Geplaatst op: 28-07-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Hoorstichting pleit voor wettelijke geluidsnorm voor festivals

Hoorstichting pleit voor wettelijke geluidsnorm voor festivals
Bron: Shutterstock

De Hoorstichting pleit voor een wettelijke norm voor het geluidsniveau bij muziekevenementen. Volgens de stichting zijn er te veel evenementenorganisatoren die zich niet aan het geluidsconvenant houden. Bovendien lopen organisatoren inkomsten mis omdat het publiek regelmatig wegloopt vanwege te hard geluid.


Uit onderzoek van de Hoorstichting onder ruim duizend jongeren van 18 t/m 30 jaar blijkt dat muziek op festivals en muziekevenementen soms zo hard aan staat dat zij het niet tot het einde volhouden. Maar liefst een derde van de bezoekers loopt weleens voortijdig weg. Het merendeel van de jongeren vindt dat organisatoren verantwoordelijk zijn voor informatie en gehoorbescherming maar 43% geeft aan dat ze nog nooit hierop zijn gewezen vooraf of tijdens een muziekevenement.


Jongeren nemen zelf maatregelen

In vergelijking met een vorig onderzoek van de Hoorstichting blijkt dat een toenemend aantal jongeren zelf voor bescherming zorgt. 36% neemt zelf de verantwoordelijkheid en zorgt voor oordoppen ter bescherming tegen harde festival dancebeats. "Een zeer positieve ontwikkeling, uit een onderzoek van vier jaar geleden onder 130.000 stappers lag dit aantal nog op 4%”.


Convenant werkt goed bij leden VVEM en VNPF

De Hoorstichting geeft aan dat, sinds het ondertekenen van het geluidsconvenant (2014) met de Vereniging van Evenementenmakers (VVEM) en de Vereniging Nederlandse Poppodia en -Festivals (VNPF) waarin onder andere afspraken zijn gemaakt over het geluidsniveau bij muziekevenementen, zaken al sterk zijn verbeterd. "Zo blijkt uit het onderzoek dat ruim de helft van de festivalbezoekers door organisatoren van een festival weleens is geïnformeerd over gehoorschade. Toch lopen veel jongeren weg omdat de muziek te hard staat. Daar moet verandering in komen. Want uit het onderzoek blijkt ook dat jongeren die nooit naar een festival gaan dat juist niet doen vanwege de te harde muziek (73%). Hier laten festivalorganisatoren duidelijk kansen liggen”, aldus Kelly Coenen, woordvoerder bij de Hoorstichting.


Tijd voor een wettelijke limiet geluidsniveau

Volgens Coenen is het tijd voor de overheid om een wettelijke limiet van het geluidsniveau bij muziekevenementen in het leven te roepen. "Wij zijn al goed op weg maar uit de reacties van de jongeren in dit onderzoek maken wij op dat gehoorschade het beste kan worden aangepakt met een wettelijke limiet. Een groot aantal organisatoren houdt zich aan het huidige convenant maar er zijn er nog teveel die niet zijn aangesloten. Zij zijn van mening dat bezoekers wegblijven als de muziek niet hard genoeg aan staat. Ons onderzoek toont juist aan dat te harde muziek een groot probleem is. Bezoekers lopen weg of blijven weg”. Voor jongeren lijkt een wettelijke geluidslimiet overigens niks nieuws, ruim acht op de tien jongeren menen dat er in Nederland al een limiet geldt op festivals/muziekevenementen.

Trefwoorden: evenementen, festivals, wetten, regels, normen, geluid

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

16/01/25
Friesland presenteert zich op Boot Düsseldorf als de watersportprovincie van Nederland
Visit Friensland is aanwezig op de grootste watersportbeurs ter wereld waar exposanten en bezoekers de nieuwste trends en innovaties delen en ontdekken.
16/01/25
Winnaars Parkvakanties Awards 2025 bekendgemaakt
Bezoekers van recreatieplatform Parkvakanties heeft gestemd. Landal GreenParks en Resort Hof van Saksen kregen de meeste prijzen.
10/01/25
Wie wil de stalen dino van DierenPark Amersfoort?
DierenPark Amersfoort zoekt een nieuwe bestemming voor de metalen dino die sinds 2015 wordt tentoongesteld in het dierenpark.
10/01/25
ChaletsPlus schenkt kerstkaartenbudget aan Stichting Het Buitenhof
In plaats van kerstkaarten schenkt Chalets Plus het budget van de kerstkaarten aan Stichting Het Buitenhof.
10/01/25
TUI introduceert Lena, de AI Explorer die de wereld voor je ontdekt
Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.
08/01/25
Exclusief voor leden
Koerswijziging Trade Mart leidt tot nieuwe beurzen
Trade Mart Utrecht, onderdeel van Koninklijke Jaarbeurs, kiest een nieuwe koers. Dat zorgt voor in ieder geval twee nieuwe beurzen voor de segmenten Jewels & Luxury en Kitchen & Design.
26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.