Geplaatst op: 31-08-2016
Auteur: Marc Gerlings

Verrassend hoge groei horeca

Afname groei in 2016?

Verrassend hoge groei horeca
Wie met vakantie gaat of een weekendje weg, schuift vaak ook aan bij horeca. De Nederlandse horeca laat een verrassende groei zien. In het tweede kwartaal werd gemiddeld 0,5% groei gerealiseerd ten opzichte van het kwartaal ervoor. Vergeleken met dezelfde periode een jaar geleden staat het groeipercentage op een stevige 5%. Niet alles is positief, het aantal verkochte consumpties daalt. Dat kan van invloed zijn op de ontwikkeling van de groei.

Hotels, restaurants, snackbars en cafés hebben in het tweede kwartaal 0,5 procent meer omgezet dan in het eerste kwartaal van 2016, meldt CBS. Het volume, het aantal consumpties en overnachtingen, daalde licht. De omzetten van restaurants en hotels stegen in het tweede kwartaal het sterkst terwijl snackbars het ten opzichte van een kwartaal eerder met minder omzet moesten doen.

Restaurants en hotels grootste stijging
De omzetten van hotels en restaurants stegen met 1 procent het sterkst. De omzetgroei van beide branches was hoger dan in het eerste kwartaal. Cafés realiseerden in het tweede kwartaal nagenoeg evenveel omzet als een kwartaal eerder.

Binnen de horeca nam de omzet van snackbars, waaronder lunchrooms, fastfoodrestaurants, maaltijdbezorgers en ijssalons, als enige af (-0,7 procent). Ook het volume, grofweg het aantal verkochte consumpties, nam met 0,9 procent af in vergelijking met een kwartaal eerder.

Jaarvergelijking: Bijna 5 procent meer omzet voor horeca
De horeca heeft bijna 5 procent meer omgezet dan in het tweede kwartaal van 2015. De twee voorgaande kwartalen was de groei met ruim 7 procent groter maar ook nu realiseerden alle branches meer omzet. Snackbars noteerden met 6,6 procent de grootste stijging. Hotels, restaurants en cafés boekten elk meer dan 4 procent omzetgroei.

Voor de horeca gold dat zowel het volume als de prijzen 2,4 procent hoger lagen dan een jaar eerder.

Toekomst: afname groei?
Dat het aantal verkochte consumpties daalt, kan duiden op een verdere afname van de groei. De zomer was goed als er gekeken wordt naar de gemiddelde temperatuur. Veel consumenten ervaren de zomer van 2016 door gebrek aan zonnige dagen als slecht. Het weer is sterk van invloed op het bezoek van horeca. De CBS cijfers over het derde kwartaal zullen hierover duidelijkheid geven.
Trefwoorden: trend, voorspelling, horeca, economie, cijfers

CELTH





||| Nieuws |||

07/02/25
Vanaf 1 april geen emissie meer van boten in grachten Amsterdam
Vanaf 1 april 2025 wordt het centrumgebied een uitstootvrije zone voor recreatievaartuigen, meldt gemeente Amsterdam. Dit betekent dat alleen vaartuigen die varen op elektriciteit, waterstof of spierkracht zijn toegestaan. Je mag geen uitstoot meer produceren.
07/02/25
Brabant gaat met innovatief monitoringssysteem en de Wandelstarter recreatie beter spreiden
Vanaf 2025 wordt in Noord-Brabant een innovatief monitoringssysteem gelanceerd dat de recreatiedrukte in kaart brengt en helpt bij het afstemmen van routes en startlocaties op de behoeften van bezoekers.
05/02/25
Laatste jaar uitvoeringsprogramma BRTN 2020-2025
Dit jaar markeert het laatste jaar van de uitvoering van het Basisrecreatietoervaartnet (BRTN) 2020-2025. Tegelijkertijd wordt er gewerkt aan het opstellen van nieuwe bestuurlijke afspraken voor de periode vanaf 2026, waarin de rol van AI toeneemt.
24/01/25
Perspectieven op internationalisering in Uncover
We zijn verheugd aan te kondigen dat alle artikelen van de nieuwste editie van Uncover, het jaarlijkse, thematische tijdschrift van de Academy for Leisure & Events van de Breda University, nu online beschikbaar zijn in de kennisbank van NRIT.
16/01/25
Gelderland trekt bijna 5 miljoen verblijfgasten in 2024
Stijging van 5,4% van gasten die minstens één macht in Gelderland verbleven. Het dagtoerisme groeide 13% bij attracties.
16/01/25
Apollo Reizen verlengt sponsoring van de NN Marathon Rotterdam
De touroperator Apollo Reizen blijft officieel sponsor van de NN Marathon Rotterdam en gaat op de Marathon Sport Expo in gesprek met de deelnemers.
15/01/25
7 Kamerleden ontvangen Ondernemersagenda Gastvrijheidssector
Op dinsdagmiddag 14 januari hebben diverse branchevertegenwoordigers in het platform Gastvrij Nederland de Ondernemersagenda van de Gastvrijheidssector aangeboden in de Tweede Kamer.
13/01/25
Witte fiets Veluwe aan Zee weer terug
De beeldbepalende witte fiets is weer teruggeplaatst bij Leisurelands locatie Veluwe aan zee. De fie...

||| Agenda |||

06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...