Geplaatst op: 11-07-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Wat betekent een Brexit voor het Nederlands toerisme? Update!

Wat betekent een Brexit voor het Nederlands toerisme? Update!

Europa werd vanmorgen met een kater wakker. De Britse kiezer heeft voor een Brexit gekozen en Groot-Brittannië gaat de Europese Unie verlaten. Voorlopig gebeurt er nog niets want de opvolger van premier David Cameron mag de artikel 50-procedure aanvragen en dat zal pas in het najaar zijn. Dan hebben de Europese Unie en Groot-Brittannië nog twee jaar om uit elkaar te gaan. Vanuit de toeristische sector komen voorzichtig de eerste reacties binnen. Voor de Nederlandse toeristische sector staat er 860 miljoen euro op het spel. Volgens het ING Economisch Bureau ondervindt de Nederlandse economie schade van een Brexit, de bank verlaagt de groeiraming voor 2016 naar 1,8% (was 2,1%) en voor 2017 naar 1,3% (was 1,9%).


De World World Travel & Tourism Council (WTTC) benadrukt in een reactie dat het reizen van en naar Groot-Brittannië op de korte termijn niet zal veranderen. In de onderhandelingsperiode zal de wetgeving rond reizen van en naar Groot-Brittannië niet veranderen. David Scowsill, President & CEO, zei vandaag: "We bewegen ons richting een onzekere markt die ongetwijfeld druk op de toeristische sector zal geven. Aan de andere kant weten we dat onze sector veerkrachtig is en dat we ook deze uitdagingen aan kunnen.” De wisselkoers tussen de Euro en het Britse pond gaan wel een grote rol spelen. Wordt het Britse pond ten opzichte van de Euro flink duurder dan zullen Britten minder geneigd zijn naar het Eurogebied op vakantie te gaan omdat ze veel minder euro's voor hun ponden krijgen. Voor uitgaande touroperators biedt dat wel weer kansen omdat een vakantie voor ons in Groot-Brittannië veel goedkoper wordt.


ING bezorgd
Door de Brexit verlaagt ING Economisch Bureau de groeiramingen voor de Nederlandse economie voor 2016 naar 1,8% (was 2,1%). Consumenten zijn door de Brexit negatiever over de Nederlandse economie, waardoor ook de horeca en detailhandel minder hard zullen groeien. Ondanks dat het zwakkere pond een meevaller is voor Nederlandse toeristen die het Verenigd Koninkrijk bezoeken, zullen reizigers naar bestemmingen als de VS de verzwakking van de euro juist als nadelig ervaren. De toeristenbranche in Nederland ondervindt ook hinder van de lagere koers van het Britse pond, doordat de vele Britse toeristen minder te besteden hebben. Wanneer vakantiegangers hun eigen munt een stuk minder waard zien worden ten opzichte van de munt ter plekke, leidt dat tot minder uitgaven in het land van bestemming. Het kan er zelfs voor zorgen dat reizigers helemaal niet meer naar hun geplande bestemming toegaan. Ze zouden hun plannen kunnen wijzigen wanneer verblijf en lokale kosten ineens een stuk duurder uitpakken. Voor de meeste respondenten op de ING Vraag van Vandaag blijken wisselkoersen echter van weinig belang bij het kiezen van een vakantiebestemming. Het weer, de bezienswaardigheden ter plaatse en de afstand zijn bepalender factoren. Slechts 1 op de 6 vakantiegangers (16%) geeft aan dat de wisselkoers enige rol van betekenis speelt bij de vakantiekeuze. Lees hier de complete analyse van ING over de gevolgen van de Brexit voor de Nederlandse toeristenbranche.

Nederlandse horeca geraakt
Britten zijn relatief belangrijk voor de Nederlandse toerisme sector. Acht procent van de overnachtingen in Nederlandse hotels of B&B’s zijn door Britse reizigers. In Amsterdam, een populaire bestemming voor Britse vriendengroepen, is dit zelfs het dubbele (16%). Door het zwakkere pond en de economische tegenwind in hun land zullen Britten minder snel het kanaal oversteken voor hun vakantie of vrijgezellenweekend. Als de groei in de Nederlandse economie afzwakt ondervindt de horeca daar ook de gevolgen van. De consument zal minder snel een dagje uitgaan in eigen land of een restaurant bezoeken als lonen minder stijgen en de werkloosheid minder snel terugloopt.


Uitgaand toerisme naar Groot-Brittannië relatief klein

Voor het uitgaand toerisme vanuit Nederland zijn de gevolgen relatief beperkt. Groot-Brittannië staat met een aandeel van 5% in de totale Nederlandse vakantiemarkt op een zevende plaats met 860.000 vakanties van Nederlanders. Terwijl het Verenigd Koninkrijk goedkoper wordt na de ‘Brexit’, lijkt de animo om erheen te gaan per saldo zelfs iets af te nemen. Weliswaar geeft 3% van de respondenten op de Vraag van Vandaag aan nu naar het VK op vakantie te zullen gaan, maar een grotere groep van 5% heeft de Britse vakantieplannen juist afgeblazen na het 'Brexit'-referendum.


