Zomereditie NRIT Actueel
De zomervakantie is voor de meeste
opleidingen weer achter de rug. In de zomerperiode staat de actualiteit
op ons vakgebied niet stil. De redactie van NRIT heeft de hele zomer het
nieuws op de voet gevolgd. In deze speciale onderwijseditie van NRIT Actueel een
overzicht van het belangrijkste nieuws in juli en augustus 2016. Deze bieden we onze andere relaties ook graag online aan. Voor
een compleet overzicht van het nieuws van de zomer kunt u natuurlijk
altijd onze Kennisbank scannen. Onderzoek Toerisme steeds belangrijker voor Nederlandse economieDe toerismesector wordt steeds belangrijker voor de
Nederlandse economie. Voor het tweede jaar op rij zijn de toeristische
bestedingen in 2015 met circa 5 procent gegroeid ten opzichte van het
jaar daarvoor. De waarde van deze toeristische bestedingen bedraagt
inmiddels 72,7 miljard euro. Vijf jaar terug was dat nog 59,5 miljard
euro. Dat meldt CBS op basis van de zogenaamde Tourism Satellite
Accounts (TSA). Buitenlandse toeristen hebben vorig jaar in ons land
bijna 20 miljard euro uitgegeven, ruim 13 procent meer dan in het jaar
daarvoor. Een van de redenen is dat er 8 procent meer toeristen naar ons
land kwamen. Daarnaast hebben meer buitenlandse toeristen een
accommodatie of (vlieg)ticket geboekt bij of via een Nederlands bedrijf.
Een groot deel van deze toeristen reisde niet daadwerkelijk naar
Nederland, maar Nederlandse bedrijven verdienen wel aan deze boekingen.
De toeristische bestedingen van Nederlandse toeristen in eigen land zijn
met 2,6 procent gestegen ten opzichte van een jaar eerder. Lees verder op: www.nritmedia.nl |  |
|
 Amsterdam scoort een 8,4 bij bezoekersAmsterdam wordt door toeristen met een 8,4 hoog
gewaardeerd. Dit blijkt uit het vierjaarlijkse bezoekersonderzoek van
Amsterdam Marketing dat vandaag gepresenteerd wordt. In het vorige
onderzoek lag de waardering nog op een 8,1. Ook de regio scoort goed,
een 8,0. Het onderzoek is uitgevoerd onder een representatieve
steekproef van maar liefst 12.000 respondenten uit verschillende landen
wereldwijd en laat zien wie de bezoekers zijn, wat ze besteden, doen en
vinden van Amsterdam en de regio. Bezoekers zijn nog steeds ontevreden
over de hoge prijzen in Amsterdam. Hoewel de prijs-kwaliteitsverhouding
ten opzichte van 2011 beter wordt gewaardeerd (+0,2), scoort het met een
7,1 nog steeds lager dan de meeste andere punten. In vergelijking met
2011 is het aantal bezoekers in Amsterdam met 15% gestegen en het aantal
bezoekdagen bijna verdubbeld (+94%). In 2015 registreerde Amsterdam
naar schatting 17 miljoen bezoekers die samen 139 miljoen bezoekdagen
genereerden. Kortom: er komen meer mensen en ze blijven langer. Het
onderzoek toont dat bijna de helft (45%) van de bezoekers in Amsterdam
afkomstig is uit eigen land. Overigens groeit het inkomend toerisme een
stuk sterker. Tussen 2012 en 2015 groeide het aantal hotelovernachtingen
in Amsterdam met 23% naar 10,6 miljoen. Nederlanders bleven in 2015
ruim 2 miljoen nachten in de hoofdstad slapen (+23%). Lees verder op: www.nritmedia.nl |  |
|
 Waar of niet waar: Minder toeristen naar Amsterdam?Dreiging schrikt toerist af kopte de Telegraaf
gisteren. Volgens de krant komen er minder toeristen naar Amsterdam
vanwege de dreiging voor terroristische aanslagen en zien hotels, musea
en attracties de toeristenstroom afnemen. Vooral Amerikanen en Japanners
zouden Europa en ons land mijden. Maar klopt die stelling wel? We gaan
op statistisch onderzoek. We baseren ons hierbij op twee bronnen, het CBS voor wat betreft het aantal gasten in hotels en Amsterdam Marketing die
het bezoek aan musea en attracties registreert. Feit is dat musea en
attracties sinds april minder bezoek trekken. Groeide in het eerste
kwartaal het bezoek aan musea met 7,2% en met 8,3% aan attracties, dat
sloeg in april en mei om naar fors minder bezoekers. Musea trokken in
april 7,3% minder bezoekers en in mei zelfs 8,7%. Ook de attracties
hadden slechte maanden met 4,9% minder bezoek in april en 9,9% minder in
mei. Maar met het aantal gasten in Amsterdamse hotels gaat het helemaal
niet slecht, hoewel de groei wat afneemt. In de eerste vier maanden van
2016 registreerden Amsterdamse hotels 11% meer gasten waarbij april met
een groei van slechts 3% de minste maand was. Dan deel drie van de
stelling dat vooral Amerikanen en Japanners ons land mijden. Dat blijkt
in ieder geval niet uit de statistieken. Amsterdamse hotels zagen het
aantal toeristen uit de Verenigde Staten in de eerste vier maanden van
2016 met 23% groeien, in totaal 193.000. Er komen inderdaad minder
toeristen uit Japan (-6%) maar dat zijn er met 17.000 in de eerste vier
maanden relatief weinig. Ter vergelijking Amsterdamse hotels
registreerden in die periode 1,8 miljoen buitenlandse gasten. Er komen
wel fors minder toeristen uit Brazilië (-27%), Noorwegen (-14%) en
Rusland (-14%). Maar deze landen zijn vanwege de relatief geringe
absolute aantallen toeristen van minder belang. Lees verder op: www.nritmedia.nl |  |
|
 Prijzen in reisbranche en verblijfsrecreatie onder drukDe prijzen in zowel de verblijfsrecreatie als in de
reisbranche staan de laatste maanden onder druk. Prijsdalingen van 10%
(vergeleken met dezelfde maand een jaar eerder) zijn niet
ongebruikelijk. Die van hotels en dagattracties daalden niet. Bij hotels
worden prijsstijgingen van meer dan 15% genoteerd en die van attracties
en evenementen stegen licht. We willen aan twee tot drie maanden van
