Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 31-08-2016
Auteur: Marc Gerlings

Verrassend hoge groei horeca

Afname groei in 2016?

Verrassend hoge groei horeca
Wie met vakantie gaat of een weekendje weg, schuift vaak ook aan bij horeca. De Nederlandse horeca laat een verrassende groei zien. In het tweede kwartaal werd gemiddeld 0,5% groei gerealiseerd ten opzichte van het kwartaal ervoor. Vergeleken met dezelfde periode een jaar geleden staat het groeipercentage op een stevige 5%. Niet alles is positief, het aantal verkochte consumpties daalt. Dat kan van invloed zijn op de ontwikkeling van de groei.

Hotels, restaurants, snackbars en cafés hebben in het tweede kwartaal 0,5 procent meer omgezet dan in het eerste kwartaal van 2016, meldt CBS. Het volume, het aantal consumpties en overnachtingen, daalde licht. De omzetten van restaurants en hotels stegen in het tweede kwartaal het sterkst terwijl snackbars het ten opzichte van een kwartaal eerder met minder omzet moesten doen.

Restaurants en hotels grootste stijging
De omzetten van hotels en restaurants stegen met 1 procent het sterkst. De omzetgroei van beide branches was hoger dan in het eerste kwartaal. Cafés realiseerden in het tweede kwartaal nagenoeg evenveel omzet als een kwartaal eerder.

Binnen de horeca nam de omzet van snackbars, waaronder lunchrooms, fastfoodrestaurants, maaltijdbezorgers en ijssalons, als enige af (-0,7 procent). Ook het volume, grofweg het aantal verkochte consumpties, nam met 0,9 procent af in vergelijking met een kwartaal eerder.

Jaarvergelijking: Bijna 5 procent meer omzet voor horeca
De horeca heeft bijna 5 procent meer omgezet dan in het tweede kwartaal van 2015. De twee voorgaande kwartalen was de groei met ruim 7 procent groter maar ook nu realiseerden alle branches meer omzet. Snackbars noteerden met 6,6 procent de grootste stijging. Hotels, restaurants en cafés boekten elk meer dan 4 procent omzetgroei.

Voor de horeca gold dat zowel het volume als de prijzen 2,4 procent hoger lagen dan een jaar eerder.

Toekomst: afname groei?
Dat het aantal verkochte consumpties daalt, kan duiden op een verdere afname van de groei. De zomer was goed als er gekeken wordt naar de gemiddelde temperatuur. Veel consumenten ervaren de zomer van 2016 door gebrek aan zonnige dagen als slecht. Het weer is sterk van invloed op het bezoek van horeca. De CBS cijfers over het derde kwartaal zullen hierover duidelijkheid geven.
Trefwoorden: trend, voorspelling, horeca, economie, cijfers

CELTH



||| Nieuws |||

01/04/25
Tegenslagen voor culturele sector en
"Laten we samen verder bouwen aan een culturele en creatieve sector die blijft verbinden en vernieuwen". Met deze oproep opent voorzitter Kristel Baele het online jaarverslag 2024 van de Raad voor Cultuur, dat vandaag is gepubliceerd.
01/04/25
Exclusief voor leden
Plopsaland De Panne viert 25e verjaardag met spectaculaire parade
Plopsaland De Panne heeft op 29 maart 2025 haar 25e jubileumseizoen geopend met een groots feest, in aanwezigheid van talrijke bekende Vlamingen en prominenten. Het hoogtepunt van de viering is de gloednieuwe 25 Celebration Parade, een kleurrijke stoet met acht praalwagens, tientallen dansers en de Studio 100-figuren.
01/04/25
Brabant verwelkomt nieuw wandelplatform: WandelStarter
Brabantse wandelaars kunnen vanaf vandaag hun hart ophalen met het nieuwe platform WandelStarter. Dit digitale initiatief, gelanceerd door Brabant Partners en partners, biedt een overzicht van meer dan 200 startpunten voor prachtige wandelroutes in de regio.
01/04/25
Nieuw personage in Slagharen: Burgemeester Bright verwelkomt gasten
De introductie van Burgemeester Bright naast alle bestaande personages zorgt voor extra beleving voor de bezoekers.
01/04/25
Exclusief voor leden
Cruiseschepen in Rotterdam aan de stekker
Een mijlpaal in de verduurzaming van de Rotterdamse haven is bereikt: cruiseschepen aan de Wilhelminakade kunnen vanaf nu gebruikmaken van walstroom. Dit betekent dat ze hun motoren niet langer hoeven te laten draaien om stroom te produceren wat en aanzienlijke verminderen van geluidsoverlast en luchtvervuiling oplevert.
31/03/25
Nederlandse reizigers ontdekken Korea
Korea is in opmars als populaire reisbestemming onder Nederlandse vakantiegangers.
31/03/25
Tourism4SDG brengt partners samen voor duurzamer toerisme
Het Interreg Europe project Tourism4SDG zette stappen richting duurzamer toerisme tijdens recente partnermeetings. Dit project richt zich op het verbeteren van de effectiviteit van beleidsinstrumenten in het toerisme, met als doel de Duurzame Ontwikkelingsdoelen (SDG's) van de Verenigde Naties te bereiken. Tourism4SDG wordt gefinancierd door het Interreg Europe-programma, dat regionale samenwerking in Europa ondersteunt.
31/03/25
Apenheul breidt uit
Stichting Apenheul heeft Restaurant de Boschvijver overgenomen.

||| Agenda |||

05/04/25
05/04/25 t/m 05-04-25: Impact Fair
Impact Fair rolt op zaterdag 5 april de groene loper uit voor iedereen die zijn of haar steentje op ...
12/04/25
12/04/25 t/m 12-04-25: Campervan Days
Na een succesvolle eerste editie in 2024 keert Campervan Days op 12 en 13 april 2025 terug...
05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...