Geplaatst op: 13-07-2016
Auteur: Marc Gerlings

Toerisme groeit maar bleisure staat stil

Toerisme groeit maar bleisure staat stil
Bleisure, de samentrekking van business en leisure, groeit helemaal niet. Het staat stil op hetzelfde niveau als vijf jaar geleden. Opvallend want toerisme groeide in die periode wereldwijd ongeveer 4,5 tot 5,5 procent per jaar. Enkele jaren geleden leiden de eerste onderzoekscijfers naar bleisure tot hooggespannen verwachtingen voor verdere groei. Interessant aan deze cijfers, de onthulling op welke routes wel of niet extra vrije dagen worden ingepland voor sightseeing of leuke activiteiten.

Uit de kwantitatieve resultaten van een marktonderzoek door Carlson Wagonlit Travel Solutions Group komt naar voren dat één op de vijf zakelijke reizigers jaarlijks de zakelijke reis verlengt voor privédoeleinden. In bijna de helft van de bleisure reizen, worden de vrije dagen aan het einde van de reis geplakt. In 34% van de gevallen wordt aan het begin van de reis van vrije dagen genoten, terwijl de overige 20% zowel voor als na de zakenreis extra dagen opneemt.

Het nadeel aan dit onderzoek is dat de cijfers gehaald zijn uit gegevens van de klanten van Carlson Wagonlit Travel. Het geeft geen compleet beeld van de markt van zakenreizen. 

Vrouw vs man
Opmerkelijk is dat vrouwelijke zakenreizigers meer bleisure trips plannen dan hun mannelijke collega's. Millennials verlengen ook graag hun zakelijke reis voor privé- activiteiten.

Welke route scoort?
De aantrekkelijkheid van de bestemming in relatie tot de plaats waar reizigers vandaan komen is tevens van grote invloed op het boeken van bleisure trips. De route Londen/San Francisco scoort bijvoorbeeld 23%, terwijl de route Londen/Parijs maar 2% scoort. Terwijl deze steden in toerisme gelden als supermagneten.

Catalin Ciobanu van CWT Solutions Group: "Hoewel steeds meer mensen overwegen om recreatieve/vrije dagen te koppelen aan hun zakenreis resulteert dit niet in een reële stijging van het aantal bleisure reizen. De uitkomsten zijn interessant en ze helpen ons om het bleisure mechanisme beter te begrijpen. Ons advies aan Corporate travel managers is om binnen het formele reisbeleid rekening te houden met de bleisure reiswensen van hun medewerkers.”

De uitkomsten van dit onderzoek van CWT Solutions Group zijn gebaseerd op wereldwijd geboekte zakenreizen tussen 2011 en 2015.
Trefwoorden: reizen, toerisme, bleisure, zakenreizen

CELTH





||| Nieuws |||

10/02/25
Amsterdam heeft weer terminal voor Eurostar
Vanaf vandaag hoeven internationale treinreizigers van de Eurostart op de verbinding van Amsterdam n...
06/02/25
Nationale campermarkt
Op zaterdag 5 april vindt de tweede editie van de Nationale Campermarkt plaats bij FlevoNice in Biddinghuizen.
31/01/25
Exclusief voor leden
Reisboekingen in de plus maar grote verschillen tussen bestemmingen
In 2024 is het aantal reisboekingen met 3% gestegen ten opzichte van 2023. . Europa is stabiel als reisbestemming maar op Azië na verliest intercontinentaal reizen. Ook zien we grote beweging tussen de verschillende vakantielanden met forse winnaars maar ook verliezers.
27/01/25
Lifetime Achievement voor Frank Oostdam
Frank Oostdam, voormalig directeur van ANVR, heeft op het Reisgala 2025 de Lifetime Achievement Award gekregen. Volgens de jury bekleedde hij jarenlang een sleutelpositie in de branche.
24/01/25
Exclusief voor leden
Eurostar boekt recordgroei in 2024 en heeft ambitieuze plannen
Eurostar heeft in 2024 een aanzienlijke groei gerealiseerd, met een stijging van +5% in het aantal passagiers vergeleken met 2023. Deze recordprestatie werd gedreven door een sterke vraag, vooral tijdens de Olympische en Paralympische Spelen van Parijs 2024. Eurostar gaat investeren in nieuwe treinen en gaat een strategisch partnership met SkyTeam.
23/01/25
easyJet voorziet sterke vraag naar vliegen en vakanties in 2025
easyJet heeft een goed eerste kwartaal achter de rug met meer passagiers in haar vliegtuigen en een sterke groeiverwachting voor easyJet Holidays.
23/01/25
ANVR waarschuwt consumenten voor Thomas Cook
De ANVR waarschuwt reizigers voor verzoeken van Thomas Cook Europe BV om boekingen over te zetten naar het Poolse bedrijf eSky.pl S.A.
10/01/25
TUI introduceert Lena, de AI Explorer die de wereld voor je ontdekt
Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.