dalingen nog geen grote conclusies verbinden maar de ontwikkeling is wel
zorgelijk. Volgende maand komt het CBS met prijzen over juli 2016. In
de verblijfsrecreatie worden al sinds april 2016 fors lagere prijzen
genoteerd. De dalingen varieerden van 4% tot 11%. Bij hotels zien we een
tegengestelde ontwikkeling met oplopende prijzen. De eerste maanden was
de prijsstijging nog bescheiden maar vanaf maart stijgen de prijzen
sterk. In bijvoorbeeld maart van index 92 (2015) naar index 110 (2016)
en in juni van 103 (2015) naar 113 (2016. De prijzen van pakketreizen
waren de eerste maanden van dit jaar nog stabiel maar in mei zette de
daling stevig in. Toen daalde de index van 100 naar 91 naar het laagste
niveau sinds mei 2012. Ook in juni noteerde het CBS fors lagere prijzen,
van 99 naar 93. De entreeprijzen voor attracties en evenementen liepen
in diezelfde periode licht op. Van 2012 en 2016 zien we prijsstijgingen
van 7% tot 10%. Lees verder op: www.nritmedia.nl |  |
|
 Landal neemt vijf Deense parken overLandal GreenParks heeft Dayz Resorts overgenomen. Dit
Deense familiebedrijf heeft vijf bungalowparken met meer dan 1.000
vakantiehuizen op het schiereiland Jutland. Het is de eerste acquisitie
van Landal in Scandinavie. Dayz Resorts blijft onder haar eigen naam
opereren. De bungalowparken van beide bedrijven hebben hetzelfde
karakter. Alle parken liggen middenin de natuur en bieden een brede
variëteit aan faciliteiten en activiteiten. Landal heeft 78 parken met
circa 12.700 huisjes en 1.450 campingplaatsen. Lees verder op: www.nritmedia.nl |  |
|
 Markt voor recreatiewoningen trekt aanVorig jaar zijn bijna twee maal zoveel recreatiewoningen in
vergelijking met 2014 verkocht, in totaal 3.130. Ook de prijzen stegen
weer, met gemiddeld 8% en dat zal de komende jaren zo blijven.
Consumenten geven bij een recreatiewoning de voorkeur aan nieuwbouw.
Vooral de kust is in trek. Kopers zien in recreatiewoningen een
aantrekkelijke belegging maar willen er ook zelf in recreëren. Volgens
de NVM heeft de markt zich na jaren van dalingen in zowel prijs als
aantallen transacties, sterk hersteld. NVM baseert zich in haar rapport
De Nederlandse markt voor recreatiewoningen 2016 op onderzoek bij het Kadaster en de NVM-database, eigen consumentenonderzoek en onderzoek onder makelaars. Lees verder op: www.nritmedia.nl |  |
|
 Roompot verkocht aan Franse investeerderRoompot wordt overgenomen door de Franse investeerder PAI
Partners. Dit bedrijf neemt de aandelen over van Gilde Buy Out Partners,
BNP Paribas Fortis en kleinere aandeelhouders waaronder voormalig
directeur Henk van Koeveringe. Het huidige management van Roompot blijft
aan en behoudt een minderheidsaandeel in het bedrijf. Kamperland blijft
de hoofdvestiging van Roompot dat in Europa marktleider wil worden.
Over de overnamesom doen partijen geen mededelingen maar ligt naar alle
waarschijnlijkheid tussen de 500 en 600 miljoen euro. De overname wordt
in september afgerond na advies van de ondernemingsraad en vakbonden.
PAI ziet veel in de hospitality- en vrijetijdsmarkt, wat een groeiende
en aantrekkelijke sector is in Europa. "Wij geloven dat het
vakantieparksegment zal profiteren van de langetermijntrends die op de
Europese vrijetijdsmarkt aan het veranderen zijn, zoals korter wordende
vakanties, de behoefte aan dichterbij gelegen bestemmingen en de toename
in premium eerste klas en hoogwaardig aanbod", zegt Gaëlle d'Engremont
in de PZC. Door de overname kan Roompot sneller groeien. Directeur
Jurgen van Cutsem wil in Europa marktleider worden, nu is Pierre &
Vacances dat. De komende vijf jaar zal het bedrijf vooral inzetten op
restyling van 32 eigen parken met name in Zeeland en Noord-Holland, en
strategische overnames. Van Cutsem: "De herontwikkelingsplannen voor
bestaande parken kosten tientallen miljoenen euro's. Die kunnen we nu
versneld uitvoeren. Na vijf jaar gaan we buiten de Benelux investeren." Lees verder op: www.nritmedia.nl |  |
|
 Tweede Kamer neemt meldplicht logiesverstrekker Airbnb aanDe Tweede Kamer heeft de motie van Tweede Kamerlid
Gesthuizen (SP) aangenomen om een meldplicht in te stellen voor
particuliere logiesaanbieders die via Airbnb ruimte aanbieden. De
regering wordt met de motie verzocht om het mogelijk te maken dat
gemeenten een meldplicht kunnen invoeren voor particulieren die logies
aanbieden via een online platform. Gemeenten met een register kunnen
daardoor beter handhaven waardoor consumenten beter beschermd zijn en
-nu al verschuldigde- belastingen ook geïnd worden. Lees verder op: www.nritmedia.nl |  |
|
 Jos Vranken: Investeer in de ontwikkeling, positionering en marketing van nieuwe, onderscheidende bestemmingenVrijwel ieder jaar
kan de Nederlandse toeristische sector de vlag uitsteken. Met dit jaar naar
verwachting meer dan 15 miljoen buitenlandse toeristen is de uitgangspositie
van Nederland uitstekend. Het inkomend toerisme groeit al jaren sterk. Daarin
is Nederland overigens niet uniek, wereldwijd groeit het toerisme. UNWTO
verwacht in 2030 wereldwijd 1,8 miljard reizigers, ten opzichte van 2015 een
groei van maar liefst 50%. Het lijkt wel of toerisme is verworden van een
human need tot een
human right. Toerisme zorgt voor werkgelegenheid, een beter begrip
voor elkaar en daarmee een betere leefwereld. Maar inkomende verblijfstoeristen,
vakantiegangers in eigen land en dagtoeristen zorgen ook voor drukte op diverse
plekken en het is de uitdaging hoe we die groei in goede banen kunnen leiden.
