in 2014 de 50-plussers met een aandeel van 35% nog
in de meerderheid, in 2015 was de grootste bezoekersgroep (39%)
tussen de 25 en 49 jaar. De 50-plussers moesten het doen met een
aandeel van 32%. De jongeren (15-24 jaar) kwamen minder naar
Eindhoven, hun aandeel daalde van 20% naar 12% ten kosten van de
tieners (0-14 jaar) die met een aandeel van 17% op de derde plaats
stonden.
Evenementenbezoekers geven meer uit
In de stad worden ook steeds meer evenementen georganiseerd, vorig jaar 144, een flinke toename ten opzichte van 2014 toen Eindhoven365 nog 108 evenementen telde. Het aantal evenementenbezoekers steeg met 1,32% naar 3,7 miljoen. In de top 5 van grootste evenementen zat de groei in aantallen bezoekers vooral bij Glow (730.000, +12%) en de Dutch Design Week (275.000, +6%). De andere evenementen in de top vijf noteerden evenveel bezoekers. De economische betekenis van de evenementen groeide met 6,6% naar 68,6 miljoen euro. Samengevat kunnen we basis van deze cijfers concluderen dat in Eindhoven weliswaar veel meer evenementen werden georganiseerd (+33%) maar dat de aantallen bezoekers met slechts 1,32% die wel meer uitgaven (+6%).