Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 27-09-2016

Meer vertraging voor Nederlandse vliegpassagiers deze zomer

Meer vertraging voor Nederlandse vliegpassagiers deze zomer

Vier op de tien van de vluchten vertrekkend van Nederlandse luchthavens liep afgelopen zomer een vertraging op. In de maanden juni tot en met augustus reisden er een recordaantal van circa 20,5 miljoen passagiers van- en naar Nederland. Ongeveer 245.000 passagiers, waaronder naar schatting 81.000 Nederlanders, liepen een langdurige vertraging op van meer dan 3 uur, een stijging van bijna 30%. Dat blijkt uit cijfers van Vlucht-vertraagd.nl.


Stakend personeel, slecht weer, technische mankementen maar vooral operationele problemen bij de luchtvaartmaatschappijen gooiden deze zomer roet in het eten van veel vliegpassagiers. Luchtvaartmaatschappij Vueling kampte het vaakst met problemen en presteerde het slechtst van de onder de Nederlandse passagiers meest populaire luchtvaartmaatschappijen.


Klachtenstroom

"Over de afgelopen drie zomermaanden ontvingen we van al ruim 9.000 Nederlandse passagiers een claim voor een schadevergoeding en de klachtenstroom blijft doorgaan deze maand. We verwachten dat de teller boven de 12.000 klachten zal uitkomen,” zegt directeur Tom van Bokhoven van Vlucht-vertraagd.nl. "In totaal zagen we dat er deze zomer 1.254 vluchten een vertraging opliepen van meer dan drie uur terwijl dit er in 2015 nog ver onder de 1000 waren.”


Slechtst presterende luchtvaartmaatschappijen

Passagiers die een vlucht boekten bij Vueling hadden het meeste pech, ruim 39% van de vluchten van deze Spaanse maatschappij kwam met een vertraging aan. Operationele problemen waren de grootste reden waarom zoveel vluchten met een lange vertraging op hun bestemming aankwamen.



Niet alle maatschappijen nemen klachten serieus

Passagiers die een vertraging hebben opgelopen, kunnen echter op weinig steun rekenen. Van KLM, Arkefly en Transavia kan gezegd worden dat klachten serieus in behandeling worden genomen, anders is dat bij prijsvechters als easyJet en Ryanair. Budgetairline easyJet reageert zelden op claims die passagiers zelf indienen en Ryanair heeft liever geen bemoeienis van buitenaf, zodat ze gemakkelijk om uiteenlopende redenen rechtmatige claims af kunnen wijzen. Met name bij Eindhoven Airport, de tweede luchthaven van Nederland, waren veel problemen. In juli en augustus liep bijna de helft van de vluchten vertraging op, zegt Van Bekhoven tegen de NOS.


"Helaas zien we dat er door het gros van de luchtvaartmaatschappijen een loopje wordt genomen met de rechten van passagiers. Deze passagiers hebben de grootst mogelijke moeite een vergoeding te verkrijgen. Wij worden dan ook vaak ingeroepen als passagiers al een poging hebben gedaan. Luchtvaartmaatschappijen nemen de klacht pas na onze bemoeienis serieus,” stelt Van Bokhoven.


Recht op schade

De rechten van vliegpassagiers worden door Europese wetgeving beschermd, tot twee jaar na een vertraagde vlucht kunnen passagiers de vergoeding aanvragen en de vergoeding kan oplopen tot 600 euro per passagier.

Trefwoorden: luchtvaart

CELTH



||| Nieuws |||

11/04/25
ANWB lobby tegen afschaffen accijnskorting
De betaalbaarheid van autorijden staat onder druk. Steeds meer mensen hebben moeite de stijgende kosten voor hun autogebruik te betalen. De auto is het meest gebruikte vervoermiddel naar vakantielocaties.
11/04/25
Exclusief voor leden
Kortgeding tegen plafond 478.000 vluchten van en naar Schiphol
Aanstaande maandag dient het kortgeding van KLM Groep, Delta Air Lines, Corendon, easyJet en TUI tegen de Nederlandse overheid om ervoor te zorgen dat Nederland verbonden blijft met de rest van de wereld via Schiphol. Met andere woorden, deze bedrijven willen het plafond van maximaal 478.000 vluchten van en naar Schiphol van tafel.
11/04/25
Exclusief voor leden
Meiden duiken in techniek KLM
KLM ontving op 10 april 30 meiden van basisschool de Regenboog Tochtwaard uit Alkmaar bij E&M (Engineering & Maintenance). KLM deed namelijk mee aan Girls’Day ‘25, een landelijk initiatief van VHTO waarbij verschillende bedrijven hun deuren openzetten om jonge meiden kennis te laten maken met techniek, bèta en IT.
10/04/25
Explore Breda Store trekt in eerste jaar 24.000 bezoekers en ziet online groei
De Explore Breda Store heeft in haar eerste jaar, sinds de opening op 12 april 2024, een succesvolle start doorgemaakt met 24.000 fysieke bezoekers uit meer dan 30 landen, 20% meer dan verwacht. Daarnaast kent ook de online aanwezigheid van Explore Breda een sterke groei.
10/04/25
Wegwijzer voor het meten van bewonersprofijt gepresenteerd
Vandaag is tijdens een LDA-Kennissessie de ‘Wegwijzer voor het meten van bewonersprofijt’ gepresenteerd. Deze wegwijzer biedt een overzicht van zowel voor de hand liggende als innovatieve methoden om bewonersprofijt te meten.
10/04/25
Exclusief voor leden
Kristel Baele: investeren in cultuur is investeren in vestigingsklimaat
Investeren in culturele broedplaatsen draagt bij aan het regionale vestigingsklimaat voor inwoners en bedrijven. Daar zijn destinatiemanagementorganisaties ook dagelijks mee bezig. Dat heeft de voorzitter van de Raad voor Cultuur Kristel Baele afgelopen weekend gezegd bij de opening van de nieuwe broedplaats 'Nesse' in de gemeente Terneuzen.
10/04/25
Exclusief voor leden
WTTC: Toerisme blijft wereldwijd sterk groeien en bijdragen aan welvaart en werkgelegenheid
Tegen de achtergrond van economische onzekerheid tonen de meest recente onderzoeken van de World Travel & Tourism Council (WTTC) aan dat de wereldwijde reis- en toerismesector dit jaar naar verwachting sterk zal groeien, waarmee het zijn rol als hoeksteen van grote wereldeconomieën bevestigt, aangezien reizigers naar verwachting meer dan ooit tevoren zullen uitgeven.
10/04/25
Exclusief voor leden
Burgers' Zoo neemt GaiaZOO over
Koninklijke Burgers’ Zoo neemt GaiaZOO in Kerkrade over. Door de overname, die op 1 juni 2025 officieel wordt bekrachtigd, bundelen twee toonaangevende Nederlandse dierentuinen hun krachten. Beide parken benadrukken hun gedeelde filosofie en waarden.

||| Agenda |||

05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...