Dit jaar stond op de NBTC-partnerdag in Leiden het belang van samenwerking
centraal en werd de HollandCity-strategie verder uitgerold. Die drukte op toeristische hotspots vraagt volgens
NBTC-directeur Jos Vranken om integrale oplossingen en interventies. Op de
NBTC-partnerdag werd duidelijk dat NBTC voor zichzelf daarin een grote rol ziet
weggelegd. "We kunnen de groei alleen in goede banen leiden met een
geïntegreerde aanpak en niet met overigens goedbedoelde losse initiatieven",
hield hij de volle zaal voor. Lees verder op: www.nritmedia.nl |  |
|
 Burgers gaan niet betalen voor natuurbeheer als overheid zich terugtrektZijn Nederlanders bereid om meer bij te dragen aan natuur
en landschap als de overheid zich financieel meer terugtrekt? Deze vraag
stond centraal in een veldexperiment van de Wageningen Universiteit
waarover onlangs ESB in haar zomernummer publiceerde. De overheid
veronderstelt dat vooral de betrokken burger meer gaat participeren bij
een uit het publieke domein terugtrekkende overheid. Helaas blijkt dat
niet het geval te zijn. Het omgekeerde is juist aan de orde; als burgers
weten dat de overheid minder gaat financieren zijn ze ook minder bereid
bij te dragen. Aanleiding voor het experiment is de al ingezette omslag
in het natuurbeleid waar provincies primair verantwoordelijk worden
voor de natuur in Nederland, met een forse bezuinigingsopdracht en de
bezuinigingen bij Staatsbosbeheer die daardoor het aandeel private
financiering moet vergroten. De resultaten waren opmerkelijk. Ten eerste
suggereert de studie dat burgers niet geneigd zijn aan natuurbeheer bij
te dragen als de overheid minder financiert. Dit blijkt vooral het
geval te zijn bij burgers die het Haagse Bos vaak bezoeken en dus
betrokken zijn bij het bos. Dit is opvallend omdat het natuurbeleid
vooral deze -al betrokken burgers- op het oog heeft. Het idee ‘om aan te
sluiten bij deze groeiende betrokkenheid van burgers’, in combinatie
met afnemende overheidsuitgaven, zou dus averechtse effecten kunnen
hebben. Ten tweede zien de onderzoekers dat de bereidheid om in actie te
komen niet primair van geld afhangt. Dit suggereert dat extra prikkels
van de overheid (in vorm van de giftenaftrek) niet goed zouden werken.
Het goede nieuws is dat de betrokkenheid van burgers bij natuurbeheer
aanzienlijk is, 34 procent van de burgers deed mee. Dus de overheid
hoeft burgers voor hun betrokkenheid niet per se extra stimuli te geven.
Wel laat de studie zien dat de motivatie van burgers om te participeren
kan worden verdrongen en dus kwetsbaar is bij bezuinigingen. Lees verder op: www.nritmedia.nl |  |
|
 House of Hospitality in Amsterdam opgestartOnlangs ging op initiatief van Amsterdam Marketing, House
of Hospitality Amsterdam van start, een samenwerkingsverband tussen
verschillende branches die alle een verbinding hebben met hospitality en
serviceverlening. Het bedrijfsleven, het beroepsonderwijs en gemeente
Amsterdam voegen hun expertise en financiële middelen samen om de kennis
en kunde van gastvrijheid te verhogen in de metropool. In een duurzame
samenwerking is de focus gericht op het versterken van de aansluiting
tussen arbeidsmarkt en beroepsonderwijs rondom opleiden, een leven lang
leren, innovatie, ondernemerschap en onderzoek in de metropoolregio
Amsterdam als het gaat om hospitality. Lees verder op: www.nritmedia.nl |  |
|
 Rijksfinanciering Green Deals stopgezet, paniek of niet?Het was even schrikken. Het bericht dat minister Kamp van
Economische Zaken de financiering van de Green Deals stopzet. Het leek
ook tegenstrijdig aan het succes van de Green Deals. Gelukkig was het
een storm in een glas water want de meeste Green Deals worden
gerealiseerd zonder financiële steun van het rijk. Alleen in de
energiesector hebben enkele deals een bijdrage van het ministerie van
Economische Zaken gekregen. Dat schrijft minister Kamp van Economische
Zaken in antwoord op vragen van de Tweede Kamer waarin hij nog eens
uitlegt hoe hij de rol van de overheid in de Green Deals ziet: "In
essentie is het instrument Green Deal bedoeld om een vorm van
samenwerking te creëren tussen de rijksoverheid en partijen in de
samenleving. De inbreng van de rijksoverheid in deze deals kan variëren,
waarbij primair gedacht kan worden aan netwerkvorming, ondersteuning
