Geplaatst op: 26-10-2016
Auteur: Marc Gerlings

Tape in campagnebeeld Utrecht en Amersfoort in Mondriaan jaar

Tape in campagnebeeld Utrecht en Amersfoort in Mondriaan jaar

Mondriaan had een opvallend gebruik van materiaal. De kunstenaar gebruikte in zijn bekendste werk, Victory Boogie Woogie, tape voor de strakke lijnen en vlakken. Voor de viering van het landelijke themajaar Mondriaan tot Dutch Design in 2017 is er voor Utrecht en Amersfoort een speciaal campagnebeeld ontworpen door De Boer & Van Dorst uit Utrecht. Het beeld, een mix van tape en het landelijk beeld voor het themajaar, zal in aanloop naar en tijdens het themajaar terugkomen in verschillende uitingen in print, online en ten behoeve van citydressing in deze steden.


Tape?
Het gebruik van zwarte tape in het campagnebeeld is een verwijzing naar Piet Mondriaan die deze tape gebruikte in zijn werk. Kunsthistorisch onderzoek naar Mondriaans meesterwerk het schilderij Victory Boogie Woogie heeft uitgewezen dat dit beroemde schilderij ontstaan is mede dankzij het gebruik van tape, wat in oorlogstijd een zeldzaam goed was. De kleinere vakjes kon hij op deze manier steeds veranderen om tot een juiste compositie te komen.


Beeldtaal en campagnebeeld
Het gebruik van primaire kleuren en zwart en wit zijn belangrijke uitgangspunten van zowel Mondriaan als Rietveld. Beiden laten de kleuren en vormen strak afsteken tegen elkaar. In het werk van Rietveld is deze ‘beeldtaal’ herkenbaar in zijn gebruik van ruimtelijk perspectief, wat in het campagnebeeld terugkomt door de muur waartegen de tape oprolt. De tape is ook te interpreteren als een metafoor voor de verbinding tussen Utrecht (Rietveld) en Amersfoort (Mondriaan), meent Toerisme Utrecht.


Utrecht en Amersfoort samen in Mondriaan jaar

Utrecht en Amersfoort bundelen hun krachten en geven gezamenlijk invulling aan de programmering en promotie rondom het landelijke themajaar Mondriaan tot Dutch Design in 2017. Het campagnebeeld zal in diverse uitingen en gedurende het themajaar op diverse plekken in de steden te zien zijn. Meer informatie over het programma in Utrecht en Amersfoort is te vinden op destijlutrechtamersfoort.nl.

Een uitgebreide kijk op de samenwerking en wat de twee steden doen, verschijnt in het komende nummer van vakblad Recreatie & Toerisme.

Trefwoorden: themajaar, toerisme, Utrecht, Amersfoort, citymarketing, museum, evenement

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

02/01/25
Miljoen euro voor Romeins Museum Heerlen
Het Thermen Museum in Heerlen krijgt een nieuwe toekomst. De provincie Limburg heeft een subsidie van 1 miljoen euro toegekend aan de gemeente Heerlen om het unieke erfgoed duurzaam te behouden en te ontwikkelen. Het museum gaat verder onder de naam Romeins Museum.
31/12/24
Erfgoedbeleving in kaart gebracht
Zijn Nederlanders in erfgoed geinteresseerd en welke interactie hebben ze ermee? Dat is in kaart gebracht door de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE) en het Kenniscentrum Immaterieel Erfgoed Nederland (KIEN).
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
20/12/24
Museum Arnhem sluit recordjaar af met meer dan 100.000 bezoekers
Museum Arnhem heeft een bijzonder succesvol jaar achter de rug. Met meer dan 100.000 bezoekers in 2024 heeft het museum een recordaantal bezoekers mogen verwelkomen.
11/12/24
Exclusief voor leden
RMO vaste zaal Oude Midden-Oosten vernieuwd
De permanente tentoonstelling ‘Het oude Midden-Oosten’ in het Rijksmuseum van Oudheden (Leiden) is vernieuwd en opent op 20 december de deuren voor publiek.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.
06/12/24
Museum Prinsenhof Delft na 5 januari dicht
In de laatste maand vóórdat Museum Prinsenhof Delft op zondag 5 januari 2025 tijdelijk sluit voor een omvangrijke verbouwing en vernieuwing organiseert het museum een speciaal programma.
05/12/24
Relatief veel problematische schulden in vrijetijdssector
Zes procent van de Nederlandse bedrijven ervaart de schuldenlast als problematisch. Daarbij staat de horeca aan top en ook cultuur, sport en recreatie scoren hoog.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.