Geplaatst op: 01-08-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Turks toerisme krijgt klap op klap, update!

Turks toerisme krijgt klap op klap, update!
Bron: Pisit Boonma / Shutterstock.com

Het toerisme naar Turkije blijft maar achteruitlopen. In juni 2016 zakte het aantal buitenlandse bezoekers met 41% in vergelijking met juni 2015.


Turkije verwelkomde de eerste zes maanden van dit jaar 10,7 miljoen buitenlandse toeristen. Vorig jaar waren het diezelfde periode bijna 15 miljoen. Het land raakte daarmee bijna een derde van het aantal buitenlandse toeristen kwijt. De achteruitgang neemt gestaag toe. In maart bedroeg de daling 13%, in april 28%, in mei 35% en in juni 41%. Met de mislukte couppoging in juli zijn de verwachtingen voor de tweede jaarhelft van 2016 zeker niet beter geworden.


Direct na de mislukte coup kwamen de boekingen vanuit Nederland verder onder druk te staan. Zowel KLM als Corendon zagen direct het aantal boekingen verminderen. Dat meldt de NOS.


Bij Corendon daalde het aantal boekingen voor Turkije van 1.300 per dag naar 700 tot 800. Veel vakantiegangers kiezen voor Lesbos. Corendon heeft extra vluchten naar het Griekse eiland ingezet. Ook TUI ziet een daling (20%) van het aantal boekingen voor Turkije. Istanbul stond na de recente aanslagen in de stad al onder druk bij KLM maar de mislukte coup verstrekt die negatieve trend alleen maar.


In mei 2016 daalde het aantal toeristen dat Turkije bezocht met 34,7 procent vergeleken met dezelfde maand in 2015. Deze daling werd veroorzaakt door het toegenomen veiligheidsrisico door de terroristische aanslagen en de verslechterde Turks-Russische betrekkingen.


Dat is slecht nieuws voor de Turkse toeristische sector en de economie van het land dat voor een groot deel afhankelijk is van toerisme. In 2014 verdiende het land 96 miljard dollar aan toerisme en maakte toerisme 12% uit van het BBP. De sector zorgt verder voor ruim twee miljoen banen.

Topics:Toerisme
Trefwoorden: toerisme, turkije

CELTH





||| Nieuws |||

06/02/25
Nationale campermarkt
Op zaterdag 5 april vindt de tweede editie van de Nationale Campermarkt plaats bij FlevoNice in Biddinghuizen.
31/01/25
Exclusief voor leden
Reisboekingen in de plus maar grote verschillen tussen bestemmingen
In 2024 is het aantal reisboekingen met 3% gestegen ten opzichte van 2023. . Europa is stabiel als reisbestemming maar op Azië na verliest intercontinentaal reizen. Ook zien we grote beweging tussen de verschillende vakantielanden met forse winnaars maar ook verliezers.
27/01/25
Lifetime Achievement voor Frank Oostdam
Frank Oostdam, voormalig directeur van ANVR, heeft op het Reisgala 2025 de Lifetime Achievement Award gekregen. Volgens de jury bekleedde hij jarenlang een sleutelpositie in de branche.
24/01/25
Exclusief voor leden
Eurostar boekt recordgroei in 2024 en heeft ambitieuze plannen
Eurostar heeft in 2024 een aanzienlijke groei gerealiseerd, met een stijging van +5% in het aantal passagiers vergeleken met 2023. Deze recordprestatie werd gedreven door een sterke vraag, vooral tijdens de Olympische en Paralympische Spelen van Parijs 2024. Eurostar gaat investeren in nieuwe treinen en gaat een strategisch partnership met SkyTeam.
23/01/25
easyJet voorziet sterke vraag naar vliegen en vakanties in 2025
easyJet heeft een goed eerste kwartaal achter de rug met meer passagiers in haar vliegtuigen en een sterke groeiverwachting voor easyJet Holidays.
23/01/25
ANVR waarschuwt consumenten voor Thomas Cook
De ANVR waarschuwt reizigers voor verzoeken van Thomas Cook Europe BV om boekingen over te zetten naar het Poolse bedrijf eSky.pl S.A.
10/01/25
TUI introduceert Lena, de AI Explorer die de wereld voor je ontdekt
Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.
09/01/25
Exclusief voor leden
56% vakantiegangers blij met vakantie zonder planning
Tijdens de Vakantiebeurs 2025 komt touroperator Sunweb met onderzoek naar motieven en gedrag voor en tijdens vakantie. Wat blijkt, "reizen is vaak een vlucht van de dagelijkse verantwoordelijkheden." Plus millennials voelen zich vaak schuldig over dat geluier tijdens vakantie.