bij het interpreteren van regelgeving en in essentie het bieden van één
actief aanspreekpunt waar partijen terecht kunnen." Lees verder op: www.nritmedia.nl |  |
|
 Nederlandse horeca scoort goed in EU-perspectiefDe omzet van de Nederlandse horeca is de laatste jaren
sterker gestegen dan gemiddeld in de Europese Unie. Na het uitbreken van
de kredietcrisis daalde de horecaomzet in Nederland juist meer dan in
de rest van de EU. Inmiddels ligt de horecaomzet zowel in Nederland als
gemiddeld in de EU op recordhoogte. Dat meldt CBS op basis van eigen
bronnen en cijfers van Eurostat. "In 2008 heeft de Nederlandse horeca
een harde klap te verduren gekregen, maar het herstel was ook dusdanig,
en daar mogen we met z'n allen op proostten", stelde CBS-woordvoerder
Floris Jansen tevreden. In het eerste kwartaal van 2016 lag de omzet van
de horeca in Nederland 24 procent boven het dieptepunt van de crisis
eind 2009. In de EU steeg de omzet met gemiddeld 20 procent. De omzet
van de Nederlandse horeca ligt sinds het vierde kwartaal van 2013 weer
boven het niveau van voor de crisis en is sindsdien onafgebroken
gestegen. Lees verder op: www.nritmedia.nl |  |
|
 ING voorziet lager groeitempo in de horecaDe horeca beweegt zich naar een meer gematigd groeipad. Dat
schrijft ING in haar nieuwste outlook voor de Nederlandse horeca. In
2016 ligt een omzetgroei van 3% in het verschiet. De sector is volgens
ING gevoelig voor internationale onzekerheid en consumenten die de hand
op de knip houden. Beide factoren laten zich door de Brexit expliciet
gelden. De groeiverwachting voor 2017 is met 1,5% dan ook gematigd.
Vooral in Amsterdam en Utrecht is de horeca gevoelig voor een
Brexit-effect. Lees verder op: www.nritmedia.nl |  |
|
 Versla de ota met deze 3 tipsHoteliers lijken niet zonder de online travel agent (ota)
te kunnen. In sommige gevallen verloopt 95% van alle boekingen via deze
derde boekingspartijen. Die vragen schrikbarend hoge commissies. Daarom
drie gratis tips van expert Pieter Bayens om die hoge kostenpost te
verkleinen. Pieter Bayens is oprichter van MyBookings.com. Dit is een
platform met ondersteunende diensten voor hoteliers die graag meer
directe boekingen willen genereren. Bayens kent deze markt goed doordat
hij al jaren hotels ondersteunt bij hun online marketingactiviteiten. In
de loop van het afgelopen decennium zag hij de frustratie over het hoge
commissiepercentage van 15 tot 25% bij zijn klanten groeien. Een
voorbeeldsommetje: wie 50 kamers tegen 100 euro per kamer verhuurt maakt
per jaar ongeveer 200.000 tot 350.000 euro over naar de ota. "Als je
tien jaar geleden via Google zocht naar bijvoorbeeld een hotel in
Amsterdam vond je 10 hotels op de eerste pagina van de zoekresultaten.
Met behulp van zoekmachineoptimalisatie kon je daar goed tussenkomen.
Als je dat nu doet dan zie je eerst 10 keer een ota staan." Het lijkt
daarmee een onmogelijke opgave om tegen de marketingkracht van de
boekingssites te vechten. De meeste hotels denken dat het niet anders
kan. Er is een ontsnappingsroute. Lees verder op: www.nritmedia.nl |  |
|
 Fors lagere bezetting in Vlaamse hotelsVlaamse hotels hebben nog steeds enorm veel last van de
aanslagen in Brussel begin dit jaar. De bezettingsgraad van Vlaamse
hotelkamers ligt tot en met juli 2016 nog altijd 4,6 procentpunt lager
dan in dezelfde periode in 2015. Vooral Brussel en Brugge krijgen rake
klappen. De provincie Limburg doet het juist goed. Konden Brugse hotels
tot en met juli 2015 nog een mooie gemiddelde kamerbezetting van 72,1%
noteren, dat daalde in 2016 naar 59,8%, een daling van maar liefst 12,3
procentpunt. In Brussel is het leed nog veel erger. Daar daalde tot en
met juni 2016 (meest recente cijfers) de kamerbezetting met 19,5
procentpunt naar 66,3%. De aanslagen in Brussel trekken het toerisme in
vrijwel geheel Vlaanderen omlaag. Vlaamse hotels noteerden tot en met
juli 2016 een kamerbezettingsgraad van 58,3% waar dat een jaar eerder
nog 62,9% was. De hardste klappen krijgen de zogenaamde kunststeden waar
de bezetting met 8,9 procentpunt daalde, gevolgd door de kust met -4
procentpunt. De Vlaamse regio deed het nog relatief goed met een kleine
achteruitgang in bezetting van 0,5 procentpunt. Lees verder op: www.nritmedia.nl |  |
|
 Ondernemersvertrouwen in horeca daaltHet ondernemersvertrouwen is ook aan het begin van het
