Geplaatst op: 30-08-2016
Auteur: Susanne Giesbers, recreatieadviseur & marketingexpert

Samenwerking verbetert toeristische infrastructuur

Samenwerking verbetert toeristische infrastructuur

Samenwerking tussen verschillende bedrijven binnen recreatie en toerisme is niet altijd even gemakkelijk. Laat staan dat er ook nog een lijntje gelegd wordt met bedrijven die niet helemaal uit ‘onze’ sector komen. Gelukkig zijn er de laatste jaren steeds meer voorbeelden van initiatieven die samen de regio naar een hoger plan weten te tillen. Vorig jaar werd de eerste Toeristische Samenwerking Award uitgereikt. Wat betekende de award voor de winnaar, een jaar later terugkijkend?


Om dit soort initiatieven te ondersteunen, heeft Pleisureworld in samenwerking met NRIT Media, het vaktijdschrift Recreatie & Toerisme en B@S Consultants vorig jaar de Toeristische Samenwerking Award in het leven geroepen. Eerste winnaar was de projectgroep Ontspannend van Aa tot hunZe. Gerda Kamps (projectleider en beleidsmedewerker recreatie & toerisme) van de Gemeente Aa en Hunze over wat het winnen van de award de regio heeft gebracht.


Wat is de reden dat jullie je destijds hebben aangemeld?

Kamps: "Ieder jaar hebben wij een themajaar, vorig jaar was dat Recreatie & Toerisme. Vanuit het themajaar zijn nieuwe producten en diensten ontwikkeld en is een impuls aan de samenwerking tussen bedrijven, instellingen en organisaties gegeven. Voor ons betekende dat concreet dat recreatieondernemers, MKB, kunst en cultuur, sport, terreineigenaren en de gemeenten elkaar vonden en hebben samengewerkt in de projectgroep Ontspannend van Aa tot hunZe.”

In het themajaar zijn diverse initiatieven tot stand gekomen, waarvan enkele voorbeelden:


  • Zeven restaurants hebben het van Aa tot hunZe fietsmenu samengesteld. De promotie en gadgets regelden ze gezamenlijk.
  • Drie groepsaccommodaties verzorgen het ATB weekendarrangement "Hondsrug Trails”. Een actief en compleet verzorgd weekend met overnachtingen in de verschillende accommodaties. Het programma stemmen ze af op de wensen van de deelnemers. De bedrijven hebben een promotiefilm en promotiemateriaal laten maken.
  • Drie campings en één groepsaccommodatie hebben het project "KunstKeten” opgezet. Vier mobiele keten zijn beschilderd door kunstenaars en omgetoverd tot een prachtige overnachtingsmogelijkheid. In samenwerking met gemeente, Staatsbosbeheer en het Drentse Landschap zijn gezamenlijk zo’n 30 bijzondere locaties gevonden om te overnachten in een KunstKeet.


"Wij waren vorig jaar zo trots op alle initiatieven dat wij op verzoek van enkele ondernemers besloten hebben om ons vanuit de projectgroep aan te melden voor de Toeristische Samenwerking Award,” aldus Gerda.


Uitzicht vanuit de KunstKeet. Foto: Lente van Drenthe


Wat heeft de samenwerking voor de regio betekend?

Kamps: "Wat je ziet is dat bedrijven elkaar steeds meer gaan opzoeken en vinden in gezamenlijke belangen. Zo heeft een groep ondernemers in het Drentsche Aa gebied aangegeven dat ze iets met ruitertoerisme willen. Zij hebben ons gevraagd om daarbij te ondersteunen. Dat doen we graag. Dit soort initiatieven zijn goed voor de regio én voor de sector. En zo zijn er nog meer voorbeelden te noemen, waarbij bedrijven gaan inzien dat ze samen sterker staan dan alleen. Het bundelen van de krachten en belangen levert meer op dan de som der delen.”


Politiek gezien?
"De samenwerking is ook onder de aandacht bij de politiek gekomen. Dat betekent dat we tot 2019 de financiële middelen hebben gekregen om de samenwerking tussen de toeristische bedrijven nog verder te verbeteren. We richten ons onder andere op de voordelen van samenwerking en het bundelen van elkaars krachten. Samen kun je er meer uithalen dan alleen.”


