Geplaatst op: 13-07-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Meer mogelijk op Haagse strand

Meer mogelijk op Haagse strand

De gemeente Den Haag geeft in haar nieuwste strandnota 2017 – 2022 meer ruimte voor initiatieven van ondernemers. Het strand wordt ook beter toegankelijk voor minder validen. Op twee stranden staat natuurbeleving centraal en mag niet meer worden gebouwd. Dat moet er voor zorgen dat het strand ook in de toekomst aantrekkelijk blijft. Verscheidenheid in beleving is een belangrijk uitgangspunt in de nieuwe strandnota.


In de eerste plaats blijft de natuurkwaliteit van de kuststrook behouden. In de tweede plaats krijgen ondernemers en sportverenigingen meer de ruimte, zodat ze meer mogelijkheden hebben om bezoekers het gehele jaar door te vermaken met activiteiten en evenementen. In de derde plaats moeten de basisvoorzieningen op het strand goed zijn. Zo moet het strand ook voor minder validen en ouderen goed toegankelijk zijn. En in de vierde plaats zorgt een vermindering en versimpeling van de regels er voor dat er goed gehandhaafd kan worden en een gelijk speelveld is voor ondernemers.


"Het strand is voor iedereen. In Scheveningen en Kijkduin komen mensen nu al om veel verschillende redenen. Van natuur op het stille strand tot golfsurfen en zomerse feesten tot diep in de nacht. Die veelzijdigheid is fantastisch en trekt - terecht - toeristen van heinde en verre. Dat is essentieel voor de Haagse economie. Met het nieuwe strandbeleid wil ik nog meer mensen van ons strand laten genieten. Maar dan wel wat beter over het jaar verspreid."


Wethouder Boudewijn Revis


De nota in het kort

In de strandnota 2017 – 2022 komen veel aspecten aan bod om het strand aangenaam divers, veilig en leefbaar te houden. Daartoe heeft het gemeentebestuur de volgende uitgangspunten geformuleerd:

  1. Diversiteit voorop: zonering op het strand koesteren en versterken;
  2. Kwaliteit garanderen: basis op orde in de buitenruimte;
  3. Bescherming van natuurlijke kwaliteiten en behoud van een prettige leefomgeving;
  4. Ruimte om te ondernemen: verlevendiging van het strand waar dat past;
  5. Versterking van mogelijkheden voor strandsport en watersport.

Enkele veranderingen (niet uitputtend) op een rij:


De basis op orde:

Er worden meer voorzieningen geplaatst zoals afvalbakken, toiletten en douches. Ook wordt er gewerkt aan het versterken van de kwaliteitsbeleving zoals gastvrije dienstverlening, toegankelijkheid voor minder validen en het aanbieden van wifi.


Zonering op het strand:

De zonering die is ontstaan wordt omarmd en versterkt. De gemeente bekijkt nauwkeurig welke evenementen in welke zone passend zijn. In sommige zones zijn intensief gebruik en reuring gewenst. In andere zones zijn juist het behoud van natuur, rust en ruimte waardevol. Diversiteit is het uitgangspunt.


Natuurbehoud:

Het Zuiderstrand en het Westduinpark grenzen aan natuurgebieden. Daarom komt er niet meer ruimte voor nieuwe bebouwing op het strand zodat mensen in dit gebied tot rust kunnen komen als ze dat willen.


Ruimte voor ondernemers:

Zij kunnen nieuwe initiatieven ontplooien zoals bijvoorbeeld het idee van shop in shop. Detailhandel of recreatieve- en culturele diensten kunnen als een aanvulling dienen op de horeca in een strandpaviljoen of het aanbod van een watersportvoorziening.


Ook komt er een pilot waardoor er trampolines, volleybalveldjes en strandbedjes zonder vergunning geplaatst kunnen worden op een openbaar deel van het strand in vakken grenzend aan strandexploitaties.


Strandhuisjes dragen ook bij aan meer dynamiek tijdens het strandseizoen. Bovendien trekken ze een nieuwe groep bezoekers. Er is een enorme behoefte om de unieke belevenis van een paar dagen wonen en leven op het strand mee te maken. De huisjes staan van maart tot en met oktober op het strand.


Bestaande watersportpaviljoens krijgen de mogelijkheid om een drank- en horecavergunning aan te vragen. Het uitgangspunt is wel dat de horecafunctie gerelateerd is aan de hoofdbestemming watersport. Hierdoor blijft de diversiteit gehandhaafd;


Strand- en watersport:

Onder de vlag van Beachcity zal in samenwerking met evenementenorganisatoren, strandexploitanten, verenigingen en sportbonden worden gewerkt aan een jaarrond benutting van het sportstrand en het Beachstadion. Ook worden de voorkeurszones voor kitesurfen, golfsurfen en andere populaire watersporten uitgebreid. De strandpaviljoens ter hoogte van deze zones krijgen de mogelijkheid om waterscholen aan te laten sluiten en te faciliteren;


