Otravo neemt Scandinavische online reisorganisatie Flygstolen over
Begin deze week kwam Landal GreenParks het nieuws dat het een keten van bungalowparken in Denemarken had overgenomen en nu meldt Otravo de overname van de Scandinavische online reisorganisatie Flygstolen. Is het toeval of is er sprake van een trend dat Nederlandse bedrijven expansie in Scandinavië zoeken? De tijd zal dat leren maar duidelijk is wel dat Otravo de ambitie heeft uitgesproken een leidende Europese speler te worden.
Otravo is het moederbedrijf van Vliegtickets.nl, Vliegtickets.be, WTC.nl en Schipholtickets.nl. Inclusief de omzet van Flygstolen gaat Otravo nu richting een geconsolideerde omzet van € 500 miljoen.
Flygstolen
Flygstolen is opgericht in 2004 en is vanuit het Zweedse hoofdkantoor actief met de succesvolle merken Flygstolen (in Zweden) en Tripmonster (in Denemarken en Noorwegen). Dankzij de in hoge mate geautomatiseerde bedrijfsprocessen is Flygstolen in staat om met slechts 30 fte’s een omzet van meer dan € 170 miljoen te realiseren.
Otravo wil versneld groeien
Otravo heeft voor deze partner gekozen omdat de Scandinavische cultuur en mentaliteit relatief dicht bij de Nederlandse liggen. Ook het intensieve (online) reisgedrag van de bevolking in de Scandinavische landen is een bepalende factor geweest. Bovendien passen de merken van Flygstolen goed bij de strategie van Otravo, die gericht is op het versneld groeien van reeds sterke online reismerken.
Flygstolen wil marktleider in Scandinavië worden
De huidige directeur van Flygstolen, Linda Bjernstål, blijft in haar functie en zal nauw gaan samenwerken met de CEO van Otravo, Raymond Vrijenhoek. Over de overname zegt Bjernstål: "Voor het realiseren van onze ambitie om in Scandinavië marktleider te worden in de online verkoop van reizen, kan ik mij geen betere partner wensen dan Otravo. Er zijn eerder contacten geweest met geïnteresseerde partijen, maar dat voelde destijds niet goed. In de gesprekken met Otravo raakte ik ervan overtuigd dat een combinatie de juiste stap voor Flygstolen zou zijn. Hun uitgebreide kennis van de reisindustrie en hun ervaring met online en offline marketing kunnen onze sterke Scandinavische merken verder ondersteunen. Ik zie uit naar de reis die wij samen gaan maken.”
Eerste internationale acquisitie
Raymond Vrijenhoek, CEO van Otravo, vult aan: "Voor ons is het de eerste internationale acquisitie. Samen met de opening van een kantoor in België later dit jaar, wordt Otravo zo in één keer een internationale speler. Over en weer kunnen de organisaties elkaar versterken: Flygstolen werkt zeer efficiënt met goede systemen, en wij hebben veel expertise in on- en offline marketing om de slagvaardigheid te vergroten. Vanzelfsprekend zijn er ook synergievoordelen op diverse fronten. Wij streven ernaar een leidende speler in de Europese markt te worden met leidende marktposities in een aantal landen. Daarvoor is Otravo op zoek naar potentiële groeibriljanten met een sterke ‘brand recognition’ in hun thuismarkt, zoals Flygstolen.”