Geplaatst op: 13-09-2016
Auteur: Marc Gerlings

Hotelsector op topniveau. Omzet per hotelkamer stijgt met 13% in 2016

Hotelsector op topniveau. Omzet per hotelkamer stijgt met 13% in 2016

De Nederlandse hotelsector is weer terug op het topniveau van 2008. De Nederlandse hotelmarkt is het afgelopen jaar opnieuw gegroeid. Dit blijkt uit het HOSTA 2016 onderzoeksrapport van adviesbureau Horwath HTL, dat vanmiddag wordt gepresenteerd in Amsterdam. Zowel de bezettingsgraad van de Nederlandse hotels als de gemiddelde kamerprijs zijn gestegen. Hierdoor steeg de totale omzet per hotelkamer met 13%, en steeg de winst per hotelkamer met 5%. De maatschappelijke ontwikkelingen maken de hoteliers minder positief over de groeiverwachting voor het komende jaar.

Onzekerheden temperen groeiverwachting
De hogere resultaten zijn geresulteerd ondanks de toename van het hotelaanbod. Het lijkt er op dat de groei in toerisme groter uitvalt dan het aanbod van kamers. HOSTA heeft vooral hotels in zijn onderzoek in Amsterdam en de Randstad. Voor de komende jaren wordt, onder invloed van onder meer Brexit en terreurdreiging, een lagere groei in zowel bezettingsgraad als gemiddelde kamerprijs verwacht, blijkt uit de verwachtingen van de deelnemende hoteliers.


Hogere omzet en bezettingsgraad
Het onderzoek is door Horwath HTL uitgevoerd onder ruim 400 drie-, vier- en vijfsterren hotels in Nederland, België en Luxemburg. Uit het onderzoek blijkt dat de gemiddelde bezettingsgraad in Nederland in 2015 is gestegen van 69,5% tot 71,4%. Hiermee ligt de bezettingsgraad op het hoogste niveau sinds 2007. De bezettingsgraad in Nederland is nu voor het derde jaar op rij gestegen.


Terug op topniveau
De gemiddelde kamerprijs is in 2015 met 6% gestegen, van € 96 tot € 102. Na de eerdere stijging in 2014 ligt de kamerprijs hiermee nu op het hoogste niveau sinds 2008.

De totale omzet in de Nederlandse hotels steeg in 2015 met 13%, tot € 129 per hotelkamer per dag. De winst als percentage van de omzet daalde licht, van 38,1% tot 35,1%. Uitgedrukt per hotelkamer per dag steeg de winst met 5% tot € 46.


Aanbod van particuliere kamers laten zich voelen

De verwachtingen voor 2016 laten een verdere groei van de Nederlandse hotelmarkt zien. Verwacht wordt dat de bezettingsgraad met 1,9 procentpunten zal stijgen. De verwachtingen voor 2017 zijn echter minder optimistisch: de bezettingsgraad stijgt dan naar verwachting nog maar met 0,3 procentpunt. De gemiddelde kamerprijs groeit in beide jaren naar verwachting met circa 2%.


De verwachtingen worden onder meer getemperd door de verwachte invloed van de Brexit, en de dreiging van nieuwe terroristische aanslagen in Europa. Andere ontwikkelingen die de Nederlandse hoteliers voor de komende jaren bezighouden zijn de economie, de groei van het kameraanbod en – in sommige steden – de opkomst van airbnb. Dat laatste is opvallend, twee jaar geleden bij de HOSTA maakten de hotels zich over airbnb nog nauwelijks zorgen.


Prijsstijgingen in Amsterdam

In de regio Amsterdam & Schiphol steeg de gemiddelde bezettingsgraad in het afgelopen jaar nog maar met 0,2 procentpunten, van 80,6% tot 80,8%. De gemiddelde kamerprijs steeg echter met ruim 5% van € 118 tot € 124. Zowel de bezettingsgraden als de gemiddelde kamerprijzen zijn in Amsterdam aanzienlijk hoger dan in de rest van Nederland.


Of is Amsterdam al over de piek?
Binnen Amsterdam daalde de bezettingsgraad van de driesterren hotels licht, terwijl de bezettingsgraad in de vier- en vijfsterren hotels is gestegen. De gemiddelde kamerprijzen stegen met 10% in het driesterrensegment, met 12% in het viersterrensegment en met 11% in het vijfsterrensegment. In en om Schiphol steeg de bezettingsgraad eveneens, maar daalde de gemiddelde kamerprijs met 6%.


De vooruitzichten voor de regio Amsterdam & Schiphol zijn eveneens voorzichtig. De bezettingsgraad zal naar verwachting blijven stijgen tot 82,6% in 2016, maar dan mogelijk dalen tot 80,9% in 2017. De gemiddelde kamerprijs zal naar verwachting wel blijven stijgen, tot € 125 in 2016 en € 130 in 2017.


