Geplaatst op: 07-10-2016
Auteur: Marc Gerlings

Leo Diepemaat: “Kamperen zit in de lift”

Leo Diepemaat: “Kamperen zit in de lift”
Foto: Jaarbeurs

1 op de 5 Nederlanders is dit jaar op kampeervakantie geweest en 1 op de 10 Nederlanders die nog niet kampeert is van plan om te gaan kamperen blijkt uit onderzoek door onderzoeksbureau Multiscope in opdracht van Jaarbeurs, BOVAG en KCI. "We zeggen het al vele jaren, maar met dit onderzoek wordt weer eens duidelijk benadrukt dat kamperen in de lift zit”, aldus Leo Diepemaat van de Kampeer & Caravan Industrie (KCI). "Ook de verkoopcijfers van campers en caravans bevestigen de uitkomsten. Met een groei in nieuwe caravanverkopen en een record aantal campers (100.000) in Nederland is kamperen weer helemaal hot”, zegt Diepemaat enthousiast.

Verkoopcijfers stijgen
De verkoop van nieuwe kampeerauto’s vertoont in 2016 een duidelijke stijgende lijn: tot en met september zijn 1.343 exemplaren geregistreerd en dat is ruim 15 procent meer dan in de eerste drie kwartalen van 2015. Daarnaast verkocht de vakhandel dit jaar tot en met september 5.321 tweedehands kampeerauto’s, oftewel 6,5 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Niet alleen campers maar ook caravans zijn populairder. In de eerste negen maanden werden 5.682 nieuwe exemplaren geregistreerd (plus ruim 8 procent). Ook gebruikte caravans blijven het goed doen, 10.152 occasions wisselden de afgelopen drie kwartalen via de vakhandel van eigenaar, in de maand september werd daardoor een groei gerealiseerd van 8,5 procent ten opzichte van 2015.

Deze ontwikkelingen hebben ook een positief effect op de Kampeer en Caravan Jaarbeurs, meldt de Jaarbeurs. Alles komt volgende week samen tijdens dit event in de Jaarbeurs in Utrecht. Van woensdag 12 tot en met zondag 16 oktober maken consumenten kennis met de nieuwste campers, (sta)caravans, vouwwagens, tenten, innovaties, accessoires en nog veel meer.

www.kampeerencaravanjaarbeurs.nl

Trefwoorden: caravan, kamperen, jaarbeurs, kci

CELTH





||| Nieuws |||

07/02/25
Staatssecretaris pleit voor middentarief btw
Het kabinet heeft op verzoek van het parlement alternatieven in kaart gebracht voor de btw-verhoging op cultuur, media en sport. Opeens tovert staatssecretaris Van Oostenbruggen een middentarief uit zijn hoed.
06/02/25
Nederlands verblijfstoerisme groeit naar 61 miljoen gasten in 2035
In 2035 zal Nederland naar verwachting 61 miljoen verblijfsgasten ontvangen, 24% meer dan in 2023. Ons land kan dan rekenen op 12 miljoen extra gasten.
31/01/25
Exclusief voor leden
Groei Nederlands verblijfsbezoek zwakt af
Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.
28/01/25
Villa for You boekt recordomzet
Vakantiehuisaanbieder Villa for You heeft in 2024 een recordomzet van 50 miljoen euro behaald, een groei van 40% ten opzichte van 2023. Deze groei is mede te danken aan de stijgende vraag naar flexibele vakanties en unieke verblijven zoals luxe chalets en authentieke landhuizen.
28/01/25
Exclusief voor leden
VNG: Permanente bewoning van recreatiewoningen moet lokaal maatwerk blijven
Het al dan niet toestaan van permanente bewoning van recreatiewoningen moet een lokale afweging blijven, aldus de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Gemeenten kunnen dit in overleg met eigenaren en bewoners van vakantieparken bepalen. De VNG roept de Tweede Kamer op om tegen het voorstel voor landelijke regie te stemmen.
27/01/25
Populariteit lenen voor vakantiehuisje brokkelt af
Recreatiewoningen blijven populair als leendoel, maar het aantal leningen en leenbedragen neemt af. Wat betekent dit voor consumenten?
24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.

||| Agenda |||

06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...