Geplaatst op: 27-09-2016

Meer vertraging voor Nederlandse vliegpassagiers deze zomer

Meer vertraging voor Nederlandse vliegpassagiers deze zomer

Vier op de tien van de vluchten vertrekkend van Nederlandse luchthavens liep afgelopen zomer een vertraging op. In de maanden juni tot en met augustus reisden er een recordaantal van circa 20,5 miljoen passagiers van- en naar Nederland. Ongeveer 245.000 passagiers, waaronder naar schatting 81.000 Nederlanders, liepen een langdurige vertraging op van meer dan 3 uur, een stijging van bijna 30%. Dat blijkt uit cijfers van Vlucht-vertraagd.nl.


Stakend personeel, slecht weer, technische mankementen maar vooral operationele problemen bij de luchtvaartmaatschappijen gooiden deze zomer roet in het eten van veel vliegpassagiers. Luchtvaartmaatschappij Vueling kampte het vaakst met problemen en presteerde het slechtst van de onder de Nederlandse passagiers meest populaire luchtvaartmaatschappijen.


Klachtenstroom

"Over de afgelopen drie zomermaanden ontvingen we van al ruim 9.000 Nederlandse passagiers een claim voor een schadevergoeding en de klachtenstroom blijft doorgaan deze maand. We verwachten dat de teller boven de 12.000 klachten zal uitkomen,” zegt directeur Tom van Bokhoven van Vlucht-vertraagd.nl. "In totaal zagen we dat er deze zomer 1.254 vluchten een vertraging opliepen van meer dan drie uur terwijl dit er in 2015 nog ver onder de 1000 waren.”


Slechtst presterende luchtvaartmaatschappijen

Passagiers die een vlucht boekten bij Vueling hadden het meeste pech, ruim 39% van de vluchten van deze Spaanse maatschappij kwam met een vertraging aan. Operationele problemen waren de grootste reden waarom zoveel vluchten met een lange vertraging op hun bestemming aankwamen.



Niet alle maatschappijen nemen klachten serieus

Passagiers die een vertraging hebben opgelopen, kunnen echter op weinig steun rekenen. Van KLM, Arkefly en Transavia kan gezegd worden dat klachten serieus in behandeling worden genomen, anders is dat bij prijsvechters als easyJet en Ryanair. Budgetairline easyJet reageert zelden op claims die passagiers zelf indienen en Ryanair heeft liever geen bemoeienis van buitenaf, zodat ze gemakkelijk om uiteenlopende redenen rechtmatige claims af kunnen wijzen. Met name bij Eindhoven Airport, de tweede luchthaven van Nederland, waren veel problemen. In juli en augustus liep bijna de helft van de vluchten vertraging op, zegt Van Bekhoven tegen de NOS.


"Helaas zien we dat er door het gros van de luchtvaartmaatschappijen een loopje wordt genomen met de rechten van passagiers. Deze passagiers hebben de grootst mogelijke moeite een vergoeding te verkrijgen. Wij worden dan ook vaak ingeroepen als passagiers al een poging hebben gedaan. Luchtvaartmaatschappijen nemen de klacht pas na onze bemoeienis serieus,” stelt Van Bokhoven.


Recht op schade

De rechten van vliegpassagiers worden door Europese wetgeving beschermd, tot twee jaar na een vertraagde vlucht kunnen passagiers de vergoeding aanvragen en de vergoeding kan oplopen tot 600 euro per passagier.

Trefwoorden: luchtvaart

CELTH





||| Nieuws |||

06/02/25
Nationale campermarkt
Op zaterdag 5 april vindt de tweede editie van de Nationale Campermarkt plaats bij FlevoNice in Biddinghuizen.
31/01/25
Exclusief voor leden
Reisboekingen in de plus maar grote verschillen tussen bestemmingen
In 2024 is het aantal reisboekingen met 3% gestegen ten opzichte van 2023. . Europa is stabiel als reisbestemming maar op Azië na verliest intercontinentaal reizen. Ook zien we grote beweging tussen de verschillende vakantielanden met forse winnaars maar ook verliezers.
27/01/25
Lifetime Achievement voor Frank Oostdam
Frank Oostdam, voormalig directeur van ANVR, heeft op het Reisgala 2025 de Lifetime Achievement Award gekregen. Volgens de jury bekleedde hij jarenlang een sleutelpositie in de branche.
24/01/25
Exclusief voor leden
Eurostar boekt recordgroei in 2024 en heeft ambitieuze plannen
Eurostar heeft in 2024 een aanzienlijke groei gerealiseerd, met een stijging van +5% in het aantal passagiers vergeleken met 2023. Deze recordprestatie werd gedreven door een sterke vraag, vooral tijdens de Olympische en Paralympische Spelen van Parijs 2024. Eurostar gaat investeren in nieuwe treinen en gaat een strategisch partnership met SkyTeam.
23/01/25
easyJet voorziet sterke vraag naar vliegen en vakanties in 2025
easyJet heeft een goed eerste kwartaal achter de rug met meer passagiers in haar vliegtuigen en een sterke groeiverwachting voor easyJet Holidays.
23/01/25
ANVR waarschuwt consumenten voor Thomas Cook
De ANVR waarschuwt reizigers voor verzoeken van Thomas Cook Europe BV om boekingen over te zetten naar het Poolse bedrijf eSky.pl S.A.
10/01/25
TUI introduceert Lena, de AI Explorer die de wereld voor je ontdekt
Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.
09/01/25
Exclusief voor leden
56% vakantiegangers blij met vakantie zonder planning
Tijdens de Vakantiebeurs 2025 komt touroperator Sunweb met onderzoek naar motieven en gedrag voor en tijdens vakantie. Wat blijkt, "reizen is vaak een vlucht van de dagelijkse verantwoordelijkheden." Plus millennials voelen zich vaak schuldig over dat geluier tijdens vakantie.