Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 21-10-2016

Identiteitsgebonden innovatie en de rol van de gemeente

Een 2-daagse training voor beleidsmedewerkers

Identiteitsgebonden innovatie en de rol van de gemeente
Op 10 en 24 november 2016 organiseert CELTH de tweede editie van de succesvolle training Identiteitsgebonden innovatie en de rol van de gemeente. Inschrijven is nog mogelijk op: www.celth.nl/nl/training

Voor wie
De training is gericht op beleidsadviseurs bij gemeenten die zich bezig houden met toerisme, recreatie, leisure, citymarketing en/of evenementenbeleid.

Inhoud
Deze training gaat in op de mogelijkheden die een gemeente heeft om identiteitsgebonden ontwikkeling mogelijk te maken. Immers, toerisme is een samenspel van veel verschillende partijen en iedereen heeft zijn eigen rol. Hoe kan een gemeente er voor zorgen dat iedere partij optimaal gebruik maakt van de identiteit van de gemeente en zo bijdraagt aan een optimale beleving van de gast?

Tweedaagse interactieve training met direct toepasbare resultaten
De training bestaat uit twee dagen die enkele weken uit elkaar liggen om de resultaten van de eerste dag te laten bezinken en een touch point analysis van de eigen gemeente te maken. Mylène van der Donk die samen met Esther Groenendaal van NHTV en Timo Derriks van HZ de cursus heeft ontwikkeld: "Op de eerste dag maken we de deelnemers bewust van het verschil tussen fysieke en emotionele beleving en hoe dat werkt. We brengen ze ook op de hoogte van de nieuwste inzichten op het gebied van identiteit, reputatie en imago. In de middag behandelen we de touch points van de gast, de bezoekers. Waar en wanneer heb je nu als gemeente de mogelijkheid in contact te treden met je bezoekers? Denk daarbij een informatie vooraf, bewegwijzering ter plaatse, parkeerterreinen, winkels, horeca, accommodaties, bewoners, algemene indruk op straat.”

Touch point analyse
Tussen de eerste en tweede cursusdag maken zowel de deelnemers aan de cursus als de studenten een zogenaamde touch point analyse. Studenten van HZ en NHTV bezoeken als mystery guest de verschillende touch points van de deelnemende gemeenten kijken hoe zij als buitenstaander die punten beleven: "Wat zijn de verwachtingen die ze van te voren hebben, welk gevoel krijgen ze bij de informatie op internet en worden mijn verwachtingen waargemaakt of niet." Bij de eerste cursus in 2015 kwamen studenten met kritische en verrassende opmerkingen. "Je bekijkt je gemeente nooit als bezoeker. Juist die externe blik is voor de deelnemers enorm verhelderend geweest. Het was voor de studenten ook geweldig hoe ze de theorie over beleving, identiteit en touch points in de praktijk konden brengen”, vertelt Mylène. "Voor veel deelnemers was het echt een eyeopener. Het was ook goed om weer eens na te denken over dit soort dingen en daar de tijd voor nemen.

Resultaat
Na de training bent u weer op de hoogte van de nieuwste kennis rond de beleving van de gast, bent u geïnspireerd met best practices en heeft u inzicht in de rollen van de gemeente en andere partijen. De training bestaat uit twee trainingsdagen en een praktijkopdracht.

En wat vonden de deelnemers?
  • "De ochtendsessie met de studenten gaf veel energie en was een groot succes.”
  • "Een goede toelichting op nieuwe theoretische inzichten rond productinnovatie en identiteit.”
  • "Een erg inspirerende cursus waar nog meer ruimte innovatieve vraagstukken mag worden ingeruimd.”
  • "De inzet van studenten was verrassend en een eyeopener.”
  • "De kennisuitwisseling met andere deelnemers was zeer nuttig.”
  • "Volgens mij was er voldoende stof voor een derde dag waardoor sommige onderwerpen beter kunnen worden uitgediept.”
Meer lezen?
Nieuwsgierig naar de verrassende resultaten van de eerste cursus? Lees dan hier het artikel dat we eerder op het NRIT Media Vrijetijdsplatform plaatsten.
Topics:Beleid, CELTH
Trefwoorden: beleid, identiteit, overheid, gemeenten

CELTH



||| Nieuws |||

25/04/25
Provincie Groningen investeert in vrijetijdsaanbod Ommeland
Groningen wil deze zomer bruisen en de provincie trekt de portemonnee. Met een nieuwe subsidieregeling wil de provincie ondernemers en organisaties stimuleren om het vrijetijdsaanbod in het Ommeland te versterken en onder de aandacht te brengen.
25/04/25
Nieuwe Weerbaarheidsscan Overijssel helpt vakantieparken in strijd tegen ondermijning
Vakantieparkeigenaren in Overijssel kunnen vanaf heden gebruikmaken van een nieuwe Weerbaarheidsscan om zich beter te wapenen tegen ondermijnende criminaliteit. De scan is ontworpen om eigenaren van vakantieparken inzicht te geven in hun kwetsbaarheden en hen te helpen signalen van criminele inmenging te herkennen en hierop te anticiperen.
25/04/25
Recreatief fietsroutenetwerk Utrecht vernieuwd en uitgebreid
De provincie Utrecht heeft in samenwerking met het Routebureau Utrecht en alle 26 Utrechtse gemeenten, grondeigenaren, terreinbeheerders en fietsorganisaties, het complete recreatieve fietsroutenetwerk vernieuwd en uitgebreid naar ruim 1.850 kilometer.
25/04/25
Exclusief voor leden
Hoger rendement voor vakantiehuizen met wellness en thuiswerkmogelijkheden,
Vakantiehuizen die beschikken over wellnessfaciliteiten zoals een sauna of jacuzzi genereerden in 2024 een aanzienlijk hoger rendement dan vergelijkbare woningen zonder deze extra’s. Andere trends die de verhuurbaarheid beïnvloeden zijn thuiswerkmogelijkheden, laadpalen, privacy, gezinsvriendelijke voorzieningen en niet onbelangrijk een instagramwaardig interieur.
25/04/25
Dormio Group sluit zich aan bij HISWA-RECRON
Dormio Group is lid geworden van brancheorganisatie HISWA-RECRON. Deze stap onderstreept de ambitie van Dormio Group om de kwaliteit van haar dienstverlening te verbeteren en actief bij te dragen aan de ontwikkeling van de sector.
25/04/25
Heerlijke Huisjes koppelt met reserveringssystemen
Vakantiehuisaanbieder Heerlijke Huisjes en Channel Manager Qenner hebben de handen ineengeslagen. Deze nieuwe samenwerking maakt het mogelijk voor vakantieparken die reserveringssystemen zoals Bookzo, Tommy en Recranet gebruiken, om eenvoudig een koppeling te maken met het platform van Heerlijke Huisjes.
25/04/25
Vanaf 2027 minimumjeugdloon omhoog
Minister Van Hijum (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) verhoogt per 1 januari 2027 het minimumjeugdloon. Dat is door het kabinet afgesproken in de Voorjaarsnota.
24/04/25
KLM voegt Barbados weer toe aan winterbestemmingen
KLM start in het winterseizoen van 2025 met de heropening van de nieuwe tropische bestemming Bridget...

||| Agenda |||

05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
20/05/25
20/05/25 t/m 20-05-25: LDA Kennisdag: Innovatie in data
Op dinsdag 20 mei staat, op de LDA Kennisdag 2025, alles in het teken van innovatie in data&nbs...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...