derde kwartaal positief. De stemmingsindicator van ondernemend Nederland
is nu meer dan tweeënhalf jaar positief. Het vertrouwen van ondernemers
in de horeca is gedaald. Het ondernemersvertrouwen komt aan het begin
van het derde kwartaal uit op 7,9. De stemming kwam weliswaar iets lager
uit dan in het tweede kwartaal maar ligt ruimschoots boven het
gemiddelde sinds de start van de waarneming in 2008. Sinds begin 2014
zijn de ondernemers onafgebroken positief gestemd. Lees verder op: www.nritmedia.nl |  |
|
 Laten jongeren Nederland vakantieland links liggen?Jongeren laten Nederland als vakantiebestemming steeds meer
links liggen. Nederland verloor tussen 2013 en 2015 maar liefst een
half miljoen vakantievierende jongeren (13 tot 25 jaar). De veel
gehoorde conclusie dat ze vanwege nieuwe alcoholwetgeving naar het
buitenland zijn vertrokken, is te eenvoudig en wordt niet door cijfers
ondersteund. Op 1 januari 2014 werd de verkoop van alcohol aan jongeren
in Nederland aan banden gelegd. Pas vanaf 18 jaar mogen jongeren alcohol
kopen. Ze mogen bovendien in openbare gelegenheden ook geen alcohol bij
zich hebben. Omdat de boetes nogal fors zijn is het voor jongeren
lastig om aan alcohol te komen. De Nederlandse recreatiebranche vreesde
indertijd dat jongeren Nederland als vakantiebestemming links zouden
laten liggen. We zijn nu twee jaar verder en die vrees blijkt bewaarheid
maar of de alcoholwetgeving daar de enige oorzaak van is, valt te
betwijfelen. Het aantal binnenlandse vakanties van jongeren daalde
tussen 2013 (het laatste alcoholjaar) en 2015 met 31%. Gingen in 2013
nog 810.000 jongeren van 13 tot 18 jaar in Nederland op vakantie, dat
waren er in 2015 nog maar 562.000. Opvallend is dat Nederland bij
jongeren van 18 tot 25 jaar in die periode ook minder populair is
geworden (-31%, van 1,025 miljoen naar 709.000). Zij hadden geen last
van de nieuwe wetgeving maar zijn ook minder in eigen land op vakantie
gegaan. De alcoholwetgeving is bij de achteruitgang van binnenlandse
jongerenvakantie niet als enige schuldige aan te wijzen maar heeft
wellicht wel als kathalisator gewerkt. Feit is dat Nederland in twee
jaar tijd ruim een half miljoen vakantievierende jongeren in
kwijtgeraakt. Lees verder op: www.nritmedia.nl |  |
|
 NBTC en Toerisme Vlaanderen intensiveren samenwerkingNBTC Holland Marketing en Toerisme Vlaanderen gaan
intensiever samenwerken. Jos Vranken (NBTC) en Peter de Wilde (Toerisme
Vlaanderen) hebben daartoe vrijdagmiddag in het Mauritshuis in Den Haag
een intentieverklaring tot nadere samenwerking getekend. Ook Vlaams
minister van toerisme Ben Weyts, die voor een andere afspraak al in Den
Haag was, woonde de ondertekening bij. Vanwege een uitgelopen
ministerraad moest de Nederlandse minister van Economische Zaken, Henk
Kamp, helaas verstek laten gaan. Eerste samenwerkingsproject binnen deze
overeenkomst is het verbinden van de Nederlandse verhaallijn rond de
Gouden Eeuw met die van de Vlaamse Meesters. Het is niet de eerste
samenwerking tussen NBTC en Toerisme Vlaanderen. Beide organisaties
bewerken sinds 2011 samen vanuit één kantoor de Japanse markt. Lees verder op: www.nritmedia.nl |  |
|
 Internationaal toerisme groeit eerste maanden van 2016 sterkHet toerisme blijft wereldwijd sterk groeien. De eerste
vier maanden van dit jaar met 5,3%. Dat rapporteert de UNWTO in haar
nieuwste World Tourism Barometer. Bestemmingen ontvingen tussen januari
en april 2016 in totaal 348 miljoen toeristen, 18 miljoen meer dan in
dezelfde periode vorig jaar (+5,3%). Het toerisme groeit al zeven jaar
op rij, vorig jaar met 4,6%. Nederland doet het bovengemiddeld goed.
UNWTO verwacht dat over heel 2006 internationaal toerisme met 3,5% tot
4,5% zal groeien. Dat is nog steeds boven de lange termijn verwachting
van de organisatie waarin tussen 2010 en 2020 een gemiddelde jaarlijkse
groei van 3% wordt verwacht. UNWTO verwacht dat tussen mei en augustus
ongeveer 500 miljoen toeristen op reis zullen gaan, dat 41% van alle
toeristen per jaar. De grootste toeristenmarkt ter wereld, Europa, wist
met 4% meer toeristen een mooie groei vast te houden. De sterkste groei
noteerde UNWTO in Noord- en Centraal Europa (beiden +6%) gevolgd door
Zuid- en Mediterraan Europa (+4%) en West-Europa (+3%). Binnen
West-Europa deed Nederland het bovengemiddeld goed met een groei van 7%.
