Sterke groei indoor trampolineparken
Nederland telt steeds meer indoor trampolineparken. In juni
2011 opende Bounz in Amsterdam het eerste park, anno augustus 2016 zijn er 32 van dergelijke
parken met meerdere aaneengeschakelde trampolines. Dit nieuwe leisureconcept
zal naar verwachting de komende jaren nog verder groeien. Dat staat in de
nieuwe publicatie uit de publicatie van Van Spronsen & Partners
horeca-advies De Indoor Trampolineparken
in Beeld.
Een overdekt trampolinepark bestaat uit een groot veld van aaneengeschakelde trampolines. Bij grotere trampolineparken wordt het trampolineveld aangevuld met trampolinefaciliteiten zoals tumblingbanen (lange trampolines), foam pits, airbags, trick areas en basket-, dodge-, volley- en bossaball. Alles uiteraard in combinatie met trampolines.
Sterke groei in afgelopen jaren
Het eerste indoor trampolinepark in Nederland werd in 2011 geopend, een vestiging van Bounz in Amsterdam. De meeste indoor trampolineparken zijn echter de afgelopen twee à drie jaar geopend en dit gaat in een redelijk rap tempo met inmiddels 32 parken. Bijna tweederde van het aanbod is aangesloten bij één van de twee franchiseketens Bounz en/of Jump XL. De overige vestigingen staan op zich zelf.
Relatief lage bestedingen
De indoor trampolineparken zijn verschillend qua omvang en
faciliteiten. Waarbij de kleine parken zich met name richten op jonge kinderen
van 4 tot 12 jaar, richten de grote parken zich ook op tieners en begin
twintigers. De gemiddelde entreeprijs bedraagt € 7,50 per uur, daarnaast
besteden bezoekers tussen de € 1,50 en € 7,50 per uur in de horeca.
Nog ruimte voor meer parken
De bezoeker is bereid een reistijd van circa 30 minuten af
te leggen voor een groot indoor trampolinepark, bij kleine parken ligt dit
lager tot maximaal 15 minuten. De huidige parken zijn met name gevestigd in het
westen van Nederland, wat betekent dat een groot deel van de Nederlanders nog
geen indoor trampolineparken bezoekt omdat ze simpelweg te ver van hun huis
gelegen zijn. De onderzoekers schatten de totale markt op ruim 1 miljoen bezoeken
per jaar bij een betere regionale spreiding.
Plannen in de markt
Naar verwachting zal het aantal indoor trampolineparken de
komende jaren toenemen. Er zijn voor dit jaar (2016) in ieder geval plannen
bekend voor de opening van nieuwe parken in Almere, Purmerend en Zwolle. De
nieuwe parken zijn met name grootschalig, waardoor in deze relatief nieuwe
branche nu al sprake is van schaalvergroting. Door de toename van het aantal
parken ontstaat betere spreiding over het hele land waardoor landelijk gezien
de bezoekersparticipatie zal stijgen.
Kansen in de daluren
Door de professionalisering van de sector worden er ook
creatieve oplossing gezocht voor de daluren, zoals het organiseren van fitness
workout-sessies op de trampolines. Omdat de verblijfsduur van gasten relatief
beperkt blijft, verwachten we niet dat de horeca bij trampolineparken verder
zal professionaliseren dan wat nu geboden wordt bij de grote centra.
Figuur 1: Spreiding van indoor trampolineparken in Nederland
Bron: Van Spronsen & Partners