Geplaatst op: 07-07-2016
Auteur: Marc Gerlings

30 plussers blijven dromen over reizen

30 plussers blijven dromen over reizen
30 plussers reizen minder dan ze als twintigers deden, maar ze blijven avontuurlijk ingesteld en dromen van verre reizen. Dit blijkt uit een onderzoek naar het reisgedrag van 30 plussers uitgevoerd in opdracht van reisblog Travelvibe.

Grootste gemiste kans? Een extra weekendje weg!
Dit onderzoek werd online gehouden. Een online vragenlijst werd door 250 respondenten ingevuld. Het managen van werk en gezin vraagt in deze levensfase extra veel aandacht, waardoor 30 plussers minder reizen dan ze eigenlijk zouden willen. Toch blijven ze dromen van reizen. Travelvibe vroeg daarom aan deze groep welke trip zij in de afgelopen tijd graag hadden willen maken, maar niet gemaakt hebben. Daarbij worden de ‘extra weekendjes weg’ door 40% van de ondervraagde 30 plussers gezien als de grootste gemiste kans van het afgelopen jaar. Daarna gevolgd door een reis buiten Europa (38,4%) en 30% gaf aan dat ze een reis naar een bijzondere ‘off the beaten’ track-bestemming hadden willen maken.

Verre reis boven aan de bucketlist 30 plusser
Travelvibe vroeg 30 plussers ook welke reis er nu boven aan hun bucketlist staat. Een verre reis buiten Europa staat bij 36,8% van de ondervraagde 30 plussers bovenaan hun lijstje. Deze wordt gevolgd door een culturele reis (26,8%). De verrassingsreis staat met 23,4% op de derde plek van de verlanglijst van de 30 plusser. Minder populair zijn een sportieve reis (13,2%) of een culinaire reis (9,2%).

30 plusser reist het liefst met gezin
Met wie gaat de 30 plusser het liefst op reis?Dan antwoordt bijna 63% het liefst op pad gaat met het gezin. Dit wordt gevolgd door 31,2% met een tripje met de partner en zonder de kinderen. Een kwart van de ondervraagden boekt graag een reisje met vrienden of vriendinnen. Opvallend is dat 17,2% aangeeft ook wel eens alleen op reis te willen.

Wifi na hygiëne het belangrijkste
Gevraagd naar de belangrijkste criteria bij een keuze voor een accommodatie noemt 64,4% van de 30 plussers hygiëne. Dit wordt gevolgd door goede kwaliteit van de wifi (51,2 %), zwemfaciliteiten (48,6%) en genoeg animatie voor kinderen (23,4%). Andere genoemde criteria zijn veiligheid, vriendelijkheid van het personeel en goede bedden. Minder belangrijk bij de keuze voor een vakantieverblijf zijn de aanwezige horecafaciliteiten (22,4%). Hoe ‘groen’ een accommodatie is, is voor 22,4% ook niet heel belangrijk.

30 plussers blijven dromen van (verre) reizen
Travelvibe-oprichters Laura van den Biggelaar en Yvon Reitsma: "Uit ons onderzoek blijkt dat je ‘travelvibes’ écht niet ‘op’ zijn als je boven de 30 bent en werk en gezin moet combineren. 30 plussers dromen nog steeds van verre reizen en ‘off the beaten’ track bestemmingen. Het komt er alleen minder van dan ze zouden willen. Wij willen 30 plussers met ons reisblog inspireren om die trips tóch te maken. Het is nu makkelijker dan ooit om met gezin, partner of vrienden een reisje te boeken en gewoon te gaan.”
Trefwoorden: reizen, onderzoek,

CELTH





||| Nieuws |||

07/02/25
Staatssecretaris pleit voor middentarief btw
Het kabinet heeft op verzoek van het parlement alternatieven in kaart gebracht voor de btw-verhoging op cultuur, media en sport. Opeens tovert staatssecretaris Van Oostenbruggen een middentarief uit zijn hoed.
06/02/25
Nederlands verblijfstoerisme groeit naar 61 miljoen gasten in 2035
In 2035 zal Nederland naar verwachting 61 miljoen verblijfsgasten ontvangen, 24% meer dan in 2023. Ons land kan dan rekenen op 12 miljoen extra gasten.
31/01/25
Exclusief voor leden
Groei Nederlands verblijfsbezoek zwakt af
Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.
28/01/25
Villa for You boekt recordomzet
Vakantiehuisaanbieder Villa for You heeft in 2024 een recordomzet van 50 miljoen euro behaald, een groei van 40% ten opzichte van 2023. Deze groei is mede te danken aan de stijgende vraag naar flexibele vakanties en unieke verblijven zoals luxe chalets en authentieke landhuizen.
28/01/25
Exclusief voor leden
VNG: Permanente bewoning van recreatiewoningen moet lokaal maatwerk blijven
Het al dan niet toestaan van permanente bewoning van recreatiewoningen moet een lokale afweging blijven, aldus de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Gemeenten kunnen dit in overleg met eigenaren en bewoners van vakantieparken bepalen. De VNG roept de Tweede Kamer op om tegen het voorstel voor landelijke regie te stemmen.
27/01/25
Populariteit lenen voor vakantiehuisje brokkelt af
Recreatiewoningen blijven populair als leendoel, maar het aantal leningen en leenbedragen neemt af. Wat betekent dit voor consumenten?
24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.

||| Agenda |||

06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...