Lees verder op: www.nritmedia.nl |  |
|
 Turks toerisme krijgt klap op klapHet toerisme naar Turkije blijft maar achteruitlopen. In
juni 2016 zakte het aantal buitenlandse bezoekers met 41% in
vergelijking met juni 2015. Turkije verwelkomde de eerste zes maanden
van dit jaar 10,7 miljoen buitenlandse toeristen. Vorig jaar waren het
diezelfde periode bijna 15 miljoen. Het land raakte daarmee bijna een
derde van het aantal buitenlandse toeristen kwijt. De achteruitgang
neemt gestaag toe. In maart bedroeg de daling 13%, in april 28%, in mei
35% en in juni 41%. Met de mislukte couppoging in juli zijn de
verwachtingen voor de tweede jaarhelft van 2016 zeker niet beter
geworden. Direct na de mislukte coup kwamen de boekingen vanuit
Nederland verder onder druk te staan. Zowel KLM als Corendon zagen
direct het aantal boekingen verminderen. Lees verder op: www.nritmedia.nl |  |
|
 NBTC past groeiverwachting voor inkomend toerisme aanNBTC Holland Marketing past vanwege de internationale
instabiliteit, de terreurdreiging en signalen uit de branche haar
groeiverwachting op deelmarkten aan. De totale verwachting voor het
inkomend toerisme (+3%) blijft wel gehandhaafd. Vanuit Europa en Amerika
zet de groei door maar vanuit Aziatische markt is NBTC minder positief
over de groei van het aantal toeristen uit Japan en China. De voorlopige
CBS-cijfers voor de eerste vier maanden van 2016 laten een groei zien
voor het inkomend toerisme van maar liefst acht procent ten opzichte van
dezelfde periode een jaar eerder. Een verklaring hiervoor is dat in
veel herkomstlanden de economie aantrekt in combinatie met de relatief
goedkope euro. Daarnaast heeft de tentoonstelling in het kader van het
Jeroen Bosch-jaar veel buitenlands bezoek getrokken en was er een
groeiend aantal vliegverbindingen met Nederland. Lees ook onze statistische analyse over het eerste kwartaal. Lees verder op: www.nritmedia.nl |  |
|
 Wat zijn de sterke merken in de Nederlandse evenementensector?Van alle evenementen heeft SAIL Amsterdam na Pinkpop en de
Huishoudbeurs het sterkste merk in de Nederlandse evenementensector. De
Gay Pride het meest onderscheidend maar is na 21 jaar nog steeds niet
ingeburgerd bij de gemiddelde Nederlander. Andere non-conformistische
culturele festivals, zoals Oerol weten wel de harten van de Nederlanders
te veroveren. In Amsterdam worden veruit de meeste evenementen met een
nationale uitstraling georganiseerd. Voor de beste sfeer en horeca moet
je dan weer bij de Vierdaagsefeesten in Nijmegen zijn en de sterkste
groeiverwachting heeft de Vakantiebeurs. Dit blijkt uit het Evenementen
Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy onder 1.600
Nederlanders. SAIL Amsterdam is het populairste evenement, gevolgd door
Pinkpop en de Huishoudbeurs. Lees verder op: www.nritmedia.nl |  |
|
 Evenementenhal overgenomen door Belgische Artexis EasyfairsEvenementenhal, met drie locaties in Nederland, wordt
overgenomen door het Belgische Artexis Easyfairs. Onder de beurzen van
Evenementenhal vallen ook beurzen en congressen in het vakgebied
leisure, gastvrijheid en toerisme. Artexis Easyfairs, de Brusselse
organisator van beurzen en beheerder van expohallen en congresgebouwen,
heeft zijn eventlocaties en evenementen portfolio aanzienlijk uitgebreid
met de overname van Evenementenhal, dat maar liefst 78 events
organiseert en 3 eventlocaties uitbaat in Nederland. Hiermee komt het
portfolio van Artexis Easyfairs op 11 eventlocaties (240.000 m²) en meer
dan 200 evenementen. Lees verder op: www.nritmedia.nl |  |
|
 Festivalsector trekt recordaantal bezoeken in 2015In 2015 nam het aantal festivals met 4,5% toe naar 837
festivals. Parallel aan de festivalgroei, nam ook het bezoekaantal toe
met bijna 3%. In 2015 bezocht een record aantal mensen de Nederlandse
festivals (ruim 23 miljoen bezoeken). Bovenstaande feiten zijn afkomstig
uit de branchecijfers kunst- en cultuurfestivals over 2015 die
onderzoeksbureau Respons deze week heeft opgesteld voor de Vereniging
van EvenementenMakers (VVEM) en Vereniging Nederlandse Poppodia en
-Festivals (VNPF). Door een toename in het aantal festivals en door een
verschuiving van kleinschalige naar middelgrote festivals, zijn de
festivalbezoeken met 2,7% gestegen. Muziekfestivals trekken met 14,4
miljoen de meeste bezoeken. De bestedingen in deze festivalcategorie
zijn vorig jaar met 9,0% gestegen naar € 513,1 miljoen (76% van totale
festivalbestedingen). De gemiddelde besteding van een
muziekfestivalbezoeker komt uit op € 37 per festival. Lees verder op: www.nritmedia.nl |  |
|
 Reisbranche ziet rol in reisbelevenissen maken en geluksgevoel biedenMet het sterk veranderen van ‘de wereld’, die de
komende jaren verder te maken krijgt met politieke onveiligheid, milieubewuster
reizen, klimaatverandering en digitalisering, verandert ook het reisgedrag; van
zowel de vakantieganger als de zakenreiziger. Volgens het Travel
Experience Tomorrow rapport van reisbrancheorganisatie ANVR lijkt er in de
toekomst een rol weggelegd voor reisondernemers die mensen op weg helpen geluk
te ervaren en reisbelevenissen aanbieden die aansluiten bij de nieuwe behoeften
van de reiziger. De ANVR, branchevereniging met ongeveer 275 touroperators en ruim 1000
reisbureaus, heeft samen met trendwatcher CherryLAB onderzoek gedaan en komt
met het Travel Experience
Tomorrow rapport. Wat willen reizigers tijdens hun vakantie of
zakenreis beleven of ervaren, waar hebben zij behoefte aan, wat drijft
hen? "De reisbehoeftes -waarom mensen willen reizen- maken duidelijk dat
over 10
jaar niet meer de bestemming centraal staat, maar dat de reiziger veel
meer
waarde hecht aan zijn reisbeleving. Reisondernemingen ‘anno 2025’ zullen
dan
ook niet meer denken in traditionele doelgroepen. Zij komen met
reisbelevingen
die niet afhankelijk zijn van leeftijd, geslacht, opleiding of inkomen,
maar
gebaseerd zijn op iemands passie of behoefte", vertelt Frank Oostdam,
directeur
van de 50-jarige ANVR. Lees verder op: www.nritmedia.nl |  |
|
 Reisondernemers positief gestemd bij eerste indexmetingHet vertrouwen van ondernemers in de reiswereld ligt
beduidend hoger dan dat van andere ondernemers in zakelijke
dienstverlenende sectoren, laten de eerste resultaten van ‘Trust in
travel’ zien. Dit terwijl de reisbranche in deze tijd toch regelmatig te
maken heeft met een wereld die soms in brand lijkt te staan, meldt
ANVR. Zijn de ondernemers te optimistisch of gaat het echt goed met de
reiswereld? Ruim 70 tot 80% van de deelnemende
reisondernemers kijkt terug op een daadwerkelijke groei in de afgelopen
wintermaanden ten opzichte van het winterseizoen een jaar eerder. Per
saldo, het verschil tussen reisondernemers die meer of juist minder
scoren, komt de index uit op 20, terwijl andere zakelijke
dienstverlenende sectoren blijven steken op 12,5. Lees verder op: www.nritmedia.nl |  |
|
 Nederlanders brengen veel tijd door op Airbnb-sites, TripAdvisor mobiel best bezochtNederlanders brengen relatief veel tijd door op
Airbnb-sites, gemiddeld 13,6 minuten, het een na hoogste van Europa. Op
de mobiele markt is Tripadvisor verreweg de grootste reissite met veel
unieke bezoekers. Dat heeft comScore onderzocht. Zij verwerken iedere
maand meer dan 1,6 biljoen interacties uit 172 verschillende landen.
