Geplaatst op: 30-06-2016
Auteur: Marc Gerlings

Samenwerking drijft cijfer Duitse kampeerders in Overijssel omhoog

Samenwerking drijft cijfer Duitse kampeerders in Overijssel omhoog

In 2015 brachten 115.000 Duitse toeristen hun vakantie door in Overijssel, goed voor 355.000 overnachtingen. De stijging van 25% ligt een stuk hoger dan het landelijk gemiddelde van 10%. Dat komt vooral door een samenwerkingsverband van kampeerbedrijven dat zich sterk richt op de Duitse kampeerder.

Henk van Voornveld, directeur van MarketingOost: "Met name kampeeraccommodaties richten zich nadrukkelijker op de Duitse gast, die vooral in het voor- en naseizoen hun vakantie in Nederland doorbrengen. Dankzij de samenwerking in Euregio verband, met name via het project ‘Grenzeloze Toeristische Innovatie’ (GTI) wordt het voor Overijsselse ondernemers steeds aantrekkelijker zich te richten op de Duitse markt. Bovendien is inkomend toerisme één van de speerpunten in het provinciale vrijetijdsprogramma ‘Gastvrij Overijssel’, waarmee de aankomende jaren een extra impuls zal worden gegeven aan deze kansrijke markt.”


Vlamingen komen om te genieten

Nederland is in België een populaire bestemming voor een korte vakantie. In 2015 steeg het aantal Belgische toeristen dat Overijssel bezocht tot 63.000, goed voor 173.000 overnachtingen. Dat is een stijging van 34%, terwijl nationaal de toename 7% bedraagt. MarketingOost heeft in samenwerking met het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) campagne gevoerd in Vlaanderen.

Veerle Hellemans, Vlaanderenspecialist bij NBTC: "Vlamingen zijn echte genieters. Op vakantie is genieten de favoriete activiteit en fietsen is daarbij de rode draad.Overijssel is een aantrekkelijke bestemming dankzij het gevarieerde landschap en de uitstekende faciliteiten. Maar het is bovenal de gastvrijheid en de aandacht die men in Overijssel graag besteedt aan zijn gasten die de Vlaming zo charmeert. Op vakantie wordt niet bezuinigd en genieten de Vlamingen volop van al het moois dat de regio te bieden heeft.”


Nat maar goed seizoen?

Toeristische ondernemers in Overijssel zijn overwegend positief gestemd over het toeristisch seizoen van 2016. Ruim 25% verwacht betere resultaten dan vorig jaar, terwijl 8% van de ondernemers een negatieve ontwikkeling verwacht. 65% van de ondervraagden verwacht een vergelijkbaar jaar. Dat blijkt uit de Regiomonitor van MarketingOost. In totaal namen ruim 650 bedrijven deel aan het onderzoek, dat jaarlijks wordt uitgevoerd om de ontwikkelingen in de vrijetijdssector in Overijssel in beeld te brengen.
Trefwoorden: kamperen, samenwerking, Overijssel

CELTH





||| Nieuws |||

07/02/25
Staatssecretaris pleit voor middentarief btw
Het kabinet heeft op verzoek van het parlement alternatieven in kaart gebracht voor de btw-verhoging op cultuur, media en sport. Opeens tovert staatssecretaris Van Oostenbruggen een middentarief uit zijn hoed.
06/02/25
Nederlands verblijfstoerisme groeit naar 61 miljoen gasten in 2035
In 2035 zal Nederland naar verwachting 61 miljoen verblijfsgasten ontvangen, 24% meer dan in 2023. Ons land kan dan rekenen op 12 miljoen extra gasten.
31/01/25
Exclusief voor leden
Groei Nederlands verblijfsbezoek zwakt af
Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.
28/01/25
Villa for You boekt recordomzet
Vakantiehuisaanbieder Villa for You heeft in 2024 een recordomzet van 50 miljoen euro behaald, een groei van 40% ten opzichte van 2023. Deze groei is mede te danken aan de stijgende vraag naar flexibele vakanties en unieke verblijven zoals luxe chalets en authentieke landhuizen.
28/01/25
Exclusief voor leden
VNG: Permanente bewoning van recreatiewoningen moet lokaal maatwerk blijven
Het al dan niet toestaan van permanente bewoning van recreatiewoningen moet een lokale afweging blijven, aldus de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Gemeenten kunnen dit in overleg met eigenaren en bewoners van vakantieparken bepalen. De VNG roept de Tweede Kamer op om tegen het voorstel voor landelijke regie te stemmen.
27/01/25
Populariteit lenen voor vakantiehuisje brokkelt af
Recreatiewoningen blijven populair als leendoel, maar het aantal leningen en leenbedragen neemt af. Wat betekent dit voor consumenten?
24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.

||| Agenda |||

06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...