Huisjes Groningen op pier Southend

Is het de nieuwe
trend in marketing van Nederlandse destinaties? Brabant kondigde afgelopen
maand aan huisjes als marketinginstrument in te zetten in drie Europese steden.
Groningen heeft op de pier van het Britse Southend een huisjes geplaatst. De
pier trekt jaarlijks ongeveer 300.000 bezoekers. Wie van de Nederlandse steden
pakt ook uit met huisjes?
Groningen heeft sinds kort een eigen beachhut, de omschrijving van Marketing
Groningen, op de pier van het Engelse Southend. Er staan in totaal tien hutten
die elk een andere culturele activiteit of uitstapje in Southend in de
spotlights zetten. Dat ook Groningen erbij staat is niet zo verwonderlijk:
bijna dagelijks vindt er een lijnvlucht plaats tussen Groningen Airport Eelde
en Londen Southend.
A cycling Mecca
De speciale Groningen Hut is beschilderd met de skyline van markante gebouwen in stad en provincie Groningen, aangevuld met quotes als ‘Just an hour away and full of surprises’ en ‘It’s a cycling Mecca, with its awesome bike lanes, paths and routes’. Het interieur is voorzien van kunstmatige ramen die het ‘uitzicht’ op Groningen laten zien in lichtgevende kozijnen. Op zeven lichtgevende kubussen worden enkele Groningse highlights letterlijk belicht. De hut is ontworpen door Studio Plakband in opdracht van Marketing Groningen.
Alle hutten op de pier zijn handmatig beschilderd door kunstenaars in samenwerking met leerlingen van scholen in Southend.