Reiswebsites zijn in de aanloop naar de zomer geliefd. Met 8 miljoen
unieke bezoekers bereikten reiswebsites in juni 2016 60% van het
Nederlandse publiek. In totaal werden alle sites in deze categorie meer
dan 57 miljoen keer bezocht. Iedere bezoeker bezocht in juni gemiddeld
zeven keer een reiswebsite. Via smartphones en tablets hadden reissites
1,3 miljoen unieke bezoekers in de eerste maand van de zomer.
Nederlanders hebben het op en na hoogste engagement op Airbnb-sites van
heel Europa. Gemiddeld brengen ze 13,6 minuten door op de website: 2,3
keer zo veel als op sites in de categorie hotels in juni 2016. Op de
mobiele markt is TripAdvisor verreweg de grootste reiswebsite qua unieke
bezoekers in juni 2016 met 7 keer zo veel unieke bezoekers als de op
een na grootste speler in de Nederlandse rangschikking. Lees verder op: www.nritmedia.nl |  |
|
 Kortingsacties voor attractieparken ongekend populairEen entreeticket voor één van de zeven grootste Nederlandse
attractieparken is gemiddeld 2,7% duurder geworden. Dat is flink meer
dan de inflatie. Door online te bestellen, gebruik te maken van
kortingsacties of zelf eten mee te nemen kunnen bezoekers geld besparen.
Twee derde van de pretparkbezoekers (68%) maakt altijd of vaak gebruik
van kortingsacties bij een bezoek aan een pretpark, zo blijkt uit de ING
Vraag van Vandaag onder 57.200 respondenten per dag. Een gezin met
kinderen spendeert in totaal gemiddeld ruim 100 euro aan een
pretpark-uitstapje. Pretparken zijn het afgelopen jaar opnieuw in prijs
gestegen. ING onderzocht de prijzen van de Efteling, Walibi, Slagharen,
Toverland, Hellendoorn en Duinrell. Inmiddels kost een entreeticket voor
één van de zeven grote parken aan het loket gemiddeld ruim 32 euro. Dat
is bijna een euro meer dan vorig jaar. Deze prijsstijging van 2,7% is
flink hoger dan de inflatie. Die ligt momenteel rond de 0,0%. Eén van de
verklaringen voor de bovengemiddelde prijsstijging van pretparken is
dat ze doorlopend investeren in nieuwe attracties om bezoekers een mooie
ervaring te bezorgen. Deze investeringen willen zij natuurlijk op de
één of andere manier terugverdienen. Zo verhoogde Walibi Holland de
reguliere entreeprijs van 32,50 naar 35,50, maar konden bezoekers
hiervoor wel de dit jaar nieuw geopende achtbaan ‘Lost Gravity’
trotseren. Lees verder op: www.nritmedia.nl |  |
|
 Is Wildlands al een Adventure Zoo?Eind juli ging ik voor het tweede jaar op rij op reis met
college Hans van Leeuwen van Pleisureworld. Bleven we vorig jaar in de
regio Apeldoorn, dit jaar ging de tweedaagse trip naar Drenthe en
Groningen. We bezochten de nieuwe dierentuin in Emmen, excuus een
themapark met dieren, waar we op excursie gingen, Outdoor Adventurepark Joytime, Hof van Saksen en Landgoed Tenaxx. We bleven slapen in Hotel Ten Cate
waar een bijzonder kunstenaarscollectief groots aan de slag was gegaan.
In een serie artikelen en blogs doe ik verslag van de trip. Hans van
Leeuwen heeft ook een blog geschreven, die lees je hier.
Eerste stop was het gloednieuwe Wildlands Adventure Zoo in Emmen.
Natuurlijk vinden we het allemaal een dierentuin maar in Emmen spreken
ze liever over een themapark met dieren. Bovendien bezoeken we het park
niet maar gaan we op expeditie. Dat schept hoge verwachtingen en het is
natuurlijk de vraag of die worden waargemaakt. Lees verder op: www.nritmedia.nl |  |
|
 KNMI: geen mooie zomerWe klagen als Nederlanders snel over het weer. Dan is het
weer te warm, te koud, of te nat of te droog. Aan negatieve formuleringen geen
gebrek. Ook over deze zomer. Toch hebben de negatievelingen objectief gezien
dit jaar gelijk. Dat meldt het KNMI. Aan warmte geen gebrek maar toch is deze wisselvallige zomer
voor velen teleurstellend. Een langere periode met standvastig weer zit er nog
altijd niet in en over twee weken eindigt de meteorologische zomer alweer. Het
aantal mooie dagen blijft dit jaar ver achter bij het langjarig gemiddelde.
