Geplaatst op: 31-08-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Sterke groei indoor trampolineparken

Sterke groei indoor trampolineparken
dboystudio / Shutterstock.com

Nederland telt steeds meer indoor trampolineparken. In juni 2011 opende Bounz in Amsterdam het eerste park, anno augustus 2016 zijn er 32 van dergelijke parken met meerdere aaneengeschakelde trampolines. Dit nieuwe leisureconcept zal naar verwachting de komende jaren nog verder groeien. Dat staat in de nieuwe publicatie uit de publicatie van Van Spronsen & Partners horeca-advies De Indoor Trampolineparken in Beeld.

Een overdekt trampolinepark bestaat uit een groot veld van aaneengeschakelde trampolines. Bij grotere trampolineparken wordt het trampolineveld aangevuld met trampolinefaciliteiten zoals tumblingbanen (lange trampolines), foam pits, airbags, trick areas en basket-, dodge-, volley- en bossaball. Alles uiteraard in combinatie met trampolines.


Sterke groei in afgelopen jaren

Het eerste indoor trampolinepark in Nederland werd in 2011 geopend, een vestiging van Bounz in Amsterdam. De meeste indoor trampolineparken zijn echter de afgelopen twee à drie jaar geopend en dit gaat in een redelijk rap tempo met inmiddels 32 parken. Bijna tweederde van het aanbod is aangesloten bij één van de twee franchiseketens Bounz en/of Jump XL. De overige vestigingen staan op zich zelf.


Relatief lage bestedingen

De indoor trampolineparken zijn verschillend qua omvang en faciliteiten. Waarbij de kleine parken zich met name richten op jonge kinderen van 4 tot 12 jaar, richten de grote parken zich ook op tieners en begin twintigers. De gemiddelde entreeprijs bedraagt € 7,50 per uur, daarnaast besteden bezoekers tussen de € 1,50 en € 7,50 per uur in de horeca.


Nog ruimte voor meer parken

De bezoeker is bereid een reistijd van circa 30 minuten af te leggen voor een groot indoor trampolinepark, bij kleine parken ligt dit lager tot maximaal 15 minuten. De huidige parken zijn met name gevestigd in het westen van Nederland, wat betekent dat een groot deel van de Nederlanders nog geen indoor trampolineparken bezoekt omdat ze simpelweg te ver van hun huis gelegen zijn. De onderzoekers schatten de totale markt op ruim 1 miljoen bezoeken per jaar bij een betere regionale spreiding.


Plannen in de markt

Naar verwachting zal het aantal indoor trampolineparken de komende jaren toenemen. Er zijn voor dit jaar (2016) in ieder geval plannen bekend voor de opening van nieuwe parken in Almere, Purmerend en Zwolle. De nieuwe parken zijn met name grootschalig, waardoor in deze relatief nieuwe branche nu al sprake is van schaalvergroting. Door de toename van het aantal parken ontstaat betere spreiding over het hele land waardoor landelijk gezien de bezoekersparticipatie zal stijgen.


Kansen in de daluren

Door de professionalisering van de sector worden er ook creatieve oplossing gezocht voor de daluren, zoals het organiseren van fitness workout-sessies op de trampolines. Omdat de verblijfsduur van gasten relatief beperkt blijft, verwachten we niet dat de horeca bij trampolineparken verder zal professionaliseren dan wat nu geboden wordt bij de grote centra.


Figuur 1: Spreiding van indoor trampolineparken in Nederland


Bron: Van Spronsen & Partners
Link: http://www.spronsen.com/downloads/Brancheboekjes/Indoor%20Trampolineparken%20in%20beeld%202016.pdf?utm_medium=email&utm_campaign=Brancheboekje+Indoor+Trampolineparken+%7C+...&utm_source=YMLP&utm_term=LennertRietveld_VoorkantIndoor...
Trefwoorden: attracties, indoor, trampoline, sport

CELTH



||| Nieuws |||

23/12/25
Horeca in 2026: Gematigde groei, bij stijgende prijzen
De vooruitzichten voor de Nederlandse horeca in 2026 zijn voorzichtig positief. Consumenten geven naar verwachting iets meer uit dankzij een verbeterde koopkracht, maar uitbundige groei blijft uit. ING Research voorspelt een volumegroei van circa 1% voor de sector bij een gemiddelde prijsstijging van 4%. Het lage consumentenvertrouwen en zorgen over hoge prijzen temperen de bestedingen.
22/12/25
Tien reistrends voor 2026
De wereld van toerisme verandert razendsnel. Reizigers zoeken niet alleen bestemmingen, maar ook vrijheid, comfort, betekenis, rust en authenticiteit. NBTC presenteert in de Trendpublicatie 2026 tien trends die de komende jaren richting geven aan de Nederlandse toeristische sector. Ontdek de 10 trends.
22/12/25
Mauritshuis introduceert €4-ticket en verbreekt bezoekersrecord
Het Mauritshuis in Den Haag sluit 2025 af met een historisch hoog aantal bezoekers én kondigt een opvallende nieuwe maatregel aan. Vanaf 1 januari 2026 kunnen bezoekers het museum dagelijks na 16.00 uur binnen voor slechts €4. Met deze stap wil het Mauritshuis kunst toegankelijker maken voor iedereen.
19/12/25
Van plan een roadtrip te maken? Denk ook aan deze praktische zaken
Een roadtrip voelt altijd als een klein avontuur dat je zelf vormgeeft. De vrijheid om te stoppen waar je maar wilt geeft een gevoel dat geen andere reis kan evenaren. Toch begint die ontspannen vibe al bij de voorbereiding. Een kaart vol leuke plekken, een globale route, een playlist die mee kan tot aan de horizon.
18/12/25
Toerisme en recreatie spelen structurele rol in de leefbaarheid
In december heeft Destinatie Nederland een zienswijze ingediend op de Ontwerp Nota Ruimte. Toerisme en recreatie spelen een structurele rol en daar is ruimte voor nodig.
18/12/25
Musea trokken 32 miljoen bezoeken in 2024
Nederlandse musea trokken in 2024 bijna 32 miljoen bezoeken, evenveel als een jaar eerder. Dat zijn er 2 miljoen minder dan in pré-coronajaar 2019. Ook buitenlandse toeristen gaan iets minder (-2%) naar een museum.
18/12/25
Alumni get-together opleidingen tourism management op vakdag
Het is inmiddels een mooie traditie geworden om de vakdag van de Vakantiebeurs te starten met een le...
17/12/25
Exclusief voor leden
Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...