Toegankelijk strand:

Bij de Morales boulevard worden op enkele plaatsen extra trappen en een hellingbaan gerealiseerd zodat de verschillende niveaus van de boulevard goed in verbinding staan met het strand. Er komen betonpaden voor voetgangers richting zee;


Handhaving:

Versimpeling van regels op het strand wordt gerealiseerd door meer gebruik te maken van algemene regels die in de rest van de stad ook gelden, zoals opruimplicht, het hondenbeleid of de regels voor horecaondernemers. Ook zullen er specifieke regels door de raad worden vastgesteld, zoals het verbod op gemotoriseerde watersport en sporten die niet goed passen op de drukke stranden. Politie, brandweer en de betrokken stadsdelen zullen werkafspraken maken over de inzet van de gemeentelijke handhavingsorganisatie om het strand leefbaar en veilig te houden.


De Raad is aan zet

De strandnota is tot stand gekomen in samenwerking met de bewoners, gebruikers, sporters en overige belangstellenden. Er is uitgebreid over wensen en ideeën gediscussieerd in de consultatieronde, waarbij de verscheidenheid in beleving een belangrijk uitgangspunt is. Het nieuwe beleid moet vanaf 2017 gaan gelden. Na deze zomer stelt de Raad de strandnota vast.

Link: http://denhaag.raadsinformatie.nl/document/3698477/2/RIS294701%20Strandnota%202017-2022%20%27Het%20strand%20is%20van%20iedereen%27
Topics:Beleid
Trefwoorden: kustgebieden, stranden, beleid

CELTH



||| Nieuws |||

16/12/25
Amsterdam aantrekkelijk voor sportindustrie
Werelds grootste sport- en outdoorbeurs ISPO is in 2026 in Amsterdam. Van 3 tot en met 5 november 2026 verwelkomt RAI Amsterdam naar verwachting ongeveer 50.000 bezoekers uit de wereldwijde sportindustrie. Amsterdam is aantrekkelijk voor de sportindustrie.
16/12/25
VVV Hart van Limburg branding- en merkstrategie: een regio vol verhalen
Tijdens de jaarlijkse relatiedag van Stichting VVV Hart van Limburg is de nieuwe branding en merkstrategie van de regio Midden-Limburg gepresenteerd: 'Een regio vol verhalen'. Deze herpositionering markeert een belangrijk moment en biedt een toekomstbestendige basis voor de promotie, samenwerking en regionale ontwikkeling.
16/12/25
Utrecht Marketing gaat over naar Utrecht & Partners
Utrecht Marketing presenteerde onlangs haar Meerjarenplan 2026–2029 en ondertekende samen met wethouder Susanne Schilderman de meerjarenopdracht van de gemeente Utrecht. Tijdens dezelfde bijeenkomst maakte de organisatie bekend dat zij per 1 januari 2026 verdergaat onder een nieuwe naam: Utrecht & Partners.
16/12/25
Exclusief voor leden
Jaarbeurs start in 2026 met circulaire standbouw
Koninklijke Jaarbeurs introduceert vanaf 1 januari 2026 volledig circulaire standbouw voor exposanten op haar eigen vakbeurzen. Met deze stap versnelt Jaarbeurs actief de duurzame transitie binnen de evenementenbranche.
15/12/25
Zeeland dichter bij Brabantse steden en Zwolle
Zeeland en Noord-Brabant zijn beter met elkaar verbonden via een directe treinverbinding ieder uur. Dat werd op 15 december feestelijk gevierd op het station in Vlissingen.
15/12/25
Exclusief voor leden
Erfgoed Zwarte Molen wordt vakantieverblijf
Stichting Kempens Landschap opent in januari 2026 een erfgoedlogies in de Zwarte Molen in Lille. Deze 19e-eeuwse molen, die sinds 2016 eigendom is van de landschapsorganisatie, werd grondig gerenoveerd en ingericht als vakantiewoning voor vier personen. Met de herbestemming wil de Stichting het karakteristieke gebouw opnieuw actief deel laten uitmaken van de gemeenschap.
15/12/25
Verdubbeling doorfietsroutes tot 2030
De Nederlandse doorfietsroutes zijn het afgelopen jaar opnieuw flink uitgebreid. In 2025 is het netwerk gegroeid naar 1.118 kilometer gerealiseerde doorfietsroutes, een toename van 137 kilometer ten opzichte van vorig jaar. De komende vijf jaar verdubbelt dat waarschijnlijk met 1.198 kilometer naar een totaal van 2.316 kilometer. Dat blijkt uit een inventarisatie van samenwerkingsorganisatie Tour de Force.
15/12/25
Efteling musical Joris en de draak naar 42 theaters
Het Rotterdam Ahoy Convention Centre (RACC) bestaat in december 2025 vijf jaar. Dat was geen makkelijke introductie. Nederland zat volop in de coronaperiode en bijeenkomsten waren vaak niet mogelijk.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...