Geplaatst op: 13-07-2016
Auteur: Marc Gerlings

Toerisme groeit maar bleisure staat stil

Toerisme groeit maar bleisure staat stil
Bleisure, de samentrekking van business en leisure, groeit helemaal niet. Het staat stil op hetzelfde niveau als vijf jaar geleden. Opvallend want toerisme groeide in die periode wereldwijd ongeveer 4,5 tot 5,5 procent per jaar. Enkele jaren geleden leiden de eerste onderzoekscijfers naar bleisure tot hooggespannen verwachtingen voor verdere groei. Interessant aan deze cijfers, de onthulling op welke routes wel of niet extra vrije dagen worden ingepland voor sightseeing of leuke activiteiten.

Uit de kwantitatieve resultaten van een marktonderzoek door Carlson Wagonlit Travel Solutions Group komt naar voren dat één op de vijf zakelijke reizigers jaarlijks de zakelijke reis verlengt voor privédoeleinden. In bijna de helft van de bleisure reizen, worden de vrije dagen aan het einde van de reis geplakt. In 34% van de gevallen wordt aan het begin van de reis van vrije dagen genoten, terwijl de overige 20% zowel voor als na de zakenreis extra dagen opneemt.

Het nadeel aan dit onderzoek is dat de cijfers gehaald zijn uit gegevens van de klanten van Carlson Wagonlit Travel. Het geeft geen compleet beeld van de markt van zakenreizen. 

Vrouw vs man
Opmerkelijk is dat vrouwelijke zakenreizigers meer bleisure trips plannen dan hun mannelijke collega's. Millennials verlengen ook graag hun zakelijke reis voor privé- activiteiten.

Welke route scoort?
De aantrekkelijkheid van de bestemming in relatie tot de plaats waar reizigers vandaan komen is tevens van grote invloed op het boeken van bleisure trips. De route Londen/San Francisco scoort bijvoorbeeld 23%, terwijl de route Londen/Parijs maar 2% scoort. Terwijl deze steden in toerisme gelden als supermagneten.

Catalin Ciobanu van CWT Solutions Group: "Hoewel steeds meer mensen overwegen om recreatieve/vrije dagen te koppelen aan hun zakenreis resulteert dit niet in een reële stijging van het aantal bleisure reizen. De uitkomsten zijn interessant en ze helpen ons om het bleisure mechanisme beter te begrijpen. Ons advies aan Corporate travel managers is om binnen het formele reisbeleid rekening te houden met de bleisure reiswensen van hun medewerkers.”

De uitkomsten van dit onderzoek van CWT Solutions Group zijn gebaseerd op wereldwijd geboekte zakenreizen tussen 2011 en 2015.
Trefwoorden: reizen, toerisme, bleisure, zakenreizen

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

29/11/24
Acceleratieprogramma voor innovatie zakelijke evenementen van start
Het Acceleratie Programma van het EU-gefinancierde project ‘BEFuture’ heeft 30.000 euro per project beschikbaar voor Nederlandse innovaties die de technologische en duurzame transitie in de zakelijke evenementen sector ondersteunen.
19/11/24
Leiden Convention Bureau lanceert Leiden Booking Service
Congresdeelnemers kunnen via Leiden Booking Service eenvoudig en zonder verborgen kosten hotelkamers reserveren.
06/11/24
Exclusief voor leden
Hotelplatform Mews snelst groeiende bedrijf van Nederland
Het hotelplatform Mews heeft de Golden Scaler Award gewonnen tijdens de jaarlijkse Top 250 Awards-ceremonie. Deze prijs betekent dat Mews als het snelst groeiende bedrijf van Nederland wordt gezien.
15/10/24
Brabanthallen voegt nog meer variatie in ruimtes toe met nieuwe gebieden De Hertog en Bosch Congreszalen
Na een grote verbouwing neemt de evenementenlocatie twee compleet vernieuwde gebieden in gebruik.
11/10/24
Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming – Maak deel uit van de toekomst van toerisme!
NRIT organiseert in samenwerking met CELTH en de Recreatie Vakbeurs een kennisevent rond bestemming in balans. In slechts twee uur ben je helemaal up-to-date met de nieuwste inzichten en strategieën. Je leert van experts, netwerkt met vakgenoten én krijgt praktische handvatten om direct mee aan de slag te gaan in jouw regio.
11/10/24
Exclusief voor leden
Zakelijk toerisme veert na pandemie eindelijk terug
De World Travel & Tourism Council (WTTC) verwacht dat zakenreizen dit jaar de pre-pandemieniveaus zullen overtreffen, sneller dan eerder voorspeld, goed voor een record van 1,5 biljoen dollar aan bestedingen.
10/10/24
Friesland versterkt positie als duurzame congresbestemming
Tijdens een netwerkevent presenteerde Friesland Convention Partners hun nieuwe magazine dat Friesland positioneert als dé duurzame congresbestemming.
04/09/24
Exclusief voor leden
Weer drie edities grote techniekbeurs naar Utrecht
Beurscomplex Koninklijke Jaarbeurs en FPT-VIMAG melden dat zij hun samenwerking rondom TechniShow verlengen met minimaal drie nieuwe edities.