Vrijwel dagelijks viel er ergens in het land wel regen. Het KNMI houdt statistieken bij van het aantal
mooi-weerdagen, de zogenaamde ADS-dagen. Een ADS-dag is een zonnige en nagenoeg
droge dag met een bovennormale temperatuur. Gewoonlijk telt de zomer 20
ADS-dagen, deze zomer tot nu toe slechts 7, drie in juni en vier in juli. Ook
het voorjaar telde weinig mooie dagen waardoor de teller voor dit jaar op 20
staat, terwijl dat er gemiddeld 50 per jaar zijn. De komende weken komen er
waarschijnlijk nog een aantal bij maar voorlopig is dit het kleinste aantal
sinds 1996. Toen leverde het hele jaar 27 mooi-weerdagen op. Lees verder op: www.nritmedia.nl |  |
|
 Grote Duitse markt aan dagtripsInwoners van de Duitse deelstaten Noordrijn-Westfalen en
Nedersaksen maakten vorig jaar 46,8 miljoen dagtochten naar Nederland.
Tijdens hun trips gaven ze ongeveer 85 euro per persoon uit, in totaal
bijna 4 miljard euro. Dat maakt de dagtochten vanuit Duitsland tot een
grote en kansrijke markt. Limburg krijgt de meeste Duitse dagtrippers
over de vloer en bij meer dan de helft van de dagtrips van Duitsers
stond winkelen in een binnenstad op het programma. NBTC Holland
Marketing wilde inzicht krijgen in het aantal dagtochten dat vanuit
Duitsland naar Nederland wordt ondernomen en in de economische waarde
van die trips. NBTC hield daarom een onderzoek onder ruim 6.700 inwoners
van Noordrijn-Westfalen en Nedersaksen. Uit het onderzoek bleek onder
andere dat Limburg de populairste Nederlandse provincie is voor een
dagtocht vanuit de Duitse grensregio’s. 31 procent van alle dagjes uit
had Limburg als bestemming. Op plaats twee en drie volgden Noord-Holland
(14%) en Overijssel (10%). Dat komt mede door de korte reisafstand van
Duitsland naar Limburg en Overijssel. Amsterdam was in Noord-Holland de
grootste trekker. Steden blijken de belangrijkste redenen voor een
dagtocht en vooral winkelen is populair. Bij meer dan de helft van alle
dagtrips (52%) stond winkelen in een binnenstad op het programma.
Daarnaast gingen de dagtrippers vaak uit eten (39%) en de steden zelf
werden bezocht tijdens 37 procent van de dagtochten. Lees verder op: www.nritmedia.nl |  |
|
 Groei Europese luchtvaart vlakt afDe groei van het aantal passagiers op Europese luchthavens
zwakt af. Zagen de luchthavens in het eerste kwartaal nog een groei van
8,2%, dat liep in het tweede kwartaal terug naar 4,9%. Dat heeft de
Airport Council International Europe (ACI) bekend gemaakt. Deze
organisatie analyseerde de passagiersaantallen op luchthavens in de
Europese Unie. De groei liep terug vanwege geopolitieke instabiliteit en
terroristische aanslagen in Europa. In het eerste halfjaar van 2016
verwerkten de Europese luchthavens 6,2% meer passagiers. Lees verder op: www.nritmedia.nl |  |
|
Gerelateerde berichten:Geen gerelateerde berichten.
|
|
08/04/25
Nederlandse bedrijven in het Europese emissiehandelssyteem (EU ETS) hebben in 2024 zo’n 1,8 miljoen ton CO2 meer uitgestoten dan in 2023. Deze 2,9% stijging volgt op 7 jaar van forse dalingen. De luchtvaart stootte fors meer uit, plus 17%.
|
08/04/25
De meivakantie wint snel aan populariteit onder Nederlanders als alternatief voor de drukke en dure zomervakantie. Uit recent onderzoek van de ANWB blijkt dat maar liefst 58% van de Nederlanders de komende weken op reis gaat.
|
08/04/25
In 2025 viert de Deutsche Märchenstraße zijn 50-jarig bestaan en nodigt bezoekers uit om zich onder te dompelen in de wereld van sprookjes en sagen.
|
07/04/25
Tijdens het Nationaal Congres Evenementen in Schiedam zijn de winnaars van de felbegeerde Nationale Evenementenprijzen 2025 bekendgemaakt. Na een spannende beoordelingsperiode door de jury zijn de meest toonaangevende steden en publieksevenementen van het afgelopen jaar in het zonnetje gezet.
|
07/04/25
Een nieuwe fietsbeleving die vakantiefietsers uitdaagt om de 56 iconen langs de icoonfietsroutes in Vlaanderen te ontdekken.
|
07/04/25
De Transavia-vloot wordt steeds jonger en moderner, en dus ook schoner, stiller en zuiniger.
|
07/04/25
De nieuwe achtbaan Voltron Nevera powered by Rimac in Europa-Park heeft de felbegeerde TEA Thea Award gewonnen in de categorie 'attracties'. Deze prestigieuze prijs, uitgereikt door de Themed Entertainment Association (TEA), wordt beschouwd als een van de hoogste onderscheidingen in de entertainmentindustrie en werd eind maart in Los Angeles aan de familie Mack overhandigd.
|
07/04/25
Het roze kasteel van voormalig attractiepark ‘Land van ooit’ wordt door Libéma verbouwd tot horecagelegenheid. Er wordt ook een hotel bijgebouwd. Libéma richt zich op zowel de zakelijke als de toeristische gast. In september gaat het kasteel open voor de gasten.
|
|
12/04/25
Na een succesvolle eerste editie in 2024 keert Campervan Days op 12 en 13 april 2025 terug...
|
05/05/25 t/m 11-05-25
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
|
26/05/25
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
|
24/06/25
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
|
25/06/25
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
|
|