Toerisme groeit maar bleisure staat stil
Bleisure, de samentrekking van business en leisure, groeit helemaal niet. Het staat stil op hetzelfde niveau als vijf jaar geleden.
Opvallend want toerisme groeide in die periode wereldwijd ongeveer 4,5 tot 5,5
procent per jaar. Enkele jaren geleden leiden de eerste onderzoekscijfers naar bleisure
tot hooggespannen verwachtingen voor verdere groei. Interessant aan deze
cijfers, de onthulling op welke routes wel of niet extra vrije dagen worden
ingepland voor sightseeing of leuke activiteiten.
Uit de kwantitatieve resultaten van een marktonderzoek door Carlson Wagonlit Travel Solutions Group komt naar voren dat één op de vijf zakelijke reizigers jaarlijks de zakelijke reis verlengt voor privédoeleinden. In bijna de helft van de bleisure reizen, worden de vrije dagen aan het einde van de reis geplakt. In 34% van de gevallen wordt aan het begin van de reis van vrije dagen genoten, terwijl de overige 20% zowel voor als na de zakenreis extra dagen opneemt.
Het nadeel aan dit onderzoek is dat de cijfers gehaald zijn uit gegevens van de klanten van Carlson Wagonlit Travel. Het geeft geen compleet beeld van de markt van zakenreizen.
Vrouw vs man
Opmerkelijk is dat vrouwelijke zakenreizigers meer bleisure trips plannen dan hun mannelijke collega's. Millennials verlengen ook graag hun zakelijke reis voor privé- activiteiten.
Welke route scoort?
De aantrekkelijkheid van de bestemming in relatie tot de plaats waar reizigers vandaan komen is tevens van grote invloed op het boeken van bleisure trips. De route Londen/San Francisco scoort bijvoorbeeld 23%, terwijl de route Londen/Parijs maar 2% scoort. Terwijl deze steden in toerisme gelden als supermagneten.
Catalin Ciobanu van CWT Solutions Group: "Hoewel steeds meer mensen overwegen om recreatieve/vrije dagen te koppelen aan hun zakenreis resulteert dit niet in een reële stijging van het aantal bleisure reizen. De uitkomsten zijn interessant en ze helpen ons om het bleisure mechanisme beter te begrijpen. Ons advies aan Corporate travel managers is om binnen het formele reisbeleid rekening te houden met de bleisure reiswensen van hun medewerkers.”
De uitkomsten van dit onderzoek van CWT Solutions Group zijn gebaseerd op wereldwijd geboekte zakenreizen tussen 2011 en 2015.
Topics:Onderzoek, Toerisme, Vakanties, Zakelijk toerisme
Trefwoorden: reizen, toerisme, bleisure, zakenreizen