Samenwerking drijft cijfer Duitse kampeerders in Overijssel omhoog
![Samenwerking drijft cijfer Duitse kampeerders in Overijssel omhoog](images/20160630_151412.jpg)
In 2015 brachten
115.000 Duitse toeristen hun vakantie door in Overijssel, goed voor 355.000
overnachtingen. De stijging van 25% ligt een stuk hoger dan het landelijk
gemiddelde van 10%. Dat komt vooral door een samenwerkingsverband van
kampeerbedrijven dat zich sterk richt op de Duitse kampeerder.
Henk van Voornveld, directeur van MarketingOost: "Met name kampeeraccommodaties
richten zich nadrukkelijker op de Duitse gast, die vooral in het voor- en
naseizoen hun vakantie in Nederland doorbrengen. Dankzij de samenwerking in
Euregio verband, met name via het project ‘Grenzeloze Toeristische Innovatie’
(GTI) wordt het voor Overijsselse ondernemers steeds aantrekkelijker zich te
richten op de Duitse markt. Bovendien is inkomend toerisme één van de
speerpunten in het provinciale vrijetijdsprogramma ‘Gastvrij Overijssel’,
waarmee de aankomende jaren een extra impuls zal worden gegeven aan deze
kansrijke markt.”
Vlamingen komen om te genieten
Nederland is in België een populaire bestemming voor een
korte vakantie. In 2015 steeg het aantal Belgische toeristen dat Overijssel
bezocht tot 63.000, goed voor 173.000 overnachtingen. Dat is een stijging van
34%, terwijl nationaal de toename 7% bedraagt. MarketingOost heeft in
samenwerking met het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC)
campagne gevoerd in Vlaanderen.
Veerle Hellemans, Vlaanderenspecialist bij NBTC:
"Vlamingen zijn echte genieters. Op vakantie is genieten de favoriete
activiteit en fietsen is daarbij de rode draad.Overijssel is een
aantrekkelijke bestemming dankzij het gevarieerde landschap en de uitstekende
faciliteiten. Maar het is bovenal de gastvrijheid en de aandacht die men in
Overijssel graag besteedt aan zijn gasten die de Vlaming zo charmeert. Op
vakantie wordt niet bezuinigd en genieten de Vlamingen volop van al het moois
dat de regio te bieden heeft.”
Nat maar goed seizoen?
Toeristische ondernemers in Overijssel zijn overwegend positief gestemd over het toeristisch seizoen van 2016. Ruim 25% verwacht betere resultaten dan vorig jaar, terwijl 8% van de ondernemers een negatieve ontwikkeling verwacht. 65% van de ondervraagden verwacht een vergelijkbaar jaar. Dat blijkt uit de Regiomonitor van MarketingOost. In totaal namen ruim 650 bedrijven deel aan het onderzoek, dat jaarlijks wordt uitgevoerd om de ontwikkelingen in de vrijetijdssector in Overijssel in beeld te brengen.