Geplaatst op: 12-08-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Grote Duitse markt aan dagtrips

Grote Duitse markt aan dagtrips
Bron: Shutterstock

Inwoners van de Duitse deelstaten Noordrijn-Westfalen en Nedersaksen maakten vorig jaar 46,8 miljoen dagtochten naar Nederland. Tijdens hun trips gaven ze ongeveer 85 euro per persoon uit, in totaal bijna 4 miljard euro. Dat maakt de dagtochten vanuit Duitsland tot een grote en kansrijke markt. Limburg krijgt de meeste Duitse dagtrippers over de vloer en bij meer dan de helft van de dagtrips van Duitsers stond winkelen in een binnenstad op het programma.


NBTC Holland Marketing wilde inzicht krijgen in het aantal dagtochten dat vanuit Duitsland naar Nederland wordt ondernomen en in de economische waarde van die trips. NBTC hield daarom een onderzoek onder ruim 6.700 inwoners van Noordrijn-Westfalen en Nedersaksen.


Meeste dagtochten vanuit Noordrijn-Westfalen en Nedersaksen

Vanuit deze Duitse regio’s worden de meeste dagtochten naar Nederland gemaakt. Senior Marktonderzoeker Marieke Politiek: "De economische impact van dagtrips wordt wel eens onderschat, maar deze markt is heel groot. In 2015 gaven dagtrippers uit Duitsland maar liefst 4 miljard euro uit in Nederland. Dit is een markt waar kansen liggen voor de toerismesector.”


Limburg het meest bezocht

Uit het onderzoek bleek onder andere dat Limburg de populairste Nederlandse provincie is voor een dagtocht vanuit de Duitse grensregio’s. 31 procent van alle dagjes uit had Limburg als bestemming. Op plaats twee en drie volgden Noord-Holland (14%) en Overijssel (10%). Dat komt mede door de korte reisafstand van Duitsland naar Limburg en Overijssel. Amsterdam was in Noord-Holland de grootste trekker.


Winkelen is populair

Steden blijken de belangrijkste redenen voor een dagtocht en vooral winkelen is populair. Bij meer dan de helft van alle dagtrips (52%) stond winkelen in een binnenstad op het programma. Daarnaast gingen de dagtrippers vaak uit eten (39%) en de steden zelf werden bezocht tijdens 37 procent van de dagtochten. Ook winkelcomplexen buiten de stad, zoals outlet-shoppingcenters, hadden een grote aantrekkingskracht. "Een dagje shoppen over de grens is voor Duitse bezoekers heel aantrekkelijk”, zegt Politiek. "Daarnaast is het ook laagdrempelig omdat de Nederlanders in de grensgebieden goed Duits spreken. Dat zorgt voor een warm welkom voor Duitse bezoekers.”

Trefwoorden: dagtochten, dagrecreatie, duitsland

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

28/11/24
Exclusief voor leden
Certificaat SDG doelen voor Center Parcs
Center Parcs Europe heeft het SDG Pioneer-certificaat van de Verenigde Naties ontvangen voor de 29 Europese parken. Een belangrijke stap voor de duurzame ontwikkeling van deze keten.
28/11/24
Kinepolis biedt Cosy Loungers voor business class-ervaring
Bij Kinepolis Leidschendam krijg je vanaf 4 december niet alleen een film in perfecte projectie en ultiem geluid, maar lig je zelfs goed.
28/11/24
Aantal kampeerauto’s in 8 jaar tijd verdubbeld, grootste groei in Utrecht
Uit de cijfers van branchevereniging Kampeer & Caravan Industrie (KCI) en databureau VWE blijkt dat er nu 200.000 campers zijn geregistreerd in Nederland.
26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.

||| Agenda |||

29/11/24 t/m 30-11-24
29/11/24 t/m 30-11-24: BuitenlandBeurs
Op 29 en 30 november wordt in de Utrechtse jaarbeurs de BuitenlandBeurs georganiseerd. Dit evenement...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...