Grote belangen voor Nederlands inkomend toerisme

Op het inkomend toerisme zijn de belangen een stuk groter. Jaarlijks bezoeken 1,9 miljoen Britse toeristen ons land en realiseren 4,0 miljoen overnachtingen vooral in hotels (86%). Qua aantallen gasten staat Groot-Brittannië nog net op een tweede plaats, na Duitsland en op de voet gevolgd door België met een fractie minder gasten. Veruit de meeste Britse gasten verblijven in Noord-Holland (1,3 miljoen). Ook Zuid-Holland (276.000) en Noord-Brabant (109.000) zien nog relatief veel Britse gasten


Kijken we naar overnachtingen dan zijn de verschillen een stuk groter omdat Belgen langer dan Britten in ons land verblijven. België staat met 5 miljoen overnachtingen in Nederlandse logiesaccommodaties fier op een tweede plaats, op ruime afstand gevolgd door de Britten die 4,0 miljoen overnachtingen in ons land realiseren. Brits inkomend toerisme levert Nederland jaarlijks 860 miljoen euro op.


En nu?

Het is natuurlijk niet gezegd dat al deze Britse toeristen na een scheiding van de Europese Unie zullen verdampen. Veel is afhankelijk van het scheidingsproces en vooral de sfeer waarin de onderhandelingen zullen plaatsvinden. Voor de Europese toeristische sector is het van groot belang van een vrij verkeer van toeristen tussen de Europese Unie en Groot-Brittannië gehandhaafd blijft. Vooral voor Nederland is dat van belang omdat Britten veelal voor een korte vakantie ons land bezoeken en die markt is niet gebaat bij een ingewikkelde toegang tot ons land.

Topics:Toerisme
Trefwoorden: inkomend toerisme, uitgaand toerisme, groot-brittannie, engeland

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

09/01/25
Exclusief voor leden
56% vakantiegangers blij met vakantie zonder planning
Tijdens de Vakantiebeurs 2025 komt touroperator Sunweb met onderzoek naar motieven en gedrag voor en tijdens vakantie. Wat blijkt, "reizen is vaak een vlucht van de dagelijkse verantwoordelijkheden." Plus millennials voelen zich vaak schuldig over dat geluier tijdens vakantie.
08/01/25
Succesvol alumni-event Tourism Management
Op de Vakantiebeurs organiseerden de Management Tourism opleidingen van Inholland, NHL Stenden, Breda University en Saxion een druk bezocht alumni-event. Dit evenement bood een platform voor studenten, alumni en professionals om te netwerken en kennis te delen.
08/01/25
Reisbranche, verzekeraars en ministerie sluiten convenant voor crisisaanpak
De ANVR, het SGR, het Verbond van Verzekeraars en het Ministerie van Buitenlandse Zaken hebben vandaag een nieuw convenant ondertekend. Dit convenant, het Bijzondere Bijstand bij Crisis in het Buitenland Convenant (BBC), zorgt voor een nog betere samenwerking tussen de overheid en private partijen om Nederlandse reizigers in het buitenland te beschermen, op te vangen en te repatrieren in geval van een crisis.
08/01/25
Vakantiebeurs mikt op zowel b-to-c als b-to-b
De Vakantiebeurs 2025 is vandaag van start gegaan met de Travel Trade Days. De 54ste editie van deze beurs werd geopend door de minister van buitenlandse zaken, Caspar Veldkamp, samen met de Utrechtse burgemeester Sharon Dijksma.
08/01/25
Horeca van herstel naar crisis: aantal faillissementen piekt in 2025
De Nederlandse restaurantbranche dreigt in 2025 een recordaantal van 450 failissementen te bereiken, blijkt uit een analyse van ABN AMRO en Hotelschool The Hague.
08/01/25
Van Velde in Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Michel van Velde is sinds 1 januari toegetreden tot de Raad van Toezicht van destinatieorganisatie Utrecht Marketing. De Raad van Toezicht is daarmee compleet.
08/01/25
Zomervakantie 2025: Dit zijn de trends
Onderzoeken van TUI resulteren in een vijftal trends en een overzicht van de meest geboekte bestemmingen op dit moment.
08/01/25
Exclusief voor leden
8% meer reizigers voor Schiphol in 2024
In 2024 reisden 66,8 miljoen reizigers met het vliegtuig van, via of naar luchthaven Schiphol. Dat is een toename van 8% ten opzichte van 2023.

||| Agenda |||

27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...