Start 9 steden Internationale Hanzestedenlijn
Om 10.30 werd met negen zegels het verbond
symbolisch gesloten tussen de negen Nederlandse Hanzesteden tot de
internationale Hanzestedenlijn 2016 – 2019. De directe aanleiding
zijn de Hanzedagen van 15 tot en met 18 juni 2017.
Lokale
marketingorganisaties stellen met hulp van NBTC Holland Marketing, de
provincies Gelderland en Overijssel het strategisch marketingplan op
deze zomer. In het najaar wordt de input van ondernemers gevraagd.
Ook wordt dan specifiek onderzoek uitgevoerd naar de grootste markt
voor dit internationale markt, Duitsland. Binnen de IJsselvallei
hopen ondernemers op 600.000 bezoekers. De reële schatting van de
gemeente Kampen staat op 250.000 bezoekers voor de internationale
Hanzedagen.
Jan Jacob van Dijk, gedeputeerde waarschuwde
de steden dat ze niet alleen actief het marketingprogramma moeten
uitvoeren omdat er een internationaal aansprekend evenement op
Nederlandse bodem wordt gehouden. "Houd de gedachte van de
waardeboodschap van de Hanze en breng die naar voren. Dat is een
steviger fundament om op te bouwen dan alleen een leuk toeristisch
evenement.”
Binnen de positionering van de Hanzesteden
in Nederland wordt ook een positionering van de steden op zichzelf
vastgesteld. Jos Vranken (NBTC Holland Marketing) riep om vooral
vanuit het perspectief van de internationale toerist de marketing uit
te voeren. "Kijk voorbij de regionale lijnen die we hier binnen
Nederland kennen.”
Met de bezegeling is nu ook de
Hanzestedenlijn een van de acht symbolische metrolijnen die NBTC in
het buitenland gebruikt voor de promotie.
Hoe groot de
investering is vanuit de provincies, lokale marketingorganisaties en
het ministerie van Economische Zaken is, wil het samenwerkingsverband
nog niet melden. Bastiaan Overeem, een van de trekkers van het
project. "Vandaag willen we het niet over geld hebben. Het is de
start van de samenwerking. Nog niet alles staat vast waardoor ook nog
geen concreet budget is op te stellen. Dat geld komt later.”
In
het komende nummer van Recreatie & Toerisme wordt meer onthuld
over de achtergronden van de samenwerking.