Tape in campagnebeeld Utrecht en Amersfoort in Mondriaan jaar
Mondriaan had een opvallend gebruik van materiaal. De kunstenaar gebruikte in zijn bekendste werk, Victory Boogie Woogie, tape voor de strakke lijnen en vlakken. Voor de viering van het landelijke themajaar Mondriaan tot Dutch Design in 2017 is er voor Utrecht en Amersfoort een speciaal campagnebeeld ontworpen door De Boer & Van Dorst uit Utrecht. Het beeld, een mix van tape en het landelijk beeld voor het themajaar, zal in aanloop naar en tijdens het themajaar terugkomen in verschillende uitingen in print, online en ten behoeve van citydressing in deze steden.
Tape?
Het gebruik van zwarte tape in het campagnebeeld is een verwijzing naar Piet
Mondriaan die deze tape gebruikte in zijn werk. Kunsthistorisch onderzoek naar
Mondriaans meesterwerk het schilderij Victory Boogie Woogie heeft uitgewezen
dat dit beroemde schilderij ontstaan is mede dankzij het gebruik van tape, wat
in oorlogstijd een zeldzaam goed was. De kleinere vakjes kon hij op deze manier
steeds veranderen om tot een juiste compositie te komen.
Beeldtaal en
campagnebeeld
Het gebruik van primaire kleuren en zwart en wit zijn belangrijke
uitgangspunten van zowel Mondriaan als Rietveld. Beiden laten de kleuren en vormen
strak afsteken tegen elkaar. In het werk van Rietveld is deze ‘beeldtaal’
herkenbaar in zijn gebruik van ruimtelijk perspectief, wat in het campagnebeeld
terugkomt door de muur waartegen de tape oprolt. De tape is ook te
interpreteren als een metafoor voor de verbinding tussen Utrecht (Rietveld) en
Amersfoort (Mondriaan), meent Toerisme Utrecht.
Utrecht en Amersfoort bundelen hun krachten en geven gezamenlijk invulling aan de programmering en promotie rondom het landelijke themajaar Mondriaan tot Dutch Design in 2017. Het campagnebeeld zal in diverse uitingen en gedurende het themajaar op diverse plekken in de steden te zien zijn. Meer informatie over het programma in Utrecht en Amersfoort is te vinden op destijlutrechtamersfoort.nl.
Een uitgebreide kijk op de samenwerking en wat de twee steden doen, verschijnt in het komende nummer van vakblad Recreatie & Toerisme.