Geplaatst op: 27-09-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Hapert het Nederlands toerisme?

Hapert het Nederlands toerisme?

Het eerste halfjaar van 2016 groeide het aantal gasten in Nederlandse logiesaccommodaties met 4,5% in vergelijking met dezelfde periode in 2015. Het aantal overnachtingen groeide met 1,9% wat meer bescheiden. Mooie cijfers maar toch zien we wel wat barstjes in de tomeloze groei van het toerisme die we de afgelopen jaren zagen. Het kan zijn dat een sombere en natte juni roet in het eten gooide en de vakantieperiodes in Duitsland een vertekend beeld geven maar feit is dat de mooie groeicijfers van de eerste maanden voorlopig verleden tijd zijn. 


Waar de eerste drie maanden van dit jaar het toerisme nog met sterke cijfers groeide (+7,9%, +10,2% en +14,1%) zit in de laatste drie maanden van dit halfjaar duidelijk de klad met nauwelijks groei in april (0,2%), een heel behoorlijke mei (+4,1%) maar een slechte junimaand (-2,4%). Kijken we in diezelfde periode naar het aantal overnachtingen dan zien we hetzelfde beeld versterkt terug waar de laatste drie maanden duidelijk in de min zitten (-3,5%, -1,2% en -5,4%) na een sterk begin met 8,7% meer overnachtingen in januari, +7,5% in februari en +21,4% in maart.


Inkomend toerisme hapert in tweede kwartaal

De motor van het Nederlands toerisme, het inkomend toerisme groeide met 6,1% in aantallen gasten en 5,3% in overnachtingen. Ook hier zien we een slecht tweede kwartaal waar alleen mei meer buitenlandse toeristen wist te trekken (+9,8%) maar in april (-7,2%) en juni -3,0%) het inkomend toerisme terugliep.


Figuur 1: Groei Nederlands toerisme, 1e halfjaar 2016 versus 1e halfjaar 2015, in %

Bron: CBS


Vooral problemen bij kampeerterreinen

Hotels ontspringen duidelijk de dans en weten in alle maanden nog meer gasten te trekken wat resulteert in een groei van 8,0%. Hier zijn zowel Nederlanders (+8,5%) als buitenlanders (+7,5%) verantwoordelijk voor de groei. De problemen zitten in de verblijfsrecreatie die het afgelopen halfjaar 2,2% minder gasten wisten te trekken. Vooral Nederlanders (-3,3%) overnachtten minder in de Nederlandse verblijfsrecreatie. Het aantal buitenlandse gasten groeide nog met 1,1. Kijken we naar de overnachtingen dan zien we een nog sterker effect, -4,0% overnachtingen van Nederlanders en +1,6% van buitenlanders. Vooral juni was een slechte maand voor de verblijfsrecreatie met 11,8% minder gasten en 10,5% minder overnachtingen. De sector raakte in één maand tijd 677.000 overnachtingen kwijt waarmee het goede eerste kwartaal in één klap teniet gedaan werd. Maar ook april (-7,9%) en mei (-3,9%) waren slechte maanden voor de verblijfsrecreatie. Binnen de verblijfsrecreatie ging het vooral slecht met de kampeerterreinen (-4,6%) maar ook in het aantal gasten op huisjesterreinen (-0,2%) zat geen groei. Nederlandse campings hadden naar alle waarschijnlijkheid last van een natte en sombere junimaand.


Minder Duitsers in juni

In juni was Nederland vooral minder populair bij gasten uit Duitsland (-13,7%). Dat zou kunnen komen omdat in 2015 de start van de zomervakantie in Nordrhein-Westfalen net in juni viel en dit jaar in de eerste week van juli. Het inkomend toerisme uit België (+6,6% en het Verenigd Koninkrijk (+7,5%) zat in de lift. Over het hele eerste halfjaar zag Nederland alleen minder toeristen uit Denemarken (-5,5%) en (Italië (-2,3%).


Sterkste groei in Noord-Holland

Op Flevoland (-5,%), Limburg (-3,1%) en Zeeland (-1,9%) na zagen alle provincies meer gasten in logiesaccommodaties. De sterkste groei was, niet heel verwonderlijk, in Noord-Holland (+7,7%) waar Amsterdam het toerisme trekt. Maar ook Gelderland (+6,9%), Overijssel (+6,7%) en Noord-Brabant (+6,1%) konden mooie groeicijfers noteren. Maar ook Friesland (+5,2%), Groningen (+4,7%), Drenthe (+3,8%), Utrecht (+3,4%) en Zuid-Holland (+3,4%) zagen meer gasten.


Conclusie

En dan terug naar de vraag Hapert het Nederlands toerisme? Als we naar de totaalcijfers kijken, beslist niet. Voor een groei in klandizie van 4,5% zullen veel bedrijven tekenen. Zeker als we kijken dat de groei in het eerste halfjaar van 2015 maar 3,0% was. Weliswaar was de groei in het eerste halfjaar 2014 sterk (6,5%) maar dat was na een slecht 2013 (-0,3%). Vergelijken we de groei in het eerste halfjaar van 2016 met die van heel 2015 (+4,1%) dan doen we het helemaal niet slecht. Verontrustend zijn de laatste drie maanden waarin vooral de verblijfsrecreatie slecht scoort.

Trefwoorden: toerisme, inkomend toerisme, binnenlands toerisme, hotels, verblijfsrecreatie, kampeerterreinen, bungalowparken

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.
22/11/24
Burgers' Zoo benut regenwater slim voor duurzame verzorging dieren
Burgers' Zoo zet een slimme stap op het gebied van duurzaamheid. Het Arnhemse dierenpark maakt optim...
22/11/24
Zeeland.com maakt lokaal boeken mogelijk dankzij samenwerking met Allyourz
Zeeland.com, het online inspiratieplatform van de provincie Zeeland, gaat een pilot aan met Allyourz. Dit betekent dat bezoekers van Zeeland.com voortaan direct hun verblijf in de provincie kunnen boeken.
21/11/24
Praktijk: bedrijven leveren essentiële bijdrage in opleidingen
Individuele bedrijven leveren in Nederland een essentiële bijdrage aan het opleiden van jonge mensen in de beroepspraktijk en investeren daar fors in. Dit blijkt uit onderzoek van ResearchNed. Het onderzoek leidt tot veranderende inzichten bij VNO-NCW en MKB-Nederland over stages, vergoeding en subsidie voor leerwerkplekken.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
20/11/24
BUas traint op AI en ethiek
Vanaf februari 2025 verplicht de AI Act bedrijven om hun medewerkers AI-geletterd te maken. Dit houdt in dat werknemers die met Artificial Intelligence (AI) werken, moeten begrijpen wat AI precies is. Maar AI maakt nog geen onderscheid in ethische vraagstukken.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...