Hotels moeten een chief digital officer aanstellen
Het thema data speelt een steeds centralere rol in de dagelijkse praktijk van de hotellerie. Hoteliers zullen moeten kiezen tussen optimaal samenwerken met online travel agents of zelf een chief data officer aanstellen die met de data aan de slag gaat. Dat zei Jan van der Doelen, Sectormanager Leisure van ING gisteren op de Hosta 2016 bijeenkomst.
Volgens de bank hebben technologische innovatie en digitalisering tot grote veranderingen geleid wat betreft de transparantie van het hotelaanbod, het boekingsproces, de marketing, het bepalen van de kamerprijzen en de kennis over de gast. "Je moet de data voor je laten werken om een optimaal rendement te behalen”, zei Van der Doelen die stelde dat hotels op twee fronten met data aan de slag moeten. "Zij moeten zien om te gaan met de analyse van gastdata én hoteldata en van interne én externe bronnen om zowel kwaliteit als bezetting op niveau te krijgen.”
Data als grondstof
Data is de grondstof voor veel verbeteringen in het hotel en de hotelprocessen. De kennis over gasten is beter toegankelijk voor medewerkers en dat ondersteunt persoonlijke interactie voor, tijdens en na het verblijf. Hotelpersoneel blijft een sleutelpositie vervullen, maar hun rol verandert bijvoorbeeld wanneer gasten vooraf hun eigen kamer gaan kiezen en op afstand kunnen inchecken. Dat bekent dat de gast meer controle over zijn boeking en verblijf krijgt en daardoor meer gastvrijheid ervaart.
Data wordt geld waard
Data wordt volgens Van der Doelen ook geld waard waarbij de waarde van een hotel wordt bepaald door locatie, merk en data. Toch wil de bank niet direct een geldbedrag op hoteldata plakken: "Maar hotels die goed gebruik maken van data hebben een betere exploitatie die beter financierbaar is."