Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 24-10-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Kansen voor golfbanen en verblijfstoerisme op Duitse markt

Kansen voor golfbanen en verblijfstoerisme op Duitse markt

Nederland is voor Duitsers een erg populair vakantieland. Jaarlijks bezoeken bijna 4,3 Duitsers ons land voor een meerdaags bezoek. In Europa zijn na Groot-Brittannië de meeste golfers actief in Duitsland, in 2013 ruim 635.000 en dat aantal groeit. Als je dan weet dat Duitsers op vakantie graag golfen is de Duitstalige site golfinholland.eu snel geboren.


NHTV-docent Herman Lier heeft samen met Wolfgang Hendrikx speciaal voor de Duitse golfmarkt de site golfinholland.eu ontwikkeld. Herman Lier heeft uitgebreid research gedaan naar golfen in Duitsland: "Op basis van golfparticipatie en golfpotentieel ben ik erachter gekomen dat Duitsers graag op vakantie golfen.”


Uitgehold businessmodel weer nieuw leven inblazen

Volgens Lier ligt hier een uitgelezen kans voor Nederlandse golfbanen om hun uitgeholde businessmodel weer nieuw leven in te blazen: "In het verleden waren weinig Nederlandse golfbanen in greenfee golfers geïnteresseerd. Immers met voldoende leden en een mooie rente op de spaarbank konden de meeste golfbanen met hun business model goed rondkomen. Er was totaal geen managerial urge om niet-leden op hun golfbaan toe te laten.” Greenfee golfers gingen volgens Lier immers ten koste van de bestaande leden die via ‘dure’ participaties recht hadden op de prime-time uren van de dag. Maar ook voor golfbanen is de wereld de afgelopen jaren ingrijpend veranderd.


Steeds meer greenfee golfers

"Er zijn geen rente-inkomsten meer op vermogen en potentiële leden zijn steeds minder bereid een flinke participatie te betalen. De nieuwe golfspelers kopen vooral losse rechten en heten inmiddels greenfee golfers. Golfbanen hebben dus een nieuw businessmodel nodig,” vertelt Lier. Een onderdeel van dat nieuwe businessmodel zijn buitenlandse golfers die dan ook meer dan welkom zijn.


Eerste focus op de Duitse markt maar Europa ligt open

Met zijn site Golfinholland.eu richt Lier zich allereerst op de Duitse markt. "Ik ben zelf sinds een paar jaar door het golfvirus besmet en dacht ik ga vanuit het plezier dat ik aan golf beleef een site opzetten voor Duitsers in "perfect” Duits en met golfbanen in Nederland die de Duitsers ook echt in het zonnetje willen zetten en hun golfbaan willen open stellen, ” stelt een enthousiaste Lier.


Golbanen moeten Duitsers gastvrij ontvangen

Op de site staan golfbanen die Duitsers prima te woord kunnen staan, een aantal mooie golfset te leen hebben en op gastronomisch gebied tegen een faire prijs de Duitsers bedienen. "Ik wil nu de website die vanuit plezier in golf is opgezet, gaan vullen met Nederlandse golfbanen, hotels en campings die dit idee verder willen brengen.


Marketing in Duitsland

De bewerking van de Duitse markt heeft Lier ook al in de steigers staan: "De marketing in Duitsland wil ik gaan opzetten met behulp van de Duitse Golfbond, actieve golfbloggers en een bestand van golfbanen dat ik de afgelopen jaren heb opgebouwd. Ook binnen de Recron en in Friesland is men enthousiast over dit nieuwe toeristische product.”

Link: http://golfinholland.eu/golfplatze
Trefwoorden: sport, golf, horeca, hotels, verblijfsrecreatie, inkomend toerisme

CELTH



||| Nieuws |||

25/04/25
Provincie Groningen investeert in vrijetijdsaanbod Ommeland
Groningen wil deze zomer bruisen en de provincie trekt de portemonnee. Met een nieuwe subsidieregeling wil de provincie ondernemers en organisaties stimuleren om het vrijetijdsaanbod in het Ommeland te versterken en onder de aandacht te brengen.
25/04/25
Nieuwe Weerbaarheidsscan Overijssel helpt vakantieparken in strijd tegen ondermijning
Vakantieparkeigenaren in Overijssel kunnen vanaf heden gebruikmaken van een nieuwe Weerbaarheidsscan om zich beter te wapenen tegen ondermijnende criminaliteit. De scan is ontworpen om eigenaren van vakantieparken inzicht te geven in hun kwetsbaarheden en hen te helpen signalen van criminele inmenging te herkennen en hierop te anticiperen.
25/04/25
Recreatief fietsroutenetwerk Utrecht vernieuwd en uitgebreid
De provincie Utrecht heeft in samenwerking met het Routebureau Utrecht en alle 26 Utrechtse gemeenten, grondeigenaren, terreinbeheerders en fietsorganisaties, het complete recreatieve fietsroutenetwerk vernieuwd en uitgebreid naar ruim 1.850 kilometer.
25/04/25
Exclusief voor leden
Hoger rendement voor vakantiehuizen met wellness en thuiswerkmogelijkheden,
Vakantiehuizen die beschikken over wellnessfaciliteiten zoals een sauna of jacuzzi genereerden in 2024 een aanzienlijk hoger rendement dan vergelijkbare woningen zonder deze extra’s. Andere trends die de verhuurbaarheid beïnvloeden zijn thuiswerkmogelijkheden, laadpalen, privacy, gezinsvriendelijke voorzieningen en niet onbelangrijk een instagramwaardig interieur.
25/04/25
Dormio Group sluit zich aan bij HISWA-RECRON
Dormio Group is lid geworden van brancheorganisatie HISWA-RECRON. Deze stap onderstreept de ambitie van Dormio Group om de kwaliteit van haar dienstverlening te verbeteren en actief bij te dragen aan de ontwikkeling van de sector.
25/04/25
Heerlijke Huisjes koppelt met reserveringssystemen
Vakantiehuisaanbieder Heerlijke Huisjes en Channel Manager Qenner hebben de handen ineengeslagen. Deze nieuwe samenwerking maakt het mogelijk voor vakantieparken die reserveringssystemen zoals Bookzo, Tommy en Recranet gebruiken, om eenvoudig een koppeling te maken met het platform van Heerlijke Huisjes.
25/04/25
Vanaf 2027 minimumjeugdloon omhoog
Minister Van Hijum (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) verhoogt per 1 januari 2027 het minimumjeugdloon. Dat is door het kabinet afgesproken in de Voorjaarsnota.
24/04/25
KLM voegt Barbados weer toe aan winterbestemmingen
KLM start in het winterseizoen van 2025 met de heropening van de nieuwe tropische bestemming Bridget...

||| Agenda |||

05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
20/05/25
20/05/25 t/m 20-05-25: LDA Kennisdag: Innovatie in data
Op dinsdag 20 mei staat, op de LDA Kennisdag 2025, alles in het teken van innovatie in data&nbs...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...