Start 9 steden Internationale Hanzestedenlijn
Om 10.30 werd met negen zegels het verbond
symbolisch gesloten tussen de negen Nederlandse Hanzesteden tot de
internationale Hanzestedenlijn 2016 – 2019. De directe aanleiding
zijn de Hanzedagen van 15 tot en met 18 juni 2017.
Lokale
marketingorganisaties stellen met hulp van NBTC Holland Marketing, de
provincies Gelderland en Overijssel het strategisch marketingplan op
deze zomer. In het najaar wordt de input van ondernemers gevraagd.
Ook wordt dan specifiek onderzoek uitgevoerd naar de grootste markt
voor dit internationale markt, Duitsland. Binnen de IJsselvallei
hopen ondernemers op 600.000 bezoekers. De reële schatting van de
gemeente Kampen staat op 250.000 bezoekers voor de internationale
Hanzedagen.
Jan Jacob van Dijk, gedeputeerde waarschuwde
de steden dat ze niet alleen actief het marketingprogramma moeten
uitvoeren omdat er een internationaal aansprekend evenement op
Nederlandse bodem wordt gehouden. "Houd de gedachte van de
waardeboodschap van de Hanze en breng die naar voren. Dat is een
steviger fundament om op te bouwen dan alleen een leuk toeristisch
evenement.”
Binnen de positionering van de Hanzesteden
in Nederland wordt ook een positionering van de steden op zichzelf
vastgesteld. Jos Vranken (NBTC Holland Marketing) riep om vooral
vanuit het perspectief van de internationale toerist de marketing uit
te voeren. "Kijk voorbij de regionale lijnen die we hier binnen
Nederland kennen.”
Met de bezegeling is nu ook de
Hanzestedenlijn een van de acht symbolische metrolijnen die NBTC in
het buitenland gebruikt voor de promotie.
Hoe groot de
investering is vanuit de provincies, lokale marketingorganisaties en
het ministerie van Economische Zaken is, wil het samenwerkingsverband
nog niet melden. Bastiaan Overeem, een van de trekkers van het
project. "Vandaag willen we het niet over geld hebben. Het is de
start van de samenwerking. Nog niet alles staat vast waardoor ook nog
geen concreet budget is op te stellen. Dat geld komt later.”
In
het komende nummer van Recreatie & Toerisme wordt meer onthuld
over de achtergronden van de samenwerking.
|
|
12/02/25
Scandic blijft uitbreiden op bestemmingen in Duitsland en zal een leegstaand hotel met 214 kamers overnemen in het westelijke district van het centrum van Berlijn.
|
09/02/25
Vakantieparken zijn voor veel mensen een ideale manier om te ontspannen en te genieten van een welverdiende pauze. Echter, niet alles verloopt altijd vlekkeloos. Veel vakantiegangers en eigenaren van vakantiehuisjes krijgen te maken met terugkerende problemen die de ervaring kunnen beïnvloeden. Hieronder bespreken we enkele veelvoorkomende issues, zodat eigenaren van de parken en woningen deze problemen kunnen voorkomen om hun klanten geweldige vakantie-ervaringen te geven.
|
07/02/25
Het kabinet heeft op verzoek van het parlement alternatieven in kaart gebracht voor de btw-verhoging op cultuur, media en sport. Opeens tovert staatssecretaris Van Oostenbruggen een middentarief uit zijn hoed.
|
06/02/25
In 2035 zal Nederland naar verwachting 61 miljoen verblijfsgasten ontvangen, 24% meer dan in 2023. Ons land kan dan rekenen op 12 miljoen extra gasten.
|
31/01/25
Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.
|
28/01/25
Vakantiehuisaanbieder Villa for You heeft in 2024 een recordomzet van 50 miljoen euro behaald, een groei van 40% ten opzichte van 2023. Deze groei is mede te danken aan de stijgende vraag naar flexibele vakanties en unieke verblijven zoals luxe chalets en authentieke landhuizen.
|
28/01/25
Het al dan niet toestaan van permanente bewoning van recreatiewoningen moet een lokale afweging blijven, aldus de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Gemeenten kunnen dit in overleg met eigenaren en bewoners van vakantieparken bepalen. De VNG roept de Tweede Kamer op om tegen het voorstel voor landelijke regie te stemmen.
|
27/01/25
Recreatiewoningen blijven populair als leendoel, maar het aantal leningen en leenbedragen neemt af. Wat betekent dit voor consumenten?
|
|
12/02/25 t/m 13-02-25
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
|
20/03/25
Op donderdag 20 maart 2025 is de Breda University of Applied Sciences gasthogeschool van het Trendco...
|
24/03/25
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
|
24/06/25
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
|
|