Geplaatst op: 13-07-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

ACM laat tanden zien: Flinke boete voor Corendon

ACM laat tanden zien: Flinke boete voor Corendon
Bron: Stan de Haas Photography / Shutterstock.com

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) legt Corendon een forse boete op voor het onjuist vermelden van reisprijzen op haar website. Het bedrijf vermeldde de prijs van reizen en losse vliegtickets onjuist omdat niet alle bijkomende kosten direct bij de geadverteerde prijs werden getoond. Pas later in het boekingsproces kwamen deze kosten bovenop de prijs. De toezichthouder wil hiermee een signaal aan de reisbranche afgeven. Bedrijven zijn gewaarschuwd en moeten controleren of hun boekingsproces op orde is. Cordendon heeft inmiddels haar website aangepast.


ACM legt Corendon International Travel B.V. hier boetes voor op van in totaal 350.000 euro. Anita Vegter, bestuurslid ACM: "Consumenten moeten hun keuze kunnen maken op basis van de werkelijke kosten. Reisaanbieders moeten daar duidelijk over zijn, zodat consumenten de verschillende aanbiedingen kunnen vergelijken. Wij hebben reisaanbieders daar eerder op gewezen. Nu treden wij op tegen aanbieders die consumenten misleiden met niet transparante prijzen.”


In een reactie in TravMagazine laat Topman Steven van der Heijden van Corendon weten tegen het besluit in beroep te gaan bij de bestuursrechter. Hij ontkent niet dat de overtredingen hebben plaatsgevonden, maar de ACM heeft Corendon onvoldoende de tijd heeft gegeven het boekingsproces te verbeteren.


Transparante reisprijzen

ACM zet zich al geruime tijd in voor duidelijke prijzen in de reisbranche. Uitgangspunt daarbij is dat alle vaste onvermijdbare kosten vanaf het begin in de prijs moeten zitten. Variabele onvermijdbare kosten moeten vanaf het begin direct en duidelijk bij de prijs worden vermeld: dus niet helemaal onderaan de pagina of verstopt in kleine onleesbare lettertjes. Een voorbeeld van variabele kosten is het rekenen van bijkomende kosten per boeking terwijl de prijs van de reis per persoon wordt berekend.


Corendon heeft in de periode van augustus 2015 tot februari 2016 consumenten die een pakketreis of een vliegreis boekten niet goed geïnformeerd over de bijkomende variabele kosten. Bij de pakketreizen ging het om de boekingskosten (25 euro per boeking) en de kosten voor het Calamiteitenfonds (2,50 euro per boeking). Bij het boeken van losse vliegtickets ging het om de servicekosten van 3 euro per boeking. Consumenten worden hierdoor misleid en kunnen de verschillende aanbieding niet goed vergelijken. Voor de vastgestelde overtredingen legt ACM boetes op van in totaal 350.000 euro.


Signaal aan reisbranche

Aangezien ACM zich sinds 2013 inzet voor transparante prijzen in de reisbranche, is het voor de toezichthouder onaanvaardbaar dat er aanbieders zijn die nog steeds niet aan de regels voldoen. Dat is bijzonder kwalijk en benadeelt consumenten. Kregen bedrijven in de eerste periode nadat ACM haar uitgangspunten voor duidelijke reisprijzen had gepubliceerd nog de kans hun praktijk na een waarschuwing aan te passen, sinds 2014 treedt ACM direct op tegen zulke overtredingen. ACM kan boetes opleggen tot 450.000 euro voor overtredingen begaan voor 1 juli 2016. Voor overtredingen vanaf 1 juli zijn de boetes die ACM kan opleggen verhoogd naar 900.000 euro of, als dat meer is, 1% van de omzet van de overtreder.


Corendon heeft inmiddels haar website aangepast. Zij vermeldt de bijkomende kosten voor pakketreizen direct bij de prijs. Voor vliegtickets rekent Corendon geen servicekosten meer.

Trefwoorden: prijzen, boetes, eerlijke handelspraktijken, acm

CELTH





||| Nieuws |||

06/02/25
Nationale campermarkt
Op zaterdag 5 april vindt de tweede editie van de Nationale Campermarkt plaats bij FlevoNice in Biddinghuizen.
31/01/25
Exclusief voor leden
Reisboekingen in de plus maar grote verschillen tussen bestemmingen
In 2024 is het aantal reisboekingen met 3% gestegen ten opzichte van 2023. . Europa is stabiel als reisbestemming maar op Azië na verliest intercontinentaal reizen. Ook zien we grote beweging tussen de verschillende vakantielanden met forse winnaars maar ook verliezers.
27/01/25
Lifetime Achievement voor Frank Oostdam
Frank Oostdam, voormalig directeur van ANVR, heeft op het Reisgala 2025 de Lifetime Achievement Award gekregen. Volgens de jury bekleedde hij jarenlang een sleutelpositie in de branche.
24/01/25
Exclusief voor leden
Eurostar boekt recordgroei in 2024 en heeft ambitieuze plannen
Eurostar heeft in 2024 een aanzienlijke groei gerealiseerd, met een stijging van +5% in het aantal passagiers vergeleken met 2023. Deze recordprestatie werd gedreven door een sterke vraag, vooral tijdens de Olympische en Paralympische Spelen van Parijs 2024. Eurostar gaat investeren in nieuwe treinen en gaat een strategisch partnership met SkyTeam.
23/01/25
easyJet voorziet sterke vraag naar vliegen en vakanties in 2025
easyJet heeft een goed eerste kwartaal achter de rug met meer passagiers in haar vliegtuigen en een sterke groeiverwachting voor easyJet Holidays.
23/01/25
ANVR waarschuwt consumenten voor Thomas Cook
De ANVR waarschuwt reizigers voor verzoeken van Thomas Cook Europe BV om boekingen over te zetten naar het Poolse bedrijf eSky.pl S.A.
10/01/25
TUI introduceert Lena, de AI Explorer die de wereld voor je ontdekt
Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.
09/01/25
Exclusief voor leden
56% vakantiegangers blij met vakantie zonder planning
Tijdens de Vakantiebeurs 2025 komt touroperator Sunweb met onderzoek naar motieven en gedrag voor en tijdens vakantie. Wat blijkt, "reizen is vaak een vlucht van de dagelijkse verantwoordelijkheden." Plus millennials voelen zich vaak schuldig over dat geluier tijdens vakantie.