Geplaatst op: 06-07-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Otravo neemt Scandinavische online reisorganisatie Flygstolen over

Otravo neemt Scandinavische online reisorganisatie Flygstolen over
Van links naar rechts: Linda Bjernstål - CEO Flygstolen Raymond Vrijenhoek - CEO Otravo Jolanda Degen - Directeur Otravo

Begin deze week kwam Landal GreenParks het nieuws dat het een keten van bungalowparken in Denemarken had overgenomen en nu meldt Otravo de overname van de Scandinavische online reisorganisatie Flygstolen. Is het toeval of is er sprake van een trend dat Nederlandse bedrijven expansie in Scandinavië zoeken? De tijd zal dat leren maar duidelijk is wel dat Otravo de ambitie heeft uitgesproken een leidende Europese speler te worden.


Otravo is het moederbedrijf van Vliegtickets.nl, Vliegtickets.be, WTC.nl en Schipholtickets.nl. Inclusief de omzet van Flygstolen gaat Otravo nu richting een geconsolideerde omzet van € 500 miljoen.


Flygstolen

Flygstolen is opgericht in 2004 en is vanuit het Zweedse hoofdkantoor actief met de succesvolle merken Flygstolen (in Zweden) en Tripmonster (in Denemarken en Noorwegen). Dankzij de in hoge mate geautomatiseerde bedrijfsprocessen is Flygstolen in staat om met slechts 30 fte’s een omzet van meer dan € 170 miljoen te realiseren.


Otravo wil versneld groeien

Otravo heeft voor deze partner gekozen omdat de Scandinavische cultuur en mentaliteit relatief dicht bij de Nederlandse liggen. Ook het intensieve (online) reisgedrag van de bevolking in de Scandinavische landen is een bepalende factor geweest. Bovendien passen de merken van Flygstolen goed bij de strategie van Otravo, die gericht is op het versneld groeien van reeds sterke online reismerken.


Flygstolen wil marktleider in Scandinavië worden

De huidige directeur van Flygstolen, Linda Bjernstål, blijft in haar functie en zal nauw gaan samenwerken met de CEO van Otravo, Raymond Vrijenhoek. Over de overname zegt Bjernstål: "Voor het realiseren van onze ambitie om in Scandinavië marktleider te worden in de online verkoop van reizen, kan ik mij geen betere partner wensen dan Otravo. Er zijn eerder contacten geweest met geïnteresseerde partijen, maar dat voelde destijds niet goed. In de gesprekken met Otravo raakte ik ervan overtuigd dat een combinatie de juiste stap voor Flygstolen zou zijn. Hun uitgebreide kennis van de reisindustrie en hun ervaring met online en offline marketing kunnen onze sterke Scandinavische merken verder ondersteunen. Ik zie uit naar de reis die wij samen gaan maken.”


Eerste internationale acquisitie

Raymond Vrijenhoek, CEO van Otravo, vult aan: "Voor ons is het de eerste internationale acquisitie. Samen met de opening van een kantoor in België later dit jaar, wordt Otravo zo in één keer een internationale speler. Over en weer kunnen de organisaties elkaar versterken: Flygstolen werkt zeer efficiënt met goede systemen, en wij hebben veel expertise in on- en offline marketing om de slagvaardigheid te vergroten. Vanzelfsprekend zijn er ook synergievoordelen op diverse fronten. Wij streven ernaar een leidende speler in de Europese markt te worden met leidende marktposities in een aantal landen. Daarvoor is Otravo op zoek naar potentiële groeibriljanten met een sterke ‘brand recognition’ in hun thuismarkt, zoals Flygstolen.”

Trefwoorden: reisbranche, luchtvaart, tickets

CELTH





||| Nieuws |||

06/02/25
Nationale campermarkt
Op zaterdag 5 april vindt de tweede editie van de Nationale Campermarkt plaats bij FlevoNice in Biddinghuizen.
31/01/25
Exclusief voor leden
Reisboekingen in de plus maar grote verschillen tussen bestemmingen
In 2024 is het aantal reisboekingen met 3% gestegen ten opzichte van 2023. . Europa is stabiel als reisbestemming maar op Azië na verliest intercontinentaal reizen. Ook zien we grote beweging tussen de verschillende vakantielanden met forse winnaars maar ook verliezers.
27/01/25
Lifetime Achievement voor Frank Oostdam
Frank Oostdam, voormalig directeur van ANVR, heeft op het Reisgala 2025 de Lifetime Achievement Award gekregen. Volgens de jury bekleedde hij jarenlang een sleutelpositie in de branche.
24/01/25
Exclusief voor leden
Eurostar boekt recordgroei in 2024 en heeft ambitieuze plannen
Eurostar heeft in 2024 een aanzienlijke groei gerealiseerd, met een stijging van +5% in het aantal passagiers vergeleken met 2023. Deze recordprestatie werd gedreven door een sterke vraag, vooral tijdens de Olympische en Paralympische Spelen van Parijs 2024. Eurostar gaat investeren in nieuwe treinen en gaat een strategisch partnership met SkyTeam.
23/01/25
easyJet voorziet sterke vraag naar vliegen en vakanties in 2025
easyJet heeft een goed eerste kwartaal achter de rug met meer passagiers in haar vliegtuigen en een sterke groeiverwachting voor easyJet Holidays.
23/01/25
ANVR waarschuwt consumenten voor Thomas Cook
De ANVR waarschuwt reizigers voor verzoeken van Thomas Cook Europe BV om boekingen over te zetten naar het Poolse bedrijf eSky.pl S.A.
10/01/25
TUI introduceert Lena, de AI Explorer die de wereld voor je ontdekt
Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.
09/01/25
Exclusief voor leden
56% vakantiegangers blij met vakantie zonder planning
Tijdens de Vakantiebeurs 2025 komt touroperator Sunweb met onderzoek naar motieven en gedrag voor en tijdens vakantie. Wat blijkt, "reizen is vaak een vlucht van de dagelijkse verantwoordelijkheden." Plus millennials voelen zich vaak schuldig over dat geluier tijdens vakantie.