Geplaatst op: 24-06-2016
Auteur: Marc Gerlings

Start 9 steden Internationale Hanzestedenlijn

Start 9 steden Internationale Hanzestedenlijn

Om 10.30 werd met negen zegels het verbond symbolisch gesloten tussen de negen Nederlandse Hanzesteden tot de internationale Hanzestedenlijn 2016 – 2019. De directe aanleiding zijn de Hanzedagen van 15 tot en met 18 juni 2017.

Lokale marketingorganisaties stellen met hulp van NBTC Holland Marketing, de provincies Gelderland en Overijssel het strategisch marketingplan op deze zomer. In het najaar wordt de input van ondernemers gevraagd. Ook wordt dan specifiek onderzoek uitgevoerd naar de grootste markt voor dit internationale markt, Duitsland. Binnen de IJsselvallei hopen ondernemers op 600.000 bezoekers. De reële schatting van de gemeente Kampen staat op 250.000 bezoekers voor de internationale Hanzedagen.

Jan Jacob van Dijk, gedeputeerde waarschuwde de steden dat ze niet alleen actief het marketingprogramma moeten uitvoeren omdat er een internationaal aansprekend evenement op Nederlandse bodem wordt gehouden. "Houd de gedachte van de waardeboodschap van de Hanze en breng die naar voren. Dat is een steviger fundament om op te bouwen dan alleen een leuk toeristisch evenement.”

Binnen de positionering van de Hanzesteden in Nederland wordt ook een positionering van de steden op zichzelf vastgesteld. Jos Vranken (NBTC Holland Marketing) riep om vooral vanuit het perspectief van de internationale toerist de marketing uit te voeren. "Kijk voorbij de regionale lijnen die we hier binnen Nederland kennen.”
Met de bezegeling is nu ook de Hanzestedenlijn een van de acht symbolische metrolijnen die NBTC in het buitenland gebruikt voor de promotie.

Hoe groot de investering is vanuit de provincies, lokale marketingorganisaties en het ministerie van Economische Zaken is, wil het samenwerkingsverband nog niet melden. Bastiaan Overeem, een van de trekkers van het project. "Vandaag willen we het niet over geld hebben. Het is de start van de samenwerking. Nog niet alles staat vast waardoor ook nog geen concreet budget is op te stellen. Dat geld komt later.”

In het komende nummer van Recreatie & Toerisme wordt meer onthuld over de achtergronden van de samenwerking.

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

27/01/25
Beurs Boot Holland 2025 gaat niet door
De economische wind zit tegen, is het argument van de organisatie Boot Holland om de 2025 editie van de beurs niet door te laten gaan.
27/01/25
Lifetime Achievement voor Frank Oostdam
Frank Oostdam, voormalig directeur van ANVR, heeft op het Reisgala 2025 de Lifetime Achievement Award gekregen. Volgens de jury bekleedde hij jarenlang een sleutelpositie in de branche.
24/01/25
Commissie voor natuurherstel opgericht
Een ministeriële commissie voor natuurherstel in Nederland wordt opgericht. Deze commissie wordt opgericht na twee recentelijke rechterlijke uitspraken om haast te maken met het herstel.
24/01/25
Positief oordeel over drie Limburgse musea
Het provinciebestuur van Limburg heeft het rapport ontvangen van de Visitatiecommissie Provinciale Musea 2024. Voornamelijk is inhoudelijk aar de musea gekeken maar toerisme speelt ook een rol.
24/01/25
Perspectieven op internationalisering in Uncover
We zijn verheugd aan te kondigen dat alle artikelen van de nieuwste editie van Uncover, het jaarlijkse, thematische tijdschrift van de Academy for Leisure & Events van de Breda University, nu online beschikbaar zijn in de kennisbank van NRIT.
24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Exclusief voor leden
Eurostar boekt recordgroei in 2024 en heeft ambitieuze plannen
Eurostar heeft in 2024 een aanzienlijke groei gerealiseerd, met een stijging van +5% in het aantal passagiers vergeleken met 2023. Deze recordprestatie werd gedreven door een sterke vraag, vooral tijdens de Olympische en Paralympische Spelen van Parijs 2024. Eurostar gaat investeren in nieuwe treinen en gaat een strategisch partnership met SkyTeam.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.

||| Agenda |||

27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...