Internationaal is Amsterdam een van de weinige steden die het zo goed doet. Uit cijfers van STR blijkt dat de bezettingsgraad en de gemiddelde kamerprijs in het eerste halfjaar van 2016 opnieuw zijn gestegen. Steden als Parijs en vooral Brussel laten een sterke daling zien van bezettingsgraden en/of kamerprijzen, als gevolg van de recente terroristische aanslagen in die steden. Ook in Londen is de bezettingsgraad gedaald. De gemiddelde kamerprijs is daar uitgedrukt in ponden nog wel gestegen, maar door de sterk gedaalde valutakoersen komen de prijzen uitgedrukt in Euro’s circa 9% lager uit. In Berlijn zijn de bezettingsgraden en kamerprijzen nog wel gestegen, maar met veel lagere groeicijfers dan in Amsterdam.


Steden vangen groei aanbod goed op

Uit het onderzoek van Horwath HTL blijkt dat in de meeste Nederlandse steden het hotelaanbod de afgelopen jaren sterk is gegroeid, maar dat deze groei goed is opgevangen door de markt. De groei van het aantal hotelkamers in steden als Amsterdam, Den Haag, Utrecht en Eindhoven lag de afgelopen 5 jaar tussen 27% en 51%, maar de bezettingsgraad in elk van deze steden is in dezelfde periode gestegen of vrijwel stabiel gebleven, terwijl ook de gemiddelde kamerprijzen in de meeste steden zijn gestegen. Dit geeft aan dat het nieuwe hotelaanbod in deze periode opgenomen is in de markt. Een uitzondering vormt Rotterdam, waar door een zeer snelle aanbodgroei de bezettingsgraad in deze periode met drie procentpunten is gedaald. Een andere opvallende uitzondering is Maastricht, waar de afgelopen vijf jaar door het strenge vestigingsbeleid geen groei in het aanbod is geregistreerd. Ook hier zijn zowel de bezettingsgraad als de gemiddelde kamerprijs gestegen.

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

29/11/24
Exclusief voor leden
Tweede editie van Light Safari na eerste succesvolle editie
De tweede editie van Light Safari in Safaripark Beekse Bergen is van start gegaan. Vorig jaar trok het evenement meer dan 185.000 bezoekers en dit jaar belooft het nog spectaculairder te worden.
29/11/24
Recreatie- en natuurgebied Marickenland van start
Na jaren van voorbereiding start de inrichting van de eerste 150 hectare natuur in Marickenland in gemeente Ronde Venen. In dit gebied is ook veel aandacht voor recreatie met wandelpaden en een natuurspeelplaats.
29/11/24
Inspiratie- en netwerkreis voor vrijetijdssector naar Wereld Expo in Japan
Van 13 april tot 13 oktober 2025 vindt de wereldtentoonstelling Expo 2025 plaats in Osaka. Daarom organiseert Richard de Bruin voor Nederlandse vrijetijdsondernemers een 6-daagse inspiratie- en netwerkreis naar Japan.
29/11/24
Onderzoek naar gevolgen ravijnjaar voor toerisme en recreatie van start
Wat betekent het zogenaamde ravijnjaar 2026 voor Nederlandse gemeenten op beleidsterrein toerisme en recreatie? Dat gaat Leisurebrains samen met Markteffect onderzoeken. Zij doen daartoe een oproep aan wethouders en beleidsmedewerker bij gemeenten.
29/11/24
Acceleratieprogramma voor innovatie zakelijke evenementen van start
Het Acceleratie Programma van het EU-gefinancierde project ‘BEFuture’ heeft 30.000 euro per project beschikbaar voor Nederlandse innovaties die de technologische en duurzame transitie in de zakelijke evenementen sector ondersteunen.
29/11/24
Kennisinstellingen samen aan de slag met duurzame gastvrije transities
Het Regieorgaan SIA heeft het SPRONG-programma Gastvrije Transities goedgekeurd en een subsidie van twee miljoen euro toegekend. De nieuwe SPRONG-groep werkt in vier regionale transitiearena’s aan de thema’s klimaatneutraal, brede welvaart, healthy region en regeneratieve gebiedsontwikkeling.
29/11/24
Zeeland presenteert de gast van de toekomst
Tijdens de Toeristische Ontmoetingsdag 2024 in Zeeland stond het thema ‘De Gast van de Toekomst’ centraal. Diana Korteweg Maris van het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme presenteerde het onderzoek ‘De gast van de toekomst in Zeeland in 20240’.
28/11/24
Exclusief voor leden
Certificaat SDG doelen voor Center Parcs
Center Parcs Europe heeft het SDG Pioneer-certificaat van de Verenigde Naties ontvangen voor de 29 Europese parken. Een belangrijke stap voor de duurzame ontwikkeling van deze keten.

||| Agenda |||

03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...
08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2024: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...