NBTC Holland Marketing en provincies trekken samen op in HollandCity strategie

NBTC ziet in haar HollandCity strategie Nederland als één grote stad met verschillende districten die door verhaallijnen worden verbonden. Met die verhaallijnen moeten toeristen worden verleid ook andere plekken van Nederland te bezoeken. Dat past erg goed in het streven van NBTC naar een duurzame groei van het toerisme. "Investeer in autonome aantrekkingskracht van de regio's en ga niet alleen op de bagagedrager van Amsterdam zitten”, zei NBTC-directeur Jos Vranken op de drukbezochte bijeenkomst.
Samen nieuwe verhaallijnen ontwikkelen
De provincies gaan samen met NBTC nieuwe verhaallijnen ontwikkelen en laden. HollandCity wordt daarbij het kompas voor de transformatie en een belangrijk instrument om uit te stijgen boven lokale en regionale belangen. Daarbij is cofinanciering van rijk en provincies essentieel om zelf toeristisch Nederland te kunnen programmeren.
In 2015 werd de verhaallijn Van Gogh
geïntroduceerd bij de internationale bezoekers. Met succes! Door
deze verhaallijn zijn Amsterdam met het van Gogh Museum, de regio
Arnhem met het Kröller-Müller Museum en Brabant, waar hij geboren
is en opgroeide met elkaar verbonden. Nieuwe verhaallijnen zijn
‘Nederland Waterland’ en ‘Mondriaan tot Dutch Design’ die
naar verwachting in 2016 worden geïntroduceerd. Verder wordt er
gewerkt aan verhaallijnen ‘Hanzesteden’, ‘Castles and
Countryhouses’, ‘Gouden Eeuw’ en ‘Dutch Cuisine’. Een verhaallijn rondom het
thema ‘Bloemen’ volgt later.

Een eerste belangrijke stap
Vorig jaar presenteerde NBTC haar nieuwe Holland Branding & Marketing Strategie waar voor het eerst werd ingezet op een duurzame groei van het toerisme. Spreiding in tijd en ruimte werd het devies voor de komende jaren. Waar NBTC in het verleden in het buitenland de kaarten vooral op de Holland-iconen de steden en de kust zette, krijgen nu ook andere parels van Nederland een plaats in de etalage. Om die verhaallijnen visueel te ondersteunen werd vorig jaar al een metrokaart van Nederland met de diverse verhaallijnen geïntroduceerd. Met het aanhaken van de provincies worden deze verhaallijnen ook in de regio verankerd en trekken NBTC en provincies samen op. "Vandaag is een eerste belangrijkste stap en we roepen iedereen op om de verhaallijnen tot leven te brengen”, verwoordde één van de gedeputeerden het algemene gevoelen treffend.
NBTC wil toerisme in goede banen leiden
Was NBTC-directeur Jos Vranken vorig
jaar nog voorzichtiger in het debat rond de drukte op bepaalde
toeristische hotspots, nu was hij veel uitgesprokener. Aan de ene
kant hekelde hij het soms ongenuanceerde en populistische debat maar
zag ook wel de urgentie om de groei van het toerisme en het debat in
goede banen te leiden. "We willen ruimte bieden aan groei die recht
doet aan zowel toeristen als bewoners”, zei hij in Leiden. "Dat
moeten we doen door ruimte en richting te geven aan de groei om de
potentie van Nederland te verzilveren.” Verder kondigde Vranken aan
het balansdebat actief te gaan agenderen en riep de aanwezigen op om
een samenhangend en nationaal toeristisch beleid te ontwikkelen.
Trefwoorden: inkomend toerisme, marketing, spreiding, provincies