Themajaar 2017 van Mondriaan tot Dutch Design gelanceerd

Vandaag is in Eindhoven op de Dutch Degin Week het themajaar voor 2017 Van Mondriaan tot Dutch Design voor de Nederlandse pers gelanceerd.
Directe aanleiding voor het themajaar is de oprichting van De Stijl
in 1917, met kenmerken die tot vandaag in Dutch Design te zien zijn.
Om deze mijlpaal te vieren heeft NBTC Holland Marketing, samen met
haar partners in de regio, 2017 uitgeroepen tot themajaar Mondriaan
tot Dutch Design en werd vandaag de bijbehorende verhaallijn
gepresenteerd. Voor nationale en internationale kunst- en
designliefhebber is 2017 hét moment om Nederland te bezoeken en het
ontdekte Nederland te verkennen.
Verleden met heden verbinden
Met dit themajaar willen de
organisatoren heden en verleden met elkaar verbinden. Martijn
Paulen, directeur Dutch Design Foundation: "Het themajaar gaat niet
alleen over de mooie designs uit het verleden maar ook hoe je de
toekomst vormgeeft.” Benno Tempel, directeur van het
Gemeentemuseum Den Haag vult aan: "Nederland heeft sinds de 17e
eeuw wereldberoemde kunstenaars voortgebracht als Rembrandt, Van Gogh
en Mondriaan. Nu het in 2017 honderd jaar geleden is dat De Stijl
werd opgericht, is het een mooi moment voor een eerbetoon aan deze
kunstbeweging met boegbeelden als Theo van Doesburg, Bart van der
Leck en Piet Mondriaan. De Stijl is tot op de dag van vandaag een
inspiratiebron voor kunstenaars, architecten, vormgevers en
couturiers. Met hun vernieuwende ideeën maakten de kunstenaars van
De Stijl de weg vrij voor de ontwerpers van nu. De grote
tentoonstellingen en vele activiteiten die tijdens dit themajaar door
heel het land worden georganiseerd, laten zien dat we als
Nederlanders trots mogen zijn op kunstenaars en ontwerpers, van toen
en nu.”

Toeristen
het andere Nederland laten zien
De
verhaallijn Van Mondriaan
to Dutch Design maakt
onderdeel uit de van HollandCity-strategie van NBTC Holland Marketing
waarmee het bureau ruimte en richting wil geven aan de groei van het
inkomend toerisme. Om de druk op de toeristische hotspots van
Nederland te verlichten moeten ook de regio's een internationaal
profiel krijgen. Themajaren moeten daarbij fungeren als aanjager waar
NBTC samen met de regio's investeert in internationale marketing. "De
tentoonstellingen en evenementen vormen een mooie aanleiding voor
mensen om ook minder bekende plekken en regio’s van Nederland te
bezoeken”, zei Conrad van Tiggelen van NBTC.
Themajaar als opmaat voor latere
jaren
Het themajaar
moet volgend jaar in totaal meer dan 500.000 bezoekers trekken. Toch is het themajaar pas een eerste aanzet tot meer
aandacht voor Nederlands design bij internationale toeristen. De
organisatoren willen de komende jaren vooral meer cultuurtoeristen
naar Nederland halen. "De cultuurtoerist besteedt bovengemiddeld
veel aan zijn bezoek aan Nederland; ruim 850 euro per persoon per
verblijf tegenover zo’n 470 euro van een gemiddelde toerist”,
aldus van Tiggelen. De deelnemende regio's en culturele centra hopen
hiermee definitief op een plekje op de internationale kalender.
Amsterdam doet niet mee
De
verhaallijn doet Brabant, Zuid-Holland, Utrecht, Gelderland,
Friesland en Groningen aan. Amsterdam doet niet mee om de drukte in
de stad het hoofd te kunnen bieden. Belangrijkste tentoonstelling is
in het gemeentemuseum Den Haag met de grootste collectie Mondriaan en
de Stijl ter wereld.
Bart van der Leck, Composition No. 8 (1917)
Focus op Europa
Voor
het themajaar van 2017 richt de marketing zich op op Nederland,
België, Duitsland, Frankrijk en Spanje. Alleen in Nederland en de
twee buurlanden worden consumentencampagnes gevoerd waarbij NBTC
zorgt voor die in het buitenland en de regio's de Nederlandse markt
bewerken. NBTC gaat in het buitenland vooral inzetten op op het
creëren awareness en richt daarom haar pijlen op de pers en online
influencers. Daartoe worden in de relevante markten diverse
persbijeenkomsten gecreëerd.
Intensieve
samenwerking met eigen autonomie
Binnen
de samenwerking is elke regio verantwoordelijk voor zijn eigen
programmering en binnenlandse marketing. Er vindt landelijk wel
afstemming plaats en waar mogelijk wordt gezamenlijk ingekocht. Ook
wordt er nadrukkelijk naar elkaar verwezen. NBTC investeert 120.000
euro in de verhaallijn Van
Mondriaan tot Dutch Design.
Dit themajaar komt tot stand door een samenwerking van
NBTC met uiteenlopende partners. De marketingpartners zijn Den Haag
Marketing, Leiden Marketing, Museum Drachten, Toerisme Gelderland,
Toerisme Utrecht / Citymarketing Amersfoort en VisitBrabant. De contentpartners zijn:
Den Haag
Gemeentemuseum Den Haag
Gelderland
Jachthuis Sint Hubertus
Kröller-Müller Museum
Museum Arnhem
Stadsmuseum Harderwijk
Villa Mondriaan
Leiden
Galerie LUMC
Museum De Lakenhal
Veenfabriek
Noord-Brabant
Dutch Design Foundation
Van Abbemuseum
TextielMuseum
De Pont museum
Nieuw Breda’s Museum
Gemeentemuseum Helmond
Sundaymorning@ekwc (Europees Keramisch Werkcentrum)
Atelier Piet Hein Eek
Cor Unum Ceramics
Studio Maarten Baas
De Ploegfabriek Bergeijk
Graphic Design Festival
Het Noordbrabants Museum
Brabants Kenniscentrum Kunst en Cultuur
STRP Biënnale
Shine
Noord-Nederland
Rijksluchtvaartschool Eelde
Keramiekmuseum Princessehof
Utrecht/Amersfoort
Centraal Museum
Kunsthal KAdE
Mondriaanhuis Amersfoort
Rietveldpaviljoen Amersfoort
Rietveld Schröderhuis
FASadE