"De financiële middelen hebben er nu toe bijgedragen dat we een onderzoek zijn gestart naar de wensen en behoeften van onze bezoekers in de regio. Deze resultaten koppelen we terug aan de recreatieondernemers en we laten zien waar de kansen liggen. Vanuit de gemeente zijn we enthousiast om daarin een bijdrage te leveren, mits de bedrijven duidelijk kunnen aangeven wat ze ermee willen en hoe ze ideeën en doelen gaan realiseren. Als zij bereid zijn de handen uit de mouwen te steken, zijn wij dat zeker ook! Alleen dan zet je samen een regio toeristisch namelijk pas echt op de kaart.”


Samenwerking zorgde voor nieuwe ATB-routes. Foto: Harry Tielman


Wat zijn de gevolgen van het winnen van de Toeristische Samenwerking Award geweest?

"Het was heel bijzonder om te zien hoe we ook we met z’n allen hebben gevochten om deze Award te winnen. In korte tijd moest er een pitch in elkaar gezet worden, waar we met z’n allen de schouders onder gezet hebben. We hebben de pitch ook met z’n allen gedaan. Bijna iedereen was erbij. En het bijzondere was dat zelfs bedrijven en organisaties die niet direct in de projectgroep zaten waren gekomen om ons aan te moedigen. Deze saamhorigheid levert zoveel energie op! Voor ons betekende het winnen van de Award een beloning voor een jaar lang met z’n allen de schouders er onder zetten.

Het feit dat mensen elkaar (beter) hebben leren kennen, betekent dat ze elkaar door het themajaar nu steeds beter en gemakkelijker weten te vinden. En gelukkig hebben de bedrijven ons leren kennen als een toegankelijke en meedenkende partner. Dat geeft over en weer vertrouwen. Dat zien we ook terug in het themajaar 2016, dat in het kader van de ondernemer staat. En ja…. recreatieondernemers zijn ook ondernemers en hebben ook dit jaar zitting in de projectgroep "Ondernemend van Aa tot hunZe”.


Ook dit jaar zie je weer allerlei nieuwe samenwerkingsverbanden ontstaan en leren mensen uit diverse sectoren elkaar kennen en zien ook hier het voordeel van samenwerken en ontstaan verrassende nieuwe producten en/of diensten. We kijken terug op een positieve impuls voor de sector Recreatie en Toerisme en hopen dat er nog veel mooie ideeën in onze regio tot werkelijkheid mogen worden,” aldus Gerda Kamps.


Ook kansen maken op de Toeristische Samenwerking Award?

Meld uw samenwerkingsinitiatief dan nu aan voor de editie van 2016! Meer informatie via pleisureworld.nl/awards.


Circus Bombari in actie. Foto: Bert Vennik.

CELTH





||| Nieuws |||

07/02/25
Staatssecretaris pleit voor middentarief btw
Het kabinet heeft op verzoek van het parlement alternatieven in kaart gebracht voor de btw-verhoging op cultuur, media en sport. Opeens tovert staatssecretaris Van Oostenbruggen een middentarief uit zijn hoed.
06/02/25
Nederlands verblijfstoerisme groeit naar 61 miljoen gasten in 2035
In 2035 zal Nederland naar verwachting 61 miljoen verblijfsgasten ontvangen, 24% meer dan in 2023. Ons land kan dan rekenen op 12 miljoen extra gasten.
31/01/25
Exclusief voor leden
Groei Nederlands verblijfsbezoek zwakt af
Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.
28/01/25
Villa for You boekt recordomzet
Vakantiehuisaanbieder Villa for You heeft in 2024 een recordomzet van 50 miljoen euro behaald, een groei van 40% ten opzichte van 2023. Deze groei is mede te danken aan de stijgende vraag naar flexibele vakanties en unieke verblijven zoals luxe chalets en authentieke landhuizen.
28/01/25
Exclusief voor leden
VNG: Permanente bewoning van recreatiewoningen moet lokaal maatwerk blijven
Het al dan niet toestaan van permanente bewoning van recreatiewoningen moet een lokale afweging blijven, aldus de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Gemeenten kunnen dit in overleg met eigenaren en bewoners van vakantieparken bepalen. De VNG roept de Tweede Kamer op om tegen het voorstel voor landelijke regie te stemmen.
27/01/25
Populariteit lenen voor vakantiehuisje brokkelt af
Recreatiewoningen blijven populair als leendoel, maar het aantal leningen en leenbedragen neemt af. Wat betekent dit voor consumenten?
24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.

||| Agenda |||

06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...