Geplaatst op: 24-06-2016
Auteur: Marc Gerlings

Start 9 steden Internationale Hanzestedenlijn

Start 9 steden Internationale Hanzestedenlijn

Om 10.30 werd met negen zegels het verbond symbolisch gesloten tussen de negen Nederlandse Hanzesteden tot de internationale Hanzestedenlijn 2016 – 2019. De directe aanleiding zijn de Hanzedagen van 15 tot en met 18 juni 2017.

Lokale marketingorganisaties stellen met hulp van NBTC Holland Marketing, de provincies Gelderland en Overijssel het strategisch marketingplan op deze zomer. In het najaar wordt de input van ondernemers gevraagd. Ook wordt dan specifiek onderzoek uitgevoerd naar de grootste markt voor dit internationale markt, Duitsland. Binnen de IJsselvallei hopen ondernemers op 600.000 bezoekers. De reële schatting van de gemeente Kampen staat op 250.000 bezoekers voor de internationale Hanzedagen.

Jan Jacob van Dijk, gedeputeerde waarschuwde de steden dat ze niet alleen actief het marketingprogramma moeten uitvoeren omdat er een internationaal aansprekend evenement op Nederlandse bodem wordt gehouden. "Houd de gedachte van de waardeboodschap van de Hanze en breng die naar voren. Dat is een steviger fundament om op te bouwen dan alleen een leuk toeristisch evenement.”

Binnen de positionering van de Hanzesteden in Nederland wordt ook een positionering van de steden op zichzelf vastgesteld. Jos Vranken (NBTC Holland Marketing) riep om vooral vanuit het perspectief van de internationale toerist de marketing uit te voeren. "Kijk voorbij de regionale lijnen die we hier binnen Nederland kennen.”
Met de bezegeling is nu ook de Hanzestedenlijn een van de acht symbolische metrolijnen die NBTC in het buitenland gebruikt voor de promotie.

Hoe groot de investering is vanuit de provincies, lokale marketingorganisaties en het ministerie van Economische Zaken is, wil het samenwerkingsverband nog niet melden. Bastiaan Overeem, een van de trekkers van het project. "Vandaag willen we het niet over geld hebben. Het is de start van de samenwerking. Nog niet alles staat vast waardoor ook nog geen concreet budget is op te stellen. Dat geld komt later.”

In het komende nummer van Recreatie & Toerisme wordt meer onthuld over de achtergronden van de samenwerking.

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

02/01/25
Miljoen euro voor Romeins Museum Heerlen
Het Thermen Museum in Heerlen krijgt een nieuwe toekomst. De provincie Limburg heeft een subsidie van 1 miljoen euro toegekend aan de gemeente Heerlen om het unieke erfgoed duurzaam te behouden en te ontwikkelen. Het museum gaat verder onder de naam Romeins Museum.
31/12/24
Erfgoedbeleving in kaart gebracht
Zijn Nederlanders in erfgoed geinteresseerd en welke interactie hebben ze ermee? Dat is in kaart gebracht door de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE) en het Kenniscentrum Immaterieel Erfgoed Nederland (KIEN).
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
20/12/24
Museum Arnhem sluit recordjaar af met meer dan 100.000 bezoekers
Museum Arnhem heeft een bijzonder succesvol jaar achter de rug. Met meer dan 100.000 bezoekers in 2024 heeft het museum een recordaantal bezoekers mogen verwelkomen.
11/12/24
Exclusief voor leden
RMO vaste zaal Oude Midden-Oosten vernieuwd
De permanente tentoonstelling ‘Het oude Midden-Oosten’ in het Rijksmuseum van Oudheden (Leiden) is vernieuwd en opent op 20 december de deuren voor publiek.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.
06/12/24
Museum Prinsenhof Delft na 5 januari dicht
In de laatste maand vóórdat Museum Prinsenhof Delft op zondag 5 januari 2025 tijdelijk sluit voor een omvangrijke verbouwing en vernieuwing organiseert het museum een speciaal programma.
05/12/24
Relatief veel problematische schulden in vrijetijdssector
Zes procent van de Nederlandse bedrijven ervaart de schuldenlast als problematisch. Daarbij staat de horeca aan top en ook cultuur, sport en recreatie scoren hoog.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.