Reisondernemers positief gestemd bij eerste indexmeting
Eerste resultaat monitor reisindustrie

Het vertrouwen van ondernemers in de reiswereld ligt beduidend hoger
dan dat van andere ondernemers in zakelijke dienstverlenende sectoren, laten de
eerste resultaten van ‘Trust in travel’ zien. Dit terwijl de reisbranche in deze
tijd toch regelmatig te maken heeft met een wereld die soms in brand lijkt te
staan, meldt ANVR. Zijn de ondernemers te optimistisch of gaat het echt goed met de reiswereld?
Reisbrancheorganisatie ANVR komt, in het jaar van haar 50-jarig bestaan, samen
met bank ABN Amro voor de eerste keer met een ‘vertrouwensindex’. Reisondernemers geven
hierin aan hoe zij de afgelopen periode hebben gepresteerd en wat zij
verwachten dat reizigers in de komende maanden gaan doen.
Index positief
Ruim 70 tot 80% van de deelnemende reisondernemers kijkt terug
op een daadwerkelijke groei in de afgelopen wintermaanden ten opzichte van het
winterseizoen een jaar eerder. Per saldo, het verschil tussen reisondernemers
die meer of juist minder scoren, komt de index uit op 20, terwijl andere
zakelijke dienstverlenende sectoren blijven steken op 12,5.
Maatwerk trend
Opvallend is dat per saldo bijna de helft van deze ondernemers aangeeft
afgelopen winter de vraag van consumenten naar maatwerkreizen te zien stijgen. Deze
behoefte naar ‘reis op maat’ bevestigt het al eerdere ‘Travel
Experience Tomorrow’-rapport waarin de ANVR uitgebreid ingaat op de
verschillende behoeftes en gedragingen van de toekomstige reiziger.
De verwachtingen van reisondernemend Nederland liggen met een indexcijfer
van 26 voor dit zomerseizoen nog hoger. Dat reizigers hiervan optimaal kunnen
profiteren, ligt vooral in het feit dat een groot aantal ondernemers heeft
geïnvesteerd in nieuwe bestemmingen en aantrekkelijke reizen, meent ANVR.
De meerderheid van deze reisorganisatoren gaat ook uit van een groei voor zowel
verre als middellange en korte reizen. En met een verwachte groei naar
middellange en verre reizen is het niet vreemd dat zo’n 60% van de
reisorganisatoren het vliegtuig verder in populariteit ziet toenemen.
Lag de loyaliteit van de reiziger afgelopen winter nog op 15, de positieve
verwachting van de reisondernemer is dat deze komende zomer verder toeneemt tot
maar liefst 23.
Na de zomer, als reislustig Nederland weer aan het werk is en nadenkt over zijn
volgende vakantie, zal blijken of de positieve verwachtingen van deze
ondernemers in reizen